فعالیت سامانه جذب متخصصان خارج از کشور

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: از امسال سامانه جذب متخصصان خارج از کشور را فعال کرده‌ایم که در این سامانه بیش از 130 نفر ثبت نام کرده‌اند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در بنیاد ملی نخبگان به دنبال آن هستیم که از امسال سامانه جذب متخصصان خارج از کشور را فعال کرده در این سامانه بیش از 130 نفر ثبت نام کرده‌اند و 70 تا 80 نفر برگشته‌اند.

وی افزود: از طرفی نخبگانی هستند که برای تحصیلات از کشور خارج می‌شوند و بخشی دیگر افرادی هستند که برای تعطیلات به صورت موقت از کشور خارج شده‌اند در هر دو صورت این افراد سرمایه‌های کشور هستند که باید به طور جدی به آن‌ها توجه شود.

ستاری در پاسخ به سؤال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه چه تعداد نخبه از کشور خارج شده‌اند، خاطرنشان کرد: هنوز آمار دقیقی از خروج نخبگان مشخص نشده این مسئله را باید در نظر داشته باشیم که معمولاً بسیاری از نخبگان تا ده سال بعد از فارغ‌التحصیلی به کشور برمی‌گردند در واقع آمار ساختاری در خصوص خروج نخبگان وجود ندارد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به مهمترین هدف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: مهم‌ترین هدف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بحث سیاست‌گذاری در 5 سال آینده می‌باشد و باید بپذیریم که معاونت علمی به تازگی وارد این بحث شده است.

وی در خصوص مقاله‌ها در زمینه دانش‌بنیان آیا تجاری‌سازی می‌شوند، عنوان کرد: این مقاله‌ها اگر در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان نوشته شود قطعاً تجاری می‌شوند.

وی بیان کرد: قطعاً در زمینه نیروی انسانی مشکلات زیادی داریم حال این نیروی انسانی می‌تواند تحصیل کرده باشد که مهارت‌ بالایی داشته باشد یا هر اتفاق دیگری که ممکن است، پیش بیاید.

ستاری اظهار کرد: تا زمانی که ارزش در داخل کشور این باشد که چند چاه نفت داشته باشیم یا وضعیت هیدروکربنیک به چه صورت باشد و یا تا زمانی که دانش عمومی اهمیتی در صنعت نداشته باشد این مشکل ادامه خواهد داشت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار