رانندگان سعی کنند در ساعات گرم روز از رانندگي خودداری کنند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ رئیس پلیس راه شمالي فارس با توجه به گرم تر شدن ها هوا در اکثر مناطق كشور به رانندگانی که قصد مسافرت در این روزها را دارند توصیه کرد: رانندگان سعی کنند در ساعات گرم روز بخصوص ظهرها از رانندگي خودداری و حتما از سالم بودن وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل کنند.

سرهنگ "کسری سیروسی" گفت: گرما، آرامش و خونسردي را در هنگام رانندگي سلب مي‌كند؛ به طوري كه هواي گرم بالاي 27 درجه عكس‌العمل راننده را كندتر مي‌كند که در چنين شرايطي، راننده رفتاري متفاوت با ديگران خواهد داشت كه در نهايت خستگي، بي‌حوصلگي و عدم تمركز را در پي دارد که بیشتر حوادث رانندگي در این شرایط رخ مي‌دهد.

رئیس پلیس راه شمال استان افزود: دماي بالای داخل خودرو يك عامل استرس زا قوي است كه به ميزان قابل ملاحظه اي كارآيي فرد را كاهش مي دهد و با افزايش دماي داخل به 24 درجه سانتيگراد ميزان تصادفات نيز افزايش می یابد.

سرهنگ سیروسی تاکید کرد در هواي گرم سطح جاده ها نرم می شود و به اصطلاح قيرزدگي به وجود مي‌آيد و بايد در هنگام پيچيدن به طرفين و ترمز كردن، بسيار مراقب بود. وی ادامه داد: کودکان خردسال به هیچ وجه نباید در روزهای داغ تابستان در خودرو با درهای بسته و شیشه‌های بالا، تنها بمانند زیرا دمای درون خودرو می‌تواند در اثر تابش مستقیم نور خورشید در هر دقیقه یک درجه سانتیگراد افزایش یابد و در مدت زمانی کوتاه به بیش از 70 درجه سانتی گراد برسد.

وی ادامه داد: بررسي‌ ها نشان داده است که در اثر گرما، داشبورد، صندلي و سيستم تهويه هواي خودرو از خود گاز سمي و سرطان ‌زا ساطع مي ‌کند که به همين دليل توصيه مي ‌شود وقتي سوار اتومبيلي می شوید که در زير نور آفتاب پارک شده، ابتدا پنجره‌هاي آن را باز کنيد تا هواي درون اتاقک خارج شود و پس از چند دقيقه دستگاه تهويه را روشن و اجازه دهيد اتومبیل به مدت 5 دقيقه با شيشه باز کار کند.

رئیس پلیس راه شمال استان تصریح کرد: پیش از سفرهای طولانی از خودروی خود غافل نشوید و حتما شلنگ‌ها، تسمه ها، سیستم تهویه، باد چرخ‌ها و روغن آن را کنترل و از سالم بودن خودروی خود اطمینان حاصل کنید.

وی افزود: باد لاستیک ها در تابستان باید به صورت دقیق کنترل و به میزان چند افسی کمتر از زمستان باشد که به دلیل انبساط مشکلاتی نظیر ترکیدن یا عدم تسلط در رانندگی حادث نشود.

رئیس پلیس راه شمال به رانندگان توصیه کرد که به منظور جلوگیری از رخوت و خواب آلودگی هرگز دریچه کولر به صورت مستقیم به سمت راننده تنظیم نکنند و توجه داشته باشند که در صورت روشن بودن کولر خودرو به دلیل کاهش صدای بیرون تمرکز رانندگان کاهش یافته و بی اختیار گاز می دهند که در پی آن سرعت اتومبیل افزایش می یابد که این موضوع می تواند زمینه ساز بسیاری از تصادفات شود که رانندگان باید به این نکته توجه داشته باشند.

سرهنگ سیروسی خاطرنشان کرد: در هواي گرم ميزان تمركز و سرعت واكنش فرد كاهش مي يابد و ادامه اين روند بر روش هاي رانندگي فرد نيز تاثير بسزایی مي گذارد؛ پس رانندگان باید ضمن اطمینان از صحت سیستم های تهویه خودرو حتما در طول سفر نوشيدني‌هاي خنك بنوشند و آرامش و تمركز خود را حفظ و پس از 2 ساعت رانندگي به مدت 10 دقيقه در يك محل مناسب استراحت کنند.

انتهای پیام/پ


برچسب ها: خودداری ، رانندگی ، گرم ، روز ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.