ایرجراد بازیگر تئاتر و سینما در گفتگو با خبرنگار
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تعریفش از فیلم فاخر و تاریخ ورود اینگونه فیلمها به فرهنگ سینمایی ایران گفت: مسئله فیلم فاخر آن چیزی است که جذاب و پرکشش، تأثیرگذار، بازتابش مثبت، خلاق و هنری باشد و در ارتباط با تماشاگر و از نظر هنری از جایگاه ویژهای برخوردار باشد.
وی افزود: بالاخره در دورههای مختلف کسانی بودند که در ارتباط با سینما، تئاتر و تلویزیون کارهای شاخص را انجام دادهاند که در جایگاه خودش جزو تاریخ هنرهای نمایش این مملکت باقی مانده و در آن تردیدی نیست و علت آن تلفیق حمایتهای مختلف و تلاش خود هنرمندان و ایجاد فضاهای لازم است.
وی ادامه داد: اما در دورههایی با وجود حمایتهای مختلف و ایجاد زمینههای مساعد تعداد کارهایی که بتواند ماندگار و اثرگذار باشد و به عنوان تاریخ هنرهای نمایشی این مملکت باشد کمتر تولید شد.
راد بیان کرد: برای ساخت فیلم فاخر حتماً نباید هزینههای گزافی را پرداخت بسیاری از فیلمهای فاخری که در دوران سینمای ایران ساخته شده شاید فیلمهای کم هزینه اما ماندگار و اثرگذار بوده البته این دلیل نمیشود برای ساخت فیلمها هیچ خرجی نداشته باشیم و هزینه کمتری را پرداخت کنیم یا اینکه فیلم پر خرج میتواند خوب یا بد باشد که هر دوی آنها ممکن است.
این بازیگر افزود: ممکن است یک فیلم پرهزینه به هیچ وجه از نظر هنری قابلیت یک فیلم به معنای فرهنگی و خلاق را نداشته باشد اما برعکس این جریان نیز صادق است. یعنی برخی فیلمها بدون زمینههای مالی به نحوی ساخته شده که دارای ارزش است.
وی در خصوص اینکه جوابگوی برگشت هزینههای گزاف برخی فیلمهایی که استانداردهای لازم را در جذب مخاطب و گیشه ندارند، چه کسی است، بیان کرد: بازگشت سرمایه را باید به دو مقوله تقسیم کرد، یکی اینکه زمانی فیلمی ساخته میشود و ممکن است از نظر گیشه موفق نباشد اما از نظر ارزش در جایگاه ویژهای قرار بگیرد و تأثیرات فرهنگی ارزشمندی را بگذارد و بتواند در یک پروسه زمانی طولانی اثرگذار باشد، و بعد اینکه ما باید ببینیم از چه زمینهای به این موضوع نگاه میکنیم، صرفاً از جهت گیشه اگر به یک فیلم نگاه کنیم به اعتقاد من کار درستی نیست.
راد ادامه داد: باید هر کاری را درخور ارزش، زمینههای فرهنگی و امکانات خودش ساخته شود نه اینکه بدون دلیل هزینههای گزافی در مورد یک کاری صرف شود که نمیتواند از نظر هنری آن چنان ارزشی داشته باشد. از طرفی هم نباید آثاری که نیاز مالی و مادی دارند و میتواند با ارزش باشند، مورد حمایت قرار نگیرند و نتوانند کارشان را به بهترین نحو انجام دهند.
انتهای پیام/