دومین تمبر طلا و نقره با نقش خواجه حافظ شیرازی بزودی در پست زنجان ارائه میشود.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ تمبر در واقع تکه کاغذ کوچک بهاداری است که در اشکال ،اندازه و رنگهای گونا گون در اداره ی پست به چاپ میرسد .

اصطلاح تمبر از واژهی یونانی تومپانون ریشه گرفته است.و کار برد آن به این مفهوم بود که ارسال کننده نامه بهای ارسال آنرا پرداخت کرده است. قبل از ایجاد تمبر، هزینه ی ار سال نامه بر اساس مسافت و یا تعداد کاغذ ها یی که نامه بر روی آن نگاشته میشد. مشخس می شد.

کار برد تمبر اینروزها صرفا به ارسال نامه منتهی نمیشود ودر ادارات دولتی هم کار برد دارد به طوری که با چسباندن ان بر روی کاغذ نمایان میشود که فرد حق دولت را برا بهره مندی از برخی خدمات از قبیل قضایی پرداخت کرده است.

بر اساس نوشته های تاریخی ،رولاند هیل اولین تمبر پستی را ابداع کرد . این تمبر به پنی سیاه معروف استو در سال 1840در دوران سلطنت ملکه ویکتوریا به چاپ رسید و مردم از ان با روی گشاده استقبال کردند.

طراحی پنبی سیاه ساده بود وبرای ابطال آن از جوهر قرمز استفاده میشد .

دوران ناصر الدین شاه بود که نخستین بار پای تمبر به ایران باز شدبه طوری که در سال 1865 نمایندگان ایرانی برای مطالعه در باره ی تمبر به فرانسه رفتند .

از آن زمان تاکنون تمبرها با شکلهای متنوع گاه برای ارسال نامه، انجام کارهای اداری ویا حتی ایجاد مجموعهای منظم در

البوم شخصی چاپ ودر دسترس همه قرار میگیرد.

این در حالیست که مدیرکل پست استان زنجان میگوید: شرکت پست زنجان تولید دومین تمبر طلا و نقره را سفارش داده است.

به گفته سبحانی استقبال شهروندان از اولین تمبر طلا و نقره با تمثال حضرت امام خمینی(ره)، شرکت پست را بر آن داشت تا چاپ این نوع تمبرهارا ادامه دهد.

وی اعلام کرد: این تمبرهای طلا و نقره به اوزان یک و 10 گرم و با تصویر حافظ شیرازی، شاعر بلند آوازه ایرانی تهیه شده است.

تمبرهای طلا ونقره علاوه بر ارزش کلکسیونی، قابلیت خرید و فروش هم دارند.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: پنی ، تمبر ، حافظ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.