قزوین؛

زنان بیشتر از مردان در معرض اعتیاد به شیشه قرار دارند

اعتیاد به انواع و اقسام مواد مخدر نه تنها باعث مرگ و میر،زجر و شکنجه و ناراحتی های روحی و جسمیبرای معتادان می شود،به طور کلی اسایش و امنیت را از اجتماع سلب می کند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛این پدیده که دست پرورده بشر است در جامعه به دلایل و عوامل گوناگونی رو به توسعه است 

مواد مخدر طبیعی و شیمیایی 

به گفته دکتر مجید شفیعی مسوول فنی مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر:در گزارش سال 2012 سازمان ملل تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر در جهان بین 150 تا 300 میلیون نفر براورده شده اند که در حدود 200 هزار نفر از آنان سالیانه در اثر عوارض ناشی از ان می میرند.

مجید شفیعی می گوید : زنان معتاد به جهات مختلف خانوادگی تحت عذاب و شکنجه طاقت فرسای بیشتری قرار داشته و به مفاسد کشیده می شوند .

وی با اشاره به اینکه پسران تمایل بیشتری به مصرف مواد دارند ، گفت: تریاک ، شیشه و هروئین پر مصرف ترین مواد مخدر در کشور است .

مواد مخدر طبیعی 

دکتر محسن میهن مسوول فنی مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر ، تریاک (خشخاش)،کانابیس (شاهدانه )،کوکائین (کوکا) و مشتقات ان را از مهمترین مواد مخدر  طبیعی نام برد .

تریاک

میهن دوست می گوید :کشور افغانستان در همسایگی دیوار به دیوار ایران ،به تنهایی 95درصد کل تریاک جهان را در مساحتی در حدود 140 هزار هکتار تولید می کند که در هیچ کجای دنیا تمرکز چنین مقدار تولید مواد مخدر در یک محل وجود ندارد .

وی علت اصلی تولید این مقدار زیاد مواد مخدر در افغانستان را ایجاد امنیت ، پشتیبانی ،تامین تجهیزات و صنایع تبدیلی مربوطه از طرف دولت امریکا و سودهای کلان ناشی از ان عنوان کرد .

عوارض جانبی ناشی از اعتیاد به تریاک 

میهن دوست یکی از عوارض اصلی تریاک را خاصیت شدید اعتیاد اوری ان دانست .

وی سوء تغذیه ،بد اخلاقی ، ،فشار خون پایین ،مشکلات سلامتی روانی و فیزیکی ،یبوست شدید ،کوچک شدن حدقه چشم ،صدمات کبدی ،کلیوی و ریوی و مغزی ،کاهش وزن ،عفونتهای گوناگون در بدن ،کاهش هورمون های جنسی ،مشکلات حاملگی و در نهایت مرگ دیگر را از جمله اثرات جانبی مصرف تریاک عنوان کرد . 

به گفته دکتر محسن میهن دوست : مصرف تریاک موقعی سریع تر عمل می کند که « کشیده » شود ،چرا که مواد شیمیایی ان در شش ها سریعا جذب شریانات خون می گردد و به مغز فرستاده می شود و کمترین اثر ان موقعی است که بلعیده یا با مایعات مخلوط و نوشیده می شود که به این طریق مواد شیمیایی ان از طریق معده به کبد و سپس به مغز می رسد .

هروئین 

دکتر سید محمد رضا حاجی سید جوادی مسوول فنی مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر می گوید: هروئین قوی ترین و صدمه زا ترین ماده ی مخدر طبیعی به شمار می اید .

حاجی سید جوادی اضافه کرد : مصرف « هروئین » به صورت تزریقی ، کشیدنی و استنشاق  است .

به گفته دکتر سید محمد رضا حاجی سید جوادی : هیجان و احساس شگفت آور کاذبی که « هروئین » به مصرف کننده به خصوص در بین نوجوانان و جوانان می دهد ،اعتیاد به ان را تشدید می کند .

