وزیر بهداشت در مراسم گرامیداشت روز پزشک با تبریک این روز به جامعه پزشکی تلاش آنان در همراهی با دیگر اعضای تیم سلامت در تحقق اهداف برنامه تحول نظام سلامت را شایسته تقدیر برشمرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دكتر سيدحسن هاشمی در مراسم بزرگداشت روز پزشك كه صبح امروز در تالار ابن سيناي دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار شد با بيان این مطلب افزود: جامعه پزشكي همواره در كنار مردم و در شرايط حساسي مانند دوران انقلاب و دفاع مقدس حضور داشته است و شاهد آن فاصله‌هاي اندك بيمارستان‌هاي صحرايي با خط مقدم جبهه‌ها است.

وی تصريح كرد: جامعه پزشكي خدمات ارزنده‌اي را در طول مسئوليت تمام دولت‌ها فارغ از نگاه نژادي و ديني نسبت به مردم انجام داده است همچنين طي دوسال گذشته بخش عمده‌اي از موفقيت‌هاي طرح تحول سلامت كه با همكاري دولت و مجلس انجام شد مديون خدمات گروه‌هاي پزشكي، پرستاري و پيراپزشكي است.

تاکید بر ضرورت حفظ حرمت پزشکی
دكتر هاشمي بر ضرورت حفظ حرمت جامعه پزشكي تاکید کرد و گفت : برخی از تريبون‌هاي اثرگذار باید با احتياط بيشتري در خصوص اين حرفه عمل كنند و اميدوارم در آينده شاهد برخوردها و صحبت های غیرمنصفانه نسبت به پزشکان نباشیم‌.

وزير بهداشت در ادامه گفت‌: به داشتن پزشكاني بزرگ و عزيزاني كه در اين حوزه ديگر در جمع ما نيستند افتخار مي‌كنم و به جوان‌ها توصيه مي‌كنم تا از رفتار، روش‌ها و سجاياي اخلاقي اين بزرگان بهره ببرند.

دكتر هاشمي ، پيشينه طب ايراني و اسلامي را بسيار قوي دانست و بزرگاني مانند ابن سينا و جرجاني را نمونه‌اي كامل از حكماي قديم خواند و به نقل قول از يكي از مورخان فرانسوي اشاره کرد و گفت‌: این مورخ فرانسوی ابراز داشته است : اگرچه در طول 200 سال جنگ صليبي شكست خورديم و از لحاظ مادي آسيب‌هاي زيادي به ما وارد شد اما توانستيم از فرهنگ غني كشورهاي اسلامي بهره ببريم.

دكتر هاشمي بخش عمده‌اي از طب مدرن را مديون خدمات و زحمات بزرگاني همچون شيخ‌الرئيس ابوعلي سينا دانست و گفت: كتاب‌ها و منابع علمي كهن ايراني به ويژه كتاب‌هاي ابوعلي سينا در دنيا تدريس مي‌شود و طي چند قرن يكي از منابع تأثيرگذار طب در كشورهاي غربي و اروپايي بود.

قدردانی از حمایتهای مجلس از حوزه سلامت در دو سال گذشته
دكتر هاشمي با ابراز قدردانی از دكتر لاريجاني ؛ رییس مجلس به دليل همراهي مجلس با برنامه‌هاي دولت، اظهار داشت: در دو سال گذشته مجلس حمايت‌هاي خوبي را از دولت و به ويژه حوزه سلامت داشته است‌.

وزير بهداشت در ادامه به دستاوردهای اجرای طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت‌: كاهش پرداخت از جيب مردم، افزايش رضايتمندي مردم در نقاط محروم و مرزي، تسهيل دسترسي مردم به داروها، پزشكان و متخصصان و همچنين رفع كمبود پزشك در شهرهاي كمتر از 20 هزار نفر و ارائه خدمات بهداشتي به 8 ميليون نفر از حاشيه‌نشينان شهري به عنوان بخشي از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت بوده است.

وي ادامه داد: اگر اكنون شاهد رضايتمندي مردم و همچنين نمايندگان ملت هستيم نشان مي‌دهد كه اقدامات اثرگذاري در حوزه سلامت انجام شده اگرچه برخي از افراد كم لطفي داشتند و كمك‌هاي دولت و مجلس به حوزه سلامت را به حساب پزشكان گذاشتند.

بيمه ها  به تعهدات قانوني خود عمل كنند
دكتر هاشمي درخصوص موضوع بيمه‌ها تاكيد داشت آنچه مهم است اجراي قانون توسط بیمه هاست چرا كه اعتبارات وزارت بهداشت از طريق بودجه عمومي يا حق بيمه‌اي كه مردم آن را پرداخت مي‌كنند تأمين مي‌شود بنابراين لازم است تا بيمه به تعهدات قانوني خود عمل كند.

ماليات بر كالاهاي آسيب‌رسان اجرایی شود
وي همچنين درخصوص ماليات بر كالاهاي آسيب‌رسان مانند سيگار، اظهار داشت: علي‌رغم مصوبه مجلس در ساليان گذشته ، هيچ اقدام اجرايي در این خصوص تاكنون انجام نشده است در صورتي كه مي‌توانستيم ساليانه 10 هزار ميليارد تومان از محل ماليات اين كالاها به خزانه دولت كمك كنيم اما اين موضوع همواره در كشاكش بين دولت و مجلس قرار داشته است.

دكتر هاشمي ادامه داد: استدلال مجلس برای عدم اجرايي كردن قانون ماليات سيگار اين است كه با افزايش ماليات ، ميزان قاچاق بالا مي‌رود اما در واقعيت آنچه به دلیل مصرف سیگار رخ داده است بيماري بيشتر مردم و تحمیل هزينه‌هاي اضافي بر نظام سلامت كشور است.
دكتر هاشمي تصريح كرد: از بيمه‌ها انتظار داريم تا طبق قانون 60 درصد هزينه‌ها را در پايان ماه و 40 درصد باقيمانده را ظرف سه ماه پس از وصول پرونده‌هاي پزشكي به وزارت بهداشت پرداخت كند در غير اين صورت چرخه نظام سلامت معيوب مي‌شود و باعث نارضايتي جامعه پزشكي خواهد شد.

وزير بهداشت همچنين خاطرنشان كرد: در وزارت بهداشت در مقايسه با ساير دستگاه‌ها اقتصاد سلامت مغفول مانده و در زمينه محاسبه هزينه تمام شده خدمات علي‌رغم تلاش‌هاي زيادي كه صورت گرفته ، هنوز مشكلات زيادي وجود دارد.

وزير بهداشت گفت: انتظار داريم همان گونه كه قيمت تمام شده خدمات براي حوزه‌هايي مانند آب، برق و كشاورزي محاسبه و سود تسهيلات آن در نظر گرفته شد در بخش سلامت نيز چنين رويه‌اي حاكم شود.

وي منابع اعتباري حاصل از ماليات بر كالاهاي آسيب‌رسان را در حل مشكلات نظام سلامت بسيار موثر دانست و گفت: در صورت تحقق اين منابع ، وزارت بهداشت نياز كمتري به بودجه عمومي كشور خواهد داشت.

وزير بهداشت با تاكيد بر اينكه وزارت بهداشت نبايد به دنبال ساخت بيمارستان و خريد تجهيزات باشد افزود: طي ماه‌هاي پس از انجام مذاكرات هسته‌اي شاهد بوديم كه بسياري از شركت‌هاي خارجي و همچنين شركت‌هاي داخلي در خصوص مشاركت در سرمايه‌گذاري اعلام آمادگي كردند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به رابطه بسيار نزديك علم فقه و علم طب خاطرنشان كرد: در بسياري از احكام ديني شاهديم كه همراهي اين دو علم باهم بسيار زياد است و به عنوان نمونه در مواردي كه گرفتن روزه براي سلامتي افراد مناسب نباشد حكم فقها متوقف به نظر پزشكان است بنابراين حتی عبادت کردن بدون داشتن سلامتي ميسر نيست.

ضرورت تحقق عدالت در سلامت
وزير بهداشت تصريح كرد: با وجود كم توجهي و كم كاري هايي كه در گذشته در حوزه بهداشت وجود داشته يكي از ضرورياتي كه بايد تحقق پيدا كند عدالت در سلامت است و همانگونه كه به اخلاق‌مداري نياز داريم به رفاه اجتماعي كه سلامت مردم نيز جزئي از آن نيز هست احتياج داريم.

دكتر هاشمي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواست تا در آستانه تدوين برنامه ششم توسعه ، حوزه سلامت را نيز همانند حوزه‌هاي مختلف از جمله كشاورزي در نظر بگيرند كه در آن قيمت تمام شده خدمات، سود تسهيلات و تضمين دولت و برگشت سرمايه تعريف شده باشد.

کمبود 80 هزار تخت بیمارستانی و 200 هزار پرسنل
وزير بهداشت عنوان كرد: در حال حاضر در كشور 80 هزار تخت بيمارستاني و 200 هزار پرسنل كمبود داريم كه در صورت تحقق اقتصاد سلامت نيازي به هزينه‌كرد وزارت بهداشت در اين حوزه‌ها وجود ندارد.

وزير بهداشت با اشاره به اينكه وزارت بهداشت سالانه مي‌تواند 2 هزار تخت بيمارستاني ايجاد كند تاكيد كرد اگر اين روند ادامه پيدا كند تا 40 سال آينده كمبود تخت بيمارستاني شرايط حاضر برطرف مي‌شود كه ضروري است تا تعريفي از حضور و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در طرح‌هاي عمراني حوزه سلامت انجام شود‌.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار