صدای ماندگار؛

قوامی، فاخته‌ای که تا 80 سالگی خواند

حسین قوامی، از بزرگان موسیقی سنتی ایران 25 سال ناشناس در رادیو کار کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گروه‌های سنتی در موسیقی ایران برای بازتاباندن دقیق ردیف نیاز به خوانندگانی ورزیده دارد که گرمای صدا و گستردگی آن را توأمان داشته باشد، شمار این‌گونه خوانندگان در تاریخ موسیقی سنتی بسیار اندک بوده است و از تعداد انگشتان دو دست هم تجاوز نمی‌کند.

حسین قوامی، معروف به «فاخته» که اینک 26 سال از مرگش می‌گذرد یکی از آنهاست.

حسین قوامی، در اردیبهشت 1288 در تهران متولد شد، وی از دوران کودکی به موسیقی علاقه‌مند بود و حسین‌خان ‌اسماعیل‌زاده همان کسی که ابوالحسن صبا، مرتضی محجوبی، رضا محجوبی، حسین یاحقی و حسین تهرانی را آموزش داده بود در همسایگی وی زندگی می‌کرد، هنگامی که صدای قوامی را در سنین 10، 12 سالگی شنید از پدرش خواست تا به وی اجازه دهد آموزش آوازی حسین را برعهده گیرد، اما با مخالفت محمود قوامی مواجه شد.

در آن زمان با دید خوبی به موسیقی نگریسته نمی‌شد و دلیل مخالفت پدر حسین قوامی نیز همین بود، اما از آنجا که قوامی به خوانندگی علاقه فراوانی داشت و حسین‌خان ‌اسماعیل‌زاده مشوق وی بود، دلسرد نشد، وی به آهستگی با گوش کردن آثار خوانندگان آن زمان و تقلید از آ‌ن‌ها به تجربه اندوزی پرداخت.

با رسیدن به سن بلوغ به شکل محرمانه نزد عبدالله حجازی آموزش دید، عبدالله حجازی به ردیف‌های آواز مسلط بود.

در سال 1325 از سوی حسین‌قلی مستعان، رئیس رادیو به وی پیشنهاد کار در رادیو داده شد.

حسین قوامی به دلیل شرایط خانوادگی و مخالفت خانواده و محدودیت‌های ارتش (شغلش) این پیشنهاد را به شرطی پذیرفت که در رادیو ناشناس معرفی شود، سرانجام وی با همکاری مجید وفادار، حمید وفادار، یاعلی تجویدی، آغاز به کار نمود. پس از مدت 6 ماه روح‌الله خالقی نام مستعار «فاخته» را برای وی برگزید.

این نام تا زمان بازنشستگی از ارتش با وی بود و پس از آن توانست با نام اصلی خود برنامه را اجرا کند، وی مجموعاً 29 سال از سال 1325 تا 1354 در رادیو مشغول به کار بوده است، قوامی تا 80 سالگی نیز همچنان آواز می‌خواند.

سرانجام حسین قوامی روز پنجشنبه 17 اسفند  1368 در بیمارستان ایران مهر در ساعت 8:30 شب فوت کرد و در امامزاده طاهر کرج در کنار غلامحسین بنان و مرتضی حنانه به خاک سپرده شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار