ایران سومین بازار لوازم آرایشی دنیاست و یک‌سوم این محصولات در کشور تقلبی هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چند سالی است که هر روز آمار جدیدی از رتبه‌های عجیب جهانی ایران در مسائل مربوط به زیبایی منتشر می‌شود. از رتبه یک عمل جراحی پلاستیک در جهان گرفته تا باز هم رتبه یک در عمل جراحی بینایی  در سال‌های اخیر روی سرخط خبرگزاری‌ها قرار گرفته است.

چشم خارجی‌ها به بازار لوازم آرایش ایران در دوران پساتحریم

جدیدترین آمار نیز مربوط به شبکه خبری فرانس 24 است.ایران سومین بازار لوازم آرایشی است. به طور متوسط زنان ایرانی در سال 22 شیشه عطر می‌خرند که این رقم برای زنان فرانسوی 3 شیشه عطر در سال است و بسیاری از زنان ایرانی می‌گویند، آنها بیشتر بودجه خرید ماهانه خود را برای محصولات زیبایی خرج می‌کنند.

شبکه بین‌المللی فرانس 24 از جذابیت بازار لوازم آرایش ایران نوشته است، چرا که سال‌هاست بازار ایران از لوازم تقلبی پر شده و زنان به مصرف جنس تقلبی و ارزان قیمت آرایشی عادت کرده‌اند. بر اساس این گزارش، پس از سال‌ها تحریم‌ها، خریداران ایرانی عادت کرده‌اند که لوازم آرایشی، لوسیون‌ها و عطرها را از فروشندگان غیرمجاز خریداری کنند. حداقل یک سوم محصولات آرایشی در بازار ایران تقلبی هستند. فرانس 24 معتقد است با برداشته شدن تحریم‌ها راه برای ورود شرکت‌های فرانسوی لوازم آرایشی به ایران باز می‌شود.

یکی از خریداران لوازم آرایش در بازار تهران می‌گوید:«نمی‌شود جنس تقلبی و اصل را از هم تشخیص داد. گاهی ممکن است پول زیاد هم بدهی اما باز هم جنس تقلبی باشد و فقط یک مارک اصلی خورده باشد. از طرف دیگر، اطراف محل زندگی‌ام هر روز می‌بینم که فروشگاه لوازم آرایشی جدیدی باز می‌شود. چون هیچ کس نمی‌داند قیمت دقیق این جنس‌‌ها چقدر است، فروشندگان هرقدر دل‌شان بخواهد قیمت‌گذاری می‌کنند و حتما سود خیلی خوبی هم دارد.»

رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو پیش از این  گفته بود:«ایران از نظر جمعیت هفدهمین کشور جهان است اما از نظر مصرف لوازم آرایشی هفتمین کشور دنیاست، واردات رسمی لوازم آرایشی حدود یک میلیارد دلار در سال است اما بیش از این میزان مواد آرایشی قاچاق وارد کشور می‌شود.»

چند تن رژ لب و خط چشم در سال94 وارد کشور شده است؟ حتی از سریلانکا نیز لوازم آرایش به ایران صادر می‌شود


آمارهای گمرکی نشان می‌دهد در سه ماهه اول امسال تنها 27 تن «لوازم آرایش لب» از کشورهای هلند، فرانسه، ترکیه،‌ ایتالیا، امارات، آلمان و چین به کشور وارد شده که ارزش آن مجموعا به بیش از 327 هزار دلار یعنی کمتر از یک میلیارد تومان می‌رسد.

فهرست اقلام وارداتی گمرک در سه ماهه اول سال جاری نشان می‌دهد که در این مدت بیش‌ترین میزان رژلب یعنی ‌حدود یک تن از این محصول از ترکیه به کشور وارد شده‌ است.

بر اساس این آمار ارزان‌ترین این محصولات از چین با قیمت هر کیلو 5 دلار و گران‌ترین آن از ایتالیا و با قیمت هر کیلو 58 دلار وارد شده‌ است، همچین متوسط قیمت گمرکی فراورده‌های واردتی برای آرایش لب حدود 12 دلار برای هرکیلوگرم است.

همچنین فهرست اقلام وارداتی گمرک در فصل بهار نشان می‌دهد که در این مدت نزدیک به 41 تن «لوازم ارایشی تحت عنوان فراورده‌های آرایش چشم» از کشورهای چین، آلمان، امارات، ایتالیا، ترکیه، کره، فرانسه و هلند وارد ایران شده‌ است که مجموعا واردات این نوع کالای آرایشی برای کشور نزدیک به 765 هزار دلار ارزبری داشته ‌است.

ارزش ریالی واردات لوازم آرایشی چشم از این کشورها برای ایران چیزی حدود دو میلیارد تومان بوده‌ است و بر این اساس بیشترین حجم این نوع لوازم آرایشی نیز از ترکیه به کشور وارد شده‌ است.

«انواع پودر آرایشی و بهداشتی پوست» محصول آرایشی دیگری است که بیشترین واردات آن به ایران از کشورهای امارات و پس از آن ترکیه و فرانسه بوده است.

بر اساس آمارها، بیش از 615 تن از انواع پودرهای آرایشی از کشورهای چین، آلمان، اسپانیا، امارات، امریکا، ایتالیا، بلغارستان،‌تایلند، ترکیه، کره، سوییس، فرانسه، لهستان، هلند و هند با ارزش کمتر از یک میلیون دلار و حدود 3 میلیارد تومان به کشور وارد شده‌ است.

اما در ادامه این فهرست، بخشی از کالاهای آرایشی تحت تعرفه‌ای جداگانه با عنوان «سایر فراورده‌ها برای پاکیزگی و آرایش مو» از 12 کشور دنیا به ایران وارد شده‌ است که در بین نام این کشورها اسم سریلانکا و لبنان نیز به چشم می‌خورد.

بر اساس این فهرست، تحت عنوان این تعرفه بیش از 700 تن لوازم آرایشی بهداشتی با ارزش بیش از چهار میلیون دلار یعنی کمتر از 12 میلیارد تومان به کشور وارد شده است.

واردات این لوازم‌ آرایشی و بهداشتی از کشورهای چین، آلمان، اسپانیا، امارات، ایتالیا، بلغارستان، ترکیه، کره، سریلانکا، فرانسه، لبنان و لهستان صورت گرفته است.

منبع: صدای اقتصاد
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار