شمار تلفات زندانیان سیاسی مصر در ماه جاری به چهارده نفر افزایش یافته است.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، فعالان مدافع حقوق بشر در مصر از درگذشت یک زندانی مخالف دولت این کشور خبر داده‌ و گفته‌اند آمار تلفات زندانیان سیاسی در این کشورِ آفریقای شمالی در ماه جاری به 14 نفر رسیده است.
به گفتۀ فعالان حقوق بشر، خبر درگذشت خالد ظهران، پنج شنبه (5 شهریور)، بعد از انتقال به یک بیمارستان در شهر أسيوط، واقع در 375 کیلومتری جنوب قاهره، پایتخت مصر، اعلام شد.
فعالان حقوق بشر اعلام کردند: این زندانی سیاسی که وضعیت جسمانی وی در روزهای اخیر به شدت وخیم شده بود، به علت نبود خدمات پزشکی و درمانی جان باخته است.
این در حالی است که منابع مصری، 21 اوت (30 مرداد)، از مرگ احمد حامد 37 ساله، پدر سه فرزند، در مقر نیروی پلیس در شهر الفيوم در 100 کیلومتری جنوب غرب قاهره خبر دادند.
دو روز قبل از آن، یک مرد 40 ساله مصری که به اتهام عضویت در گروه اخوان المسلمین بازداشت شده بود، پانزده روز بعد از دستگیری از سوی نیروی پلیس در یک بیمارستان در منطقه المطريه در شمال شرق قاهره جان باخت.
فعالان حقوق بشر در پایتخت مصر می‌گویند: این مرد به علت شکنجه، زمانی که به بیمارستان منتقل شد، در شرایط بسیار بحرانی به سر می‌بُرد.
از زمان کودتای تحتِ فرمان عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور کنونی مصر و برکنار کردن محمد مُرسی، اولین رئیس جمهور منتخب این کشور در انتخابات دموکراتیک، تقریبا 300 زندانی سیاسی در بازداشتگاه‌های مصر جان باخته‌اند.
السیسی به سرکوب بی ‌رحمانه معترضان حامی مرسی و اعضای اخوان المسلمین پرداخته است؛ در رویکرد سرکوب‌ گرانه السیسی صدها نفر کشته و ده‌ها هزار نفر دستگیر، زندانی و بسیاری از آنان در محاکم و دادگاه‌های جمعی به اعدام و یا حبس‌ های طولانی ‌مدت محکوم شده‌اند.
روز پنج‌شنبه، سه دادگاه مصر 52 طرفدار حامی مرسی را به اتهام دخالت در خشونت در جریان اعتراضات ضد دولتی، به زندان‌های طولانی مدت محکوم کرد.
یک دادگاه نظامی در سوئز در 127 کیلومتری شرق قاهره نیز 40 مظنون مخالف را به 6 تا 15 سال زندان محکوم کرد. اتهام این زندانیان، دخالت در به آتش کشیدن هشت کامیون نفت‌کش در ماه فوریه (دی-بهمن) در این شهر عنوان شد.
شش  دانشجو و یک فارغ ‌التحصیل دانشگاه نیز در دادگاهی در شهر المنصوره در حدود  120  کیلومتری شمال شرق قاهره، به 10 سال زندان محکوم شدند.
همچنین یک دادگاه نظامی در اسکندریه، دومین شهر بزرگ مصر، پنج مظنون را به اتهام تلاش برای انفجار یک قطار در مسیر ارتباطی منطقه "نایل دلتا" در استان "بُحَیره" به قاهره، مجرم شناخت و هریک از آنان را به 15 سال زندان محکوم کرد.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار