رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه گفت: خشکسالی ، کم آبی و بی‌آبی تالاب هورالعظیم را دچار آتش‌سوزی کرده است.

عامل آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم شناسایی شدمدحچی رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: به دنبال آتش‌سوزی چندین باره تالاب هورالعظیم در بخش عراقی و آتش‌سوزی نقطه‌ای در چند منطقه از شمالی‌ترین نقطه تالاب از جمله چذابه در بخش ایرانی این تالاب که به صورت خود به خود شروع شده و ناخودآگاه هم خاموش شده در صدد بررسی علت برآمدیم.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های کارشناسانه در بخش ایران ، نتیجه گرفتیم که آتش‌سوزی به دلیل بی‌آبی تالاب رخ داده و حوضچه شماره یک محل وقوع آتش‌سوزی هم‌اکنون خشک شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه گفت: تنها راه جلوگیری از آتش سوزی تامین آب مورد نیاز این تالاب است، هورالعظیم یکی از با اهمیت‌ترین تالاب‌های کشور و آخرین بازمانده تالاب های بین‌النهرین است که یک سوم آن در ایران و دو سوم آن در عراق است همچنین هورالعظیم مهمترین فیلتر در مقابل ریزگردها شناخته شده و خشک شدن آن باعث ایجاد کانون‌های گرد وغبار شده است.

وی گفت: این تالاب در پی خشکسالی 80 درصدی در رودخانه کرخه و آبگیری سد سمیره در بالا است  و این رودخانه در ایلام ، با چالش بی‌آبی روبه رو شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار