هفته گذشته باغ آراج در منطقه ازگل به آتش کشیده شد و حال شورای شهر تهران پیگیر برخورد با مسبب این اتفاق است.

////////////// محسنی ///////قانون چه برخوردی بامسببین آتش سوزی باغ آراج می کند؟

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،امروزه به علت گسترش صنایع موجود زیاد خودرو در سطح شهرهای بزرگ از جمله تهران باعث آلودگی بیش از حد هوا و به تبع آن بروز بیماری های مختلف در مردم ساکن این شهرها شده است.

تهران از گذشته به وجود باغات بزرگ مشهور بوده است و این باغات به نوعی ریه های تنفسی این شهر محسوب می شوند.

اما چند سالی است که دیده می شود عده ای به بهانه تبدیل باغات به خانه اقدام به خشک کردن و حتی به آتش کشیدن آنها می‌کنند، در آخرین مورد آن آتش سوزی هفته گذشته باغ آراج در منطقه ازگل است .

این باغ به مساحت 30 هزار متر مکعب و دارای 1400 اصله درخت و در دست سازمان اوقاف است که اواخر هفته کذشته به آتش کشیده شد و به سبب آن سه ، چهار از درختان این باغ از بین رفت که بعد از بررسی ها معلوم شد که این آتش سوزی عمدی بوده است.

البته طی بررسی های انجام شده مشخص شد که از سال83 اقدام به خشک کردن این باغ کرده اند که آن زمان شورای شهر استان تهران دستور به تبدیل آن به بوستان عمومی را داده اما متأسفانه این قانون اجرایی نشد.

رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران اظهارداشت:قوانین محکمی در چنین تخلفاتی وجود دارد و شورای شهر تهران به عنوان نماینده مردم خواستار پیگیری این پرونده توسط قوه قضائیه است.

وی افزود:طبق ماده شش تبصره یک قانون صیانت از باغات که در شورای شهر تهران به تصویب رسیده اگر تخریب عمدی در باغات صورت گیرد قانون می تواند زمین را به نفع مردم مصادره و شهرداری موظف است آن را  به بوستان تبدیل کند که این قانون باید از طرف شهرداری تهران با جدیت بیشتری پیگیری شود.

حافظی رئیس کمیسیون محیط زیست شورای تهران در خصوص پیگیری قانونی در خصوص این باغ گفت: با کمک کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر تهران گزارشات لازم تهیه شده است و به دادسرای 7 و همچنین دادسرای عمومی استان تهران ارجاع شده است و انتظار داریم قوه قضائیه بدون هیچ‌گونه آسان گیری به قانون عمل کند.

گفتنی است،چندسالی است که قانون احداث برخ باغات به منظور صیانت از باغات تهران به تصویب رسیده اما آنچنان نتوانسته در حفاظت از باغات کمکی کند.

طبق این قانون مالک حق دارد 30 درصد از باغ را به خانه تبدل کند و 70 درصد آن را نگه‌داری کند البته با تصویب این قانون راه برای برخی باز شد  و به وسیله آن نابودی باغات تهران کلید خورد.

حافظی می‌گوید :به موجب این قانون حدود 4 هزارو 500 هکتار از باغات تهران به بهانه‌های مختلف خشک شد که البته ابزارهای نظارتی در این خصوص وجود دارد و سازمان اوقاف نیز باید بابت باغ آراج پاسخگو باشد.

شایان ذکر است، مسولان باید این نکته را مورد توجه قرار دهند که محیط زیست چیزی نیست که به زودی بتوان آن را ترمیم کرد و شاید احداث باغی به ده‌ها سال زمان نیاز داشته باشد پس چه بهتر که قبل از تخریب آنها به فکر محافظت از باغات باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: باغ ، آتش ، قانون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار