یک عضو هیات مدیره سازمان بورس با اشاره به این که افق روشنی برای بورس در شرایط فعلی و آینده متصورم گفت: نرخ سود نیازمند عزم ملی برای حمایت از بازار سرمایه است

نقش سازمان بورس در اقتصاد کشور باید مورد بازبینی قرار بگیرد
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فهیمی عضو هیات مدیره سازمان بورس و مهدی گودرزی استاد دانشگاه امشب 1 مهر در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی وضعیت بورس پرداختند

فهیمی عضو هیات مدیره سزمان بورس در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که چرا در طی دو سال اخیر شاخص کل بورس نصف شده است گفت: در ابتدا باید بگویم کسانی که می خواهند وارد بازار همراه با نوسان شوند سزمان بورس کماکان دعوتش معتبر است.

 افق روشنی برای بورس متصورم

وی با اشاره به این که افق روشنی را برای بورس در شرایط فعلی و آینده متصور می کنم افزود: در شرایطی که قیمت  به پایین ترین سطح خود رسیده باید اذعان کنم که شرایط بیشتر از هر زمان دیگری مناسب است

القا حساسیت سازمان بورس در مورد شاخص ها اتهامی ناروا است

فهیمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چه اقداماتی برای کاهش نرخ سود کرده اید گفت: الغا این مطلب که سازمان بورس در مورد شاخص حساسیت دارد و قصد دست کاری بر روی شاخص ها را دارد به نظر بنده اتهامی ناروا است لذا باید اذعان داشت که سازمان چنین حساسیتی ندارد.

نرخ سود نیازمند عزم ملی برای حمایت از بازار سرمایه است

عضو هیات مدیره سازمان بورس با اشاره به این که نرخ سود نیازمند عزم ملی برای حمایت از بازار است عنوان کرد: تصمیم گیری در مورد نرخ سود مرجعی متفاوت دارد.

وی با بیان این که نرخ سود از عوامل موثر بازار است که می تواند کاهش یابد اظهار داشت: نرخ سود بانکی را نمی توان بدون در نظر گرفتن موسسات پولی و مالی غیر مجازدر نظر گرفت.

مهدی گودرزی استاد دانشگاه و کارشناس بورس در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی گفت: انجام معاملات پولی بر روی شاخص تاثیرگذار است.

وی با اشاره به حساسیت سازمان بورس نسبت به موضوع شاخص گفت: نقش سازمان بورس در افتصاد کشور باید بازتعریف شود.

موسسات مالی غیر مجاز تهدیدی علیه نظام بانکی تحت نظارت ما هستند

فهیمی ادامه داد: بدون حل مشکلات موسسات مالی غیرمجاز که گفته می شود 25 درصد نقدینگی کشور را در اختیار دارند و تهدیدی علیه نظام بانکی تحت نظارت ما هستند نمی توانیم کاری انجام دهیم.

وی درباره این که آیا بین سیاست های پولی و بازار سرمایه هماهنگی وجود دارد یا خیر پاسخ داد: تردیدی نیست که هماهنگی بین سیاست های پولی و بازار سرمایه وجود دارد.

بین بازار سرمایه و بازار پولی کشور رویکرد رقابتی وجود دارد

در تکمیل اظهارات فهیمی، گودرزی استاد دانشگاه و کارشناس بورس اظهار داشت: به نظر می رسد که بین بازار سرمایه و بازار پولی کشور رویکرد رقابتی وجود دارد که این موضوع را می توان از تعدد سیاست ها متوجه شد.

بازار سرمایه از الزامات حمایتی برخوردار نیست

در ادامه این گفتگو فهیمی نماینده سازمان بورس درباره این که چرا زمانی که یک صندوق غیرمجاز پولی دچار مشکل می شود و همه بسیج می شوند تا مشکل حل شود اما زمانی که بازار سرمایه دچار مشکل می شود کسی به داد آن نمی رسد گفت: در شرایطی که بازار سرمایه ما برخی از الزامات حمایتی را ندارند این مشکل وجود خواهد داشت.

وی تصریح کرد: اساس و پایه بازار سرمایه در همه کشورها یک بازار مبتنی بر حمایت از سرمایه گذار است اما ما در بازار سرمایه مان این حمایت کافی از سرمایه گذار به صورت عزم ملی صورت نگرفته است.

این نماینده سازمان بورس در پاسخ به این سوال که آیا صحبت از عزم ملی متوجه دولت است گفت: تنها دولت مطرح نیست به عنوان مثال در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی، در شرایطی که نرخ خوراک در سطح پایین تعیین شد از نهادهای تصمیم گیری و نظارتی صداهایی بلند شد که در این جا یک رانتی در حال شکل گیری است که پس از ان وزارت خانه مجبور می شود تصمیم دیگری بگیرد لذا بر این اساس می توان گفت که در کشور عزم ملی برای حمایت از بازار سرمایه وجود ندارد.

فهیمی با بیان این که در چنین شرایطی تمام نهادهای متولی و تصمیم گیری  بر سر وزارت خانه متولی که وزارت نفت است می ریزند که چرا یک چنین رانتی وجود دارد گفت:در این جا وزارت مربوطه نمی تواند تصمیم بگیرد و پس از آن در سطح دولت هم تصمیم گیری صورت نمی گیرد و سپس بحث به مجلس کشیده می شود که در این جا همه نهادهای نطارتی از جمله خود این وزارت خانه یک صدا می شود که نرخ خوراک پتروشیمی باید 5 برابر شود لذا در یک چنین فضای تصمیم گیری ما نمی توانیم بگوییم که از صنایع پتروشیمی در کشور حمایت کرده ایم.

گودرزی کارشناس بورس و استاد دانشگاه نیز با بیان این که بنده نیز با نظر آقای فهیمی هم عقیده هستم گفت: این موضوعات، موضوعای است که قبل از این که این شرکت ها وارد بورس شوند باید راجع به آن ها تصمیم گیری شود.

برنامه ریزی برای حمایت از بازار سرمایه وجود ندارد

وی با بیان این که برنامه ریزی برای حمایت از بازار سرمایه وجود ندارد یادآور شد: بیش از 3 سال است که صنایع مختلفی چون پالایشی و پتروشیمی وارد بورس شدند اما کارشناسان بورس نمی توانند هیچ تهدیدی را پیدا کنند که این موضوعات را از جمله رابطه فی مابین نرخ خوراک پتروشیمی، بهره مالکان و روابط فی مابین آن ها با شرکت پالایش پخش را دقیقاً درک کرده باشد تا بتواند به سرمایه گذاران بورس مشاوره درستی بدهند.

این کارشناس بورس تاکید کرد: تصورم این است که سازمان بورس که نهاد متولی بازار سرمایه کشور است باید به موضوع ورود کند چرا که برنامه ریزی برای حمایت از بازار سرمایه وجود ندارد.

تنها راه نجات اقتصاد،حمایت از بازار سرمایه و سرمایه گذار است

فهیمی نیز در پایان تاکید کردک همه باید به این باور برسیم که تنها راه نجات اقتصاد به ویژه التزام بخشی به سیستم مالیاتی کشور حمایت از بازار سرمایه و سرمایه گذار است.

انتهای پیام/
برچسب ها: گفتگو ، فهیمی ، نرخ سود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار