جلسه رسیدگی به پرونده خانه تاریخی «محمدی» استان گلستان بیست و نهم شهریور با حضور مالک آن برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از مسائلی که بناهای ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی با آ‌ن مواجه هستند، بحث مرمت آن‌هاست، مالک یک بنای تاریخی پس از ثبت اثر در مورد تصمیم‌گیری نسبت به آن بنا اختیار تام نداشته و باید با مشورت میراث فرهنگی تصمیم‌گیری شود.

هزینه‌های مرمت، کارشناس مرمتگر، نوع کاربری بنا، طرح احیا و ... همه و همه نیازمند بررسی و تصمیمی است که باید از سوی میراث فرهنگی تایید شود و  این در حالی است که گاهی اوقات زمان‌بر بودن مراحل اداری و کمبود امکانات مالی منجر به وقوع اتفاقات جبران‌ناپذیری می‌شود.

خانه تاریخی «محمدی» از بناهای تاریخی سیمین شهر استان گلستان و متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی اول است.

این بنا در تاریخ 1391/06/16 به شماره 3102 ثبت ملی شده  و یکی از سه خانه تاریخی با قدمت حدود 135 سال است که جمعه گذشته در آتش سوخت. سبک معماری این بنا تلفیقی از معماری روس و آذری بوده است.

شعله‌های آتش تاوان کدام اشتباه؟

جلسه رسیدگی به پرونده خانه تاریخی «محمدی» استان گلستان که بیست و هفتم شهریور دچار حریق شد،‌ بیست و نهم شهریور با حضور مالک آن برگزار و در این جلسه به دلایل رخداد این حادثه پرداخته می‌شود.

شعله‌های آتش تاوان کدام اشتباه؟


خانه‌ها و آثار فرهنگی که ثبت ملی شده و  مالکیت خصوصی دارند با مشکلات مختلفی مواجه هستند. تخصیص کاربری به آن‌ها به جهت احیا، مرمت و ... همگی نیازمند هماهنگی با میراث فرهنگی است.

شعله‌های آتش تاوان کدام اشتباه؟

و از طرفی ازدیاد آثار ثبت شده و محدودیت امکانات مالی میراث فرهنگی مرمت این بناها را به تعویق می‌اندازد و  در برخی موارد این اتفاق موجب صدمات جبران‌ناپذیری می‌شود.

شاید زیادی داشته‌هایمان موجب شده که قدر آن‌ها را کمتر بدانیم ...



گزارش : سارا تمیزکار


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۱۹:۰۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۴
در حالی که کشورهای جنوب خلیج فارس در حال ایجاد میراث فرهنگی هستند.
ما میراث گرانبهایمان را بدست تقدیر میسپاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۲۸ شهريور ۱۳۹۴
اين دنياي خاطره هاست كه در اتش سهل انگاري ميسوزد
آخرین اخبار