چلچراغ صلح در زیر زمین فاز پروین بالا می‌رود

چلچراغی ایستاده، توسط یک هنرمند منبت کار که ادیان ابراهیمی روی آن نقش بسته‌اند، با هدف اتحاد بین ادیان در حال ساخت است.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند روزی است مهمان یک شهر بودم، شهر شهر یارانی که در آسمان هنر ایران پروین بودند. تبریز، همان شهری است که در زیر زمین یکی از بناهای آن مردی هنرش را وقف نشاندن بنی‌آدم بر سر یک سفره کرده است، سفره ابراهیم(ع)‌. علی قنبری یکی از منبت کارهای معروف شهر تبریز، حدود 2 سال است که مشغول ساخت یک چلچراغ چوبی ایستاده می‌باشد، و به گفته خودش قرار است که آن را به سازمان ملل ببرد. 

قنبری در خصوص ساخت این اثر اظهار کرد که طرح این چلچراغ را یکی از هنر‌جویانم به من ارائه داد، و ابتدا نمونه‌ای کوچکی از آن را درست کردم و بعد حس کردم که توان ساخت آن را اندازه بزرگتر نیز دارم برای همین با نیت ایجاد وحدت بین ادیان مختلف دست به این کار زدم. در همین راستا با فرشاد بهناورین معاون صنایع دستی میراث فرهنگی تبریز گفتگو کردیم. 

وی اظهار داشت: شهر تبریز شهر هنرمندان است و جالب است که بدانید منبت کاران این شهر بسیار زیاد هستند. 

وی افزود: آقای قنبری هم یکی از اساتید این عرصه است که حدود 2 سال پیش طرحی را با عنوان سفیر صلح به ما ارائه دادند و همان طور که ذکر شد روی آن ادیان ابراهیمی حک شده‌اند و هدف وی از این کار ایجاد اعتماد بین کشورها و ادیان دیگر است، ما نیز برای این امر زمین خانه پروین اعتصامی را جهت تکمیل کار به ایشان دادیم، اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد نبود اسپانسر مناسب است و از آنجایی که ما هم توان کمک‌هایی به این پروژه را نداریم، ممکن است کار برای مدتی به تعویق بیافتد ولی امیدواریم با یافتن حامی مناسبی ساخت چلچراغ صلح سریع‌تر انجام گیرد. 

این اتفاق گوشه‌ای از هنر مظلوم و بی‌پشتوانه‌ی کشور ما را نمایان می‌کند. هنری که گاهی تنها به خاطر نبود یک حامی دلسوز روی زمین می‌ماند و نگاه‌های خالقش را در انتظار یک یاری‌گر قدرشناسی می‌گذارد. به امید زمانی که هیچ هنرمندی به علت کمبودهای مالی از کار خود باز نماند. 

گزارش از: فاطمه شهدوست 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار