وزیر بهداشت گفت: با اینکه در قانون هزینه کرد برای پژوهش تکلیف نشده است، اما رهبر معظم انقلاب تاکید کردند حداقل دو درصد بودجه به پژوهش اختصاص یابد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر هاشمی وزیر بهداشت امروز هشتم شهریور در حاشیه افتتاح بزرگترین اتاق تمیز دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در جمع خبرنگاران گفت: تا پایان سال 10 اتاق تمیز دیگر برای تولید داروهای هایتک افتتاح می شود که مورد بعدی در کرمانشاه خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت اتاق های تمیز عنوان کرد: این زیر ساخت‌ها برای جوانان متخصص بسیار خوب است. جوان‌هایی که سرمایه‌ ایران هستند، این زیر ساخت ها میتواند زمینه اشتغال آن‌ها را فراهم آورد. باید توجه داشت که اتاق های تمیز فضاهای مناسبی هستند تا دانشجویان بتوانند در عرصه‌های تشخیصی، پزشکی و دارویی ابداعات تازه‌ای داشته باشند و به مولکول‌های مهمی دست پیدا کنند تا برای تشخیص و درمان بیماری‌های نوپدید به کار گرفته شوند.

هاشمی ادامه داد: باید به حوزه‌های پژوهشی در امر بهداشت و درمان توجه ویژه شود.

وی با اشاره به حمایت‌های مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: این حمایت‌ها قابل قیاس با گذشته نیست. در طرح تحول سلامت مصمم هستیم از تولیدات داخلی استفاده کنیم،‌کما اینکه برخی از تجهیزات مانند مانیتور و تخت‌های بیمارستانی کاملا از تولیدات داخلی بوده،‌البته سایر شرکت‌ها باید استاندارد‌های لازم را کسب کنند و نگاه آنها بین المللی باشد.

هاشمی با اشاره به هزینه بر بودن اتاق های تمیز افزود: باید به صورتی پیش رویم تا متصدیانی که برای این اتاق‌ها هزینه می‌کنند،‌ گمان نکنند که سرمایه گذاری‌ آن‌ها برگشت پذیر نیست،‌کما اینکه این تجربه برای ما نوظهور و ضروری است. باید توجه داشت که هیچکس تردیدی ندارد که پیشرفت چیزی جز با علم و اخلاق انجام نمی‌پذیرد و باید در این زمینه سرمایه گذاری شود،‌ولی علیرغم تمام تلاش‌ها در این حوزه‌ها، همت بلندی نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تاکیدات رهبر در حوزه مقاومتی اشاره و تصریح کرد: تاکیدات ایشان دقیقا در این حوزه‌ها است.

وزیر بهداشت درباره اعتبارات حوزه پژوهش نیز افزود: از رسانه‌ها بسیار ممنونم که باعث تصحیح میزان سهم اختصاص یافته به حوزه پژوهش وزارت بهداشت بودم، به طوریکه میزان پژوهش حوزه وزارت بهداشت 10 درصد عنوان شده ولی در مجلس، اشتباها 25 درصد ذکر شده بود.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاهی که گرفتار پرداخت حقوق است،‌نمی‌تواند به پژوهش بپردازد، چون در قانون هزینه کرد برای پژوهش تکلیف نشده است،‌در حالی که رهبری تاکید کرده‌اند حداقل دو درصد بودجه به پژوهش اختصاص یابد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.