عوارض جانبی خاص اعتیاد به هروئین 

وی با اشاره به اینکه هروئین اثرات گوناگون جسمی و روانی بر مصرف کننده دارد،تغییر عملکرد طبیعی مغز ، تغییرات شخصیتی مانند کاهش علایق ،انگیزه ها ،احساس مسوولیت ،کاهش توجه به تحصیل ،شغل و خانواده ،بی خوابی هنگام شب و خواب الودگی هنگام روز ، خارش و تیره شدن رنگ پوست ،تیرگی لب ها ، کهیر ، عفونت پوست و همچنین اغما و مرگ در نتیجه مصرف زیاد  را از شایع ترین عوارض مصرف هروئین نام برد.

مواد مخدر شیمیایی 

 به گفته دکتر مرتضی نادی روانپزشک:مواد مخدر شیمیایی به مراتب از مواد مخدر طبیعی خطرناک تر و عوارض جانبی ان فجیع تر است .

نادی اضافه می کند: تولید مواد مخدر شیمیایی و خطر تدریجی تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر طبیعی به شیمیایی به دلیل سهل الوصول بودن ،قیمت پایین تر ،اثرات سریع شادی بخش ان جوامع انسانی را تهدید می کند .

وی افزود :تبلیغات سوء در جهان حکایت از این موضوع دارد که اسیب های ناشی از مصرف مواد مخدر شیمیایی و صنعتی به میزان قابل ملاحظه ای کمتر از مواد مخدر طبیعی است و مصرف مواد مخدر شیمیایی خطری برای سلامتی انسان ندارد .در حالیکه پژوهش ها نشان داده که اثار سوء ناشی از مصرف مواد مخدر شیمیایی و روانگردان به مراتب  بالاتر از اثار  مصرف مواد مخدر طبیعی است .

عوارض جانبی اعتیاد به مواد مخدر شیمیایی 

دکتر نادی توهم زایی ،چند شخصیتی ،انواع بیماریهای روانی ، تخریب قشر های مختلف مغز در نتیجه  تغییر شدید در خلق و خو و شخصیت ،ناراحتی های قلبی ،بد رفتاری پر خطر جنسی ، بد خوابی ،لرزش دست وپا و....از مهمترین اثرات سوء مصرف محرک ها ذکر کرد.

شیشه (مت امفتامین )

مرتضی نادی گفت : شیشه از تمامی مواد مخدر شیمیایی خطرناک تر است ،تقریبا همه ی مصرف کنندگان شیشه معتقدند که هر کس ان را مصرف کند دیگر ان را رها نخواهد کرد .

وی اضافه کرد :شیشه به جهت سهولت مصرف ارزانی قیمت و بویژه نشاط اوری سریع  رواج بسیاری در بین نوجوانان و جوانان در سطح جهانی و از جمله در ایران پیدا کرده است .

نادی افزود :در ایران از سال 1368 شیشه رواج پیدا کرد و از سال 1387 با امکان تولید این ماده مخدر در اشپزخانه های کوچک قیمت ان نیز کاهش چشمگیری یافت و عامل جدیدی در گسترش ان به خصوص در بین نوجوانان و جوانان و سود اوری زیادی برای تولیدکنندگان گردید .

مطابق با اخرین امار اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر،  شیشه از رتبه ششم به رتبه دوم رسیده و پس از تریاک پر مصرف ترین ماده مخدر است .

گرایش زنان به شیشه بیشتر از مردان است 

این روانپزشک می گوید:البته تا چندی قبل نیز شاهد تبلیغات این مخدر در ارایشگاههای زنانه بودیم که خوشبختانه با اطلاع رسانی های انجام شده زنان در این باره اگاه شدند . 

به گفته دکتر مرتضی نادی : برخی زنان در دام لاغری می افتند واین لاغری ها به علت استفاده از ماده ی مخدر شیشه است .

وی اضافه کرد : امار دقیقی از معتادان شیشه ای زن وجود ندارد ، اما میزان گرایش زنان به مخدر های صنعتی بیشتر از مردان است .

اثرات جانبی اعتیاد به شیشه

به گفته دکتر نادی : توهم شنوایی و بینایی ،هذیان ،بدبینی ،افکار سوء ظن خیانت اطرافیان و بستگان ،توهم پرواز که اغلب منجر به سقوط معتاد از بلندی و مرگ او می شود ، دست زدن به رفتار های جنسی پرخطر از جمله عوارض مصرف شیشه است .

وی اضافه کرد :انچه اطرافیان فرد معتاد به شیشه را تهدید می کند جنون سوء ظن است و به سبب همین ویژگی است که لقب سلطان صفحه حوادث جنایی رسانه ها را گرفته است .

اکستاسی ( (Ecstasy

دکتر سید امیر حسین میرزاده مسوول مرکز DIC می گوید :اکستاسی یکی از مشهورترین مواد اعتیاد اور است.

ماده ای هیجان اور و در عین حال آرامبخش که علاوه بر اثرات توهمی و تحرک فانتزی ،تخیل را نیز به دنبال دارد .

اثرات جانبی اعتیاد به اکستاسی 

میرزاده اضافه کرد :اکستاسی اثرات لذت بخش شدیدی از جمله افزایش حس  اعتمادبه نفس کاذب ، غرور بی جا ،از خود راضی بودن و انرژی زیاد ایجاد می کند .

وی افزود :معتاد احساس صمیمیت با دیگران و تمایل به لمس کردن دیگران پیدا می کند ،حیرت زدگی نسبت به صدا ، بهت زدگی دیداری ،محکم بستن غیر ارادی دندان ها ،افزایش ضربان قلب و فشار خون ،تعریق ، تهوع ، پارانوئید یا سوء ظن شدید از دیگر  عوارض جانبی اکستاسی است. 

دکتر میرزاده می گوید : طبق امارهای منتشر شده تعداد معتادان به مواد مخدر در ایران در حدود دو میلیون نفر بر اورد شده است که البته نظرات مختلفی در کم یا بیشتر بودن ان وجود دارد .

بیش از 8 هزار معتاد در کمپ های استان 

 مسوول دفتر اعتیاد بهزیستی هم از فعالیت 20 کمپ برای ترک اعتیاد زیر نظر بهزیستی خبر می دهد و می گوید: 8 هزار و 123 نفر در این کمپ ها پذیرش شده اند .

 

دکتر محمد حسن نادری درباره فعالیت کمپ های ترک اعتیاد می گوید :مجوز کمپهای ترک اعتیاد فعلی از جانب بهزیستی صادر می شود و دانشگاه علوم پزشکی فقط صلاحیت بهداشتی برای مکان اولیه را صادر می کند .

به گفته نادری : این کمپ ها با تکمیل گروه کارشناسی و جلب همکاری پزشک ، روانشناس و مددکار ، معتادان را برای ترک نگه داری می کنند.

وی اضافه کرد:در برخی از کمپ ها ( معروف به کمپ ماده 15) معتادان داوطلبانه و با پرداخت هزینه مراجعه می کنند و تحت درمان قرار می گیرند و در برخی دیگر  (معروف به کمپ ماده 16 ) معتادان با حکم قضایی جلب و در کمپ ها نگهداری می شوند .

نادری با اشاره به اینکه اعتیاد در خانمها  نسبت به اقایان نهفته تر است ، گفت : علی رغم احتیاج شدید استان اما کمپ اعتیاد برای خانم ها نداریم . 

وی افزود : امار دقیقی نمی توان در مورد اعتیاد گفت چرا که استفاده از امار معتادان داوطلب برای ترک نمی توان نشانگر درستی از وضعیت جامعه باشد ، همچنین با توجه به نبود کمپ زنانه اماری از معتادان داوطلب زن برای ترک اعتیاد در دست نیست.

دکتر محمد حسن نادری اضافه می کند : نیمی از هزینه های درمان اعتیاد یک دوره معتادین در کمپ را بهزیستی پرداخت می کند .

وی پرداخت کمک هزینه درمان و بن کالا برای معتادینی که بیماری های خاص ( هپاتیت و ایدز ) هم دارند را از جمله خدمات بهزیستی برای معتادان عنوان کرد .

نادری همچنین اشتغالزایی و تسهیلات وام تا سقف 15 میلیون تومان در صورت داشتن گواهی فنی - حرفه ای را برای معتادینی که یک سال از ترک انها می گذرد از دیگر خدمات بهزیستی ذکر کرد.

بیش از 13 هزار معتاد در مراکز درمان سرپایی

رییس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین مجموع تعداد معتادین پذیرش شده در مراکز درمان سرپایی (دولتی و خصوصی ) را 13 هزار و 753 نفر اعلام کرد . 

دکتر محمد رضا مدبر اضافه کرد:در مراکز درمان سر پایی ( MMT) از روش درمان نگهدارنده با متادون استفاده می کنند.

مدبر از وجود 119 مرکز درمان سرپایی (7 مرکز دولتی و 112 مرکز خصوصی) و یک مرکز بستری برای معتادین دچار اختلالات روانی همزمان (بیمارستان 22 بهمن قزوین ) 3 مرکز DIC (مرکز گذری ترک سوء مصرف مواد )  در استان خبر داد .

وی اضافه کرد : هدف تاسیس  مراکز DIC  کاهش اسیب است نه ترک اعتیاد .

به گفته رییس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین :در این مراکز به معتادان بی بضاعت و کارتن خواب ، معتادان پیشرفته و مزمن و مبتلا به بیماری های عفونی (ایدز ، هپاتیت C ) خدمات درمانی ،غذا ،حمام  و وسایل بهداشت فردی داده می شود .

دکتر محمد رضا مدبر، اموزش مسایل بهداشتی نحوه انتقال بیماری ها ، جلب حمایت خانواده ی معتادین ،درمان های نگهدارنده با متادون را از دیگر خدمات این مراکز عنوان کرد .

مدبر درباره میزان استفاده از مواد مخدر سنتی و صنعتی گفت : استفاده از محرک ها (مواد مخدر صنعتی) نسبت به مخدر ها(مواد مخدر طبیعی ) رشد بیشتری دارد .

دکتر محمد رضا مدبر با اشاره به خاصیت  هیجان زا بودن محرک ها ،گفت :مواد مخدر صنعتی    در مدت کوتاهی انرژی بالایی تخلیه و به همین دلیل قشر جوان جذب ان می شوند. 

وی گفت :علاوه بر اینکه ترک محرک ها سخت تر است ، اختلالات روانی حاصل از محرک ها هم زیاد است .

مدبر اضافه می کند : مخدر ها علاوه بر سرخوشی اولیه ایجاد کندی هم می کنند .

وی به هزینه های تحمیلی بهداشت ،درمان و بیمارستانها از این بابت اشاره کرد و گفت : کل داروی مراکز سر پایی درمان اعتیاد را دانشگاه علوم پزشکی تامین می کند،البته هزینه این دارو ها به صورت دولتی از مراکز اخذ می شود . 

مدبر اضافه می کند : در مراجعه بسیاری از اورژانس های بیمارستانی هم در بخش روانپزشکی و هم در بخش پزشکی داخلی با اعتیاد ارتباط دارد .

محمد رضا مدبر افزود :بسیاری از تصادفات ،حوادث ضرب و جرح و مسمومیت ها و اقدام به خود کشیی هم بر اثر اعتیاد بروز می کند . 

دستگیری بیش از هزار قاچاقچی در استان 

به گفته رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان : هزار و 300 نفر اعم از قاچاقچی ،توزیع کننده و نگهدارنده ی  مواد مخدر  در استان  دسگیر شدند.

سرهنگ ولی سوندایی از شناسایی و دستگیری 9 باند عمده قاچاق موادمخدر و جمع اوری 500 معتاد کارتن خواب  در استان خبر داد .

وی می گوید : دستگیری قاچاقچی و توزیع کنندگان مواد مخدر نسبت به سه ماهه نخست پارسال افزایش داشته است .

سرهنگ وندایی اضافه کرد : طرح والعادیات با هدف جلب بیشتر مشارکت مردمی در ارایه اخبار و اطلاعات مربوط به فعالیت توزیع کنندگان خرد مواد مخدر در استان اجرا می شود .

وی می گوید :در این طرح پلیس با نصب چادر در محلات الوده مستقر و مردم می توانند فعالیت افراد مشکوک به مصرف و نگهداری مواد مخدر را به پلیس اطلاع دهند .

 

بدیهی است که سعی و تلاش برای پیشگیری و رفع اعتیاد بسیار دشوار است !با این حال وظیفه انسانی و شرعی حکم می کند که به هر طریق ممکن در رهایی همنوعان از منجلاب پر شکنجه و بد بختی اعتیادو پیشگیری از ابتلای به ان تلاش شود.



انتهای پیام/ ا



برچسب ها: اعتیاد ، زنان ، شیشه ، بیشتر ، مردان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.