صدراعظم آلمان گفت: اروپا توان یافتن یک راهکار مشترک را برای مقابله با چالش بزرگ مهاجران دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان پیش از آغاز نشست امروز سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در در خصوص بحران مهاجران در بروکسل اظهار داشت: 
ما امروز یک نشست مهم غیررسمی داریم. این دومین بار ظرف سال جاری میلادی است که ما در مورد مساله پناهجویان در سطح سران اروپا با هم گفتگو می کنیم. حقیقتا وظیفه سنگینی بر دوش همه (ما) است و این پیام مهمی است. ما سال گذشته در مورد مهاجرانی که از طریق دریای مدیترانه قصد مهاجرت به اروپا را نیز داشتند با هم صحبت کرده بودیم. اما در این مدت مشاهده کردیم که از طریق ترکیه و یونان، شمار زیادی از پناهجویان به اروپا آمده اند. بنابراین امروز باید تلاش کنیم تا این مساله را خردمندانه ساماندهی و این موضوع را نیز بررسی کنیم که ما اروپایی ها چه سهمی در حل این مشکل باید داشته باشیم؟

وی افزود: از سوی دیگر ما باید جلوی فرار انسانها از کشورهایشان را بگیریم و با علل و عوامل آن مبارزه کنیم. ما همگی می دانیم که اعتبارات مالی برنامه های بین المللی برای حل این مساله کافی نیستند. هم اکنون شرایط زندگی در اردوگاههای پناهجویان خوب نیست و اینها همه نشانه هایی از این واقعیت است که شکافها و خلاء هایی حتی در برنامه غذای سازمان ملل وجود دارد که باید این شکافها را پر کنیم. کمیسیون اروپا نخستین گام را برداشته است و من فکر می کنم که این، مساله مهمی است. آلمان نیز سهم خود را در این زمینه ادا خواهد کرد. 

مرکل تصریح کرد: نکته دومی که باید به آن بپردازیم گفتگو با مقامات ترکیه به عنوان کشوری است که هم اکنون پذیرای دو میلیون مهاجر شده است. ما باید با آنها صحبت کنیم تا ببینیم چطور می توانیم فرآیند (جذب مهاجران) را مدبرانه هدایت کنیم و اینکه چطور می توانیم در مزرها یک حفاظت مشترک بعمل آوریم.

وی گفت:  من امیدوارم که نتیجه ملاقات دونالد توسک، رئیس شورای اروپا با مقامات ترکیه مهم باشد. من به شخصه با رئیس جمهور اردوغان نیز صحبت کرده ام و قرار است نخست وزیر ترکیه را نیز در نیویورک ببینم. ما باید بدنبال یک راه حل مشترک باشیم و این مساله را نیز شاهد باشیم که وجود دو میلیون مهاجر، چالش بزرگی برای ترکیه محسوب می شود و اکنون باید بررسی کنیم که چطور می توانیم به آنها در این زمینه کمک کنیم. بعد از آن ما باید بطور مشترک تلاش کنیم که چطور می توانیم نظامهای خاص خود را بهبود بخشیم؛ اینکه چطور از مرزهایمان محافظت کنیم و توزیع منصفانه ای از مهاجران در درون اتحادیه اروپا داشته باشیم.

مرکل تاکید کرد: معتقدم اگر ما خونسردانه مذاکره کنیم می توانیم در مورد احداث کانونها و مراکز ثبت مهاجران با هم صحبت کنیم. با توجه به اینکه بحران مهاجران یک چالش بزرگ برای اروپا محسوب می شود، بنابراین هیچ اتفاق خاصی نمی افتد؛ اگر اروپا بگوید که این مساله به او ربطی ندارد. این رویه، رویه ای کاملا اشتباه است؛ در صورتی که من همواره گفته ام باید دست بکار شویم و کاری کنیم. معتقدم اروپا توانایی یافتن یک راه حل خردمندانه را دارد اما آنچه در این میان مهم است اینکه ما باید در عرصه سیاست خارجی، فعالت ر از گذشته باشیم و بیش از پیش با ریشه های فرار انسانها از کشورهایشان مقابله کنیم. بله، اروپا توان انجام این کار را دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار