مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: در سرشماری تابستانه حیات وحش در اکثر مناطق تحت مدیریت استان شاهد رشد 30 تا 40 درصدی جمعیت بوده‌ایم.

رشد 74 درصدی جمعیت آهو در استان قزوینعلیپور مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص سرشماری تابستانه حیات وحش اظهارکرد: سرشماری تابستانه حیات وحش در استان از تاریخ 94/5/11 تا 94/5/18 با سرشماری در مناطق حفاظت شده با شکل الموت شرقی، الموت غربی، طارم سفلی، آوج و آبگرم با حضور مأموران یگان حفاظت، کارشناسان ادارات محیط زیست شهرستان‌ها، محیط‌بانان، معاونت نظارت و پایش اداره کل محیط زیست قم و مردم محلی انجام گرفت.

وی در خصوص هدف از سرشماری حیات وحش گفت: هدف از این سرشماری برآورد جمعیت، اطلاع از وضعیت زاد و ولد و مرگ و میر، بررسی عوامل تهدید و نقاط قوت مناطق برای به کارگیری در سیاست‌گذاری و مدیریت وحوش شاخص استان از جمله قوچ و میش و کل و بز و آهو است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین ادامه داد: وضعیت گروه‌های سنی وحوش ویژگی آن‌ها، نسبت جمعیت گونه‌های نر و ماده، تصمیم‌گیری درباره ظرفیت مناطق و این که آیا برداشت از گونه‌های نر امکان‌پذیر است یا نه و همچنین بررسی در مورد وجود یا عدم وجود بیماری‌هایی چون هاری، تب کریمه و غیره مورد توجه قرار می‌گیرد.

علیپور تصریح کرد: طبق نتیجه سرشماری از حیات وحش، جمعیت بز وحشی 52 درصد، گوسفند وحشی 34 درصد و آهو 74 درصد رشد داشته است که حاکی از کنترل مناسب و استفاده از روش‌ها و تجهیزات مدرن حفاظتی و تلاش همکاران محیط‌بان در مناطق است.

وی با بیان این که امسال حدود 30 تا 40 درصد رشد جمعیت حیات وحش را شاهد بوده‌ایم، گفت: در دو منطقه نیز کاهش جمعیت داشته‌ایم که در حال بررسی این کاهش جمعیتی هستیم، منطقه الموت غربی که زیستگاه پلنگ است جز این مناطق است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار