بیماری دامی لمپی اسکین در مازندران کنترل شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری؛ و به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی مازندران؛ معاون سلامت دامپزشکی مازندران گفت: به محض دریافت اولین گزارش از ابتلا به این بیماری کارشناسان به منطقه اعزام و نخستین اقدام پیشگیرانه را با قرنطینه دام های منطقه آغاز کردند.

رسولی زاده از معاینه فراگیر و گسترده دامها در مناطق آلوده به منظور اطمینان یابی از وجود بیماری به عنوان دومین اقدام در این زمینه یاد کرد و افزود:اعزام ماموران بخش دولتی و به کارگیری بخش خصوصی نیز پس از تایید وجود بیماری در دستور کار قرار گرفت.

وی آموزش دامداران از طریق برگزاری دوره های آموزشی ، تهیه و توزیع بروشور و نصب بنر در مناطق آلوده را از دیگر اقدامات دامپزشکی مازندران برای کنترل این بیماری معرفی کرد.

معاون سلامت دامپزشکی مازندران مایه کوبی دام ها را مهم ترین بخش از اقدام درمانی و پیشگیرانه برای کنترل بیماری لمپی اسکین برشمرد و گفت : درصد کمی از دام هایی که در این عملیات مایه کوبی شدند به علت این که بیماری در دوره کمون بدون علائم به سر می برد علائم ضعیفی از خود بروز دادند.

رسولی زاده افزود : دام هایی هم که به هر علت مانند عدم همکاری و یا نبود دامدار و یا رها کردن دام در جنگل ها و صحرا واکسن دریافت نکردند بیماری را به صورت شدیدتری بروز دادند.

وی تصریح کرد: بیماری لمپی اسکین که از خرداد ماه در مناطقی از مازندران مشاهده شد ، یک بیماری ویروسی است که مانند بسیاری از بیماری های ویروسی به سرعت منتشر شده و باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی مازندران علت شیوع بیماری لمپی اسکین در مازندران را گرم شدن بی سابقه هوا در سال جاری و ازدیاد حشرات دانست.

وی از دامداران مازندرانی خواست تا علاوه بر همکاری با ماموران دامپزشکی ، به محض بروز علائم بیماری ، دام بیمار را به صورت جداگانه نگهداری کنند و فوری موضوع را به ادارات دامپزشکی شهرستان ها اطلاع دهند تا اقدامات لازم به عمل آید.

این بیماری با علائمی شامل تب بالا، ندول و زخم در ناحیه پوست سر و گردن ، شانه ، ران و کاهش شیر و بی اشتهایی ، ترشح از بینی ، ترشح بزاق ، پنومونی و خیز ادم در ناحیه سر و اندام حرکتی و ورم پستان تظاهر می کند.

بیماری لمپی اسکین صرفا محدود به دام است و جمعیت انسانی را درگیر نمی کند و برای بهبودی این بیماری هم دام باید زمان و دوره نقاهت این ویروس را طی کند.


انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.