شیراز؛

پردیس کوروش کجاست؟

مدیرکل میراث فرهنگی فارس می گوید: باغ شاهي پاسارگاد جلوه­ گاه يکي از قديمي­ ترين باغ­هاي ايراني به حساب می آید که با نام پردیس کوروش معروف است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛  امیری ادامه می دهد: باغ پر از درختان گوناگون، گلهای رنگارنگ و پرندگان بوده که کوروش آن را با سلیقه و نظر خود به صورت پردیسی بی­ همتا در­آورده بود. این باغ با سیستم گردش آب در جوی­های سنگی که به آب­نما معروف است آبیاری می­ شده است. آب­نماها جدای از آبياري پردیس، جنبه تزئيني و زيبايي ­بخشي باغ را نيز به خوبي انجام مي­ داده است.

وی می افزاید: دو سوی باغ دو کوشک طراحی و اجرا شده که از آنها جهت استراحت و تماشای فضای دل ­انگیز باغ استفاده می­ شده است. همه کاخها درون پردیس قرار داشته­ اند، به گونه­ ای که هر کاخ دارای فضایی سرسبز و آرام بخش پیرامون خود بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه باغ شاهي آب مورد نياز خود را از طريق انشعاب­هايي که از رودخانه پلوار جدا مي­ شده تأمين مي­ کرده است اظهار می کند: آب­نماها از دو قسمت جوي­هاي عبور آب، حوضچه­ها تشکيل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بیان می کند: در هر 5/9 تا 5/13 متر جوي يک حوضچه وجود دارد، که حوضچه­ ها در ابتدا عمل تقسيم آب و آرام کردن سرعت آب در مسير جوي­ ها را انجام مي­داده و دیگر اینکه موجب ته نشین شدن گل و لای موجود در آب می­ شده است.

امیری ادامه می دهد: ابعاد دهانه داخلي اين حوضچه­ ها 87 در 87 سانتيمتر و عمق آنها حدود 52 سانتيمتر است. عمق و دهانه جوي­ هاي سنگي حدود 25 سانمتيمتر و لبه حوضچه­ ها و جوي­ها حدود 15 تا 16 سانتيمتر است. نزدیک به 1 هزار و 100 متر از آب­نماهای باغ کاوش شده و از زیر خاک بیرون آورده شده ­اند.

انتهای پیام/س



برچسب ها: پردیس ، کوروش ، کجاست ، فارس ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
quantum
۱۲:۳۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
چرا هیچ فیلمی درمورد کوروش نمی سازند?خیلیا حتی حتی کوروش رو نمیشناسن،لطفا چنین موردی رو پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
Porsche
۱۳:۳۶ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
امیدوارم به نظرت توجه بشه
-
سینا
۰۹:۲۴ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
درود بر کوروش شاه شاهان و اعتبار ایران