سنندج؛

همایش ملی «کُرد و فرهنگ و ادب ایرانی ـ اسلامی» در کردستان برگزارمی شود

دبیر علمی اولین همایش ملی کُرد و فرهنگ و ادب ایرانی ـ اسلامی از برگزاری همایش ملی «کُرد و فرهنگ و ادب ایرانی ـ اسلامی» این همایش 15 مهرماه جاری در دانشگاه کردستان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازسنندج، نجم‌الدین جباری گفت: اولین همایش ملی «کُرد و فرهنگ و ادب ایرانی ـ اسلامی» 15 و 16 مهرماه سال جاری در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 130 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است، افزود: از این تعداد مقاله 24 اثر در روز همایش به صورت سخنرانی ارائه می‌شود.

دبیر علمی همایش ملی کُرد و فرهنگ و ادب ایرانی ـ اسلامی بیان کرد: در مقایسه با همایش‌های ملی این همایش در سطح بالایی بوده و 80 درصد مقالات ارسالی اثر اساتید دانشگاهی بوده است.

وی ادامه داد: بنا‌ بر‌ نظر اعضای هیأت داوران این همایش تمام مقالات ارسالی به صورت علمی و پژوهشی بوده و از حالت انشانویسی و کلی‌گویی خارج شده و در سطح متعالی است.

جباری افزود: دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی با همکاری پژوهشکده کردستان‌شناسی در این همایش بر آن است که در حد خود گونه‌های تعامل فرهنگ و ادب کُردی را با فرهنگ و ادب ایرانی و اسلامی به مباحثه علمی بگذارد.

وی گفت: تعامل فرهنگ و ادبیات کُردی با ایرانی بودن و اسلامیت باعث شده که شاعران و نویسندگان کُرد از علوم اسلامی همچون عرفان، فلسفه، کلام و یا از اوزان عروضی و نیز مضامین مرسوم در ادب فارسی بهره ببرند.

دبیر علمی همایش ملی کُرد و فرهنگ و ادب ایرانی ـ اسلامی افزود: پژوهشگران و اساتید دانشگاهی از استان‌های ایلام، کرمانشاه، آذربایجان غربی، کردستان، تهران، خراسان شمالی، قزوین و لرستان مقالات خود را به همایش ارسال کردند.

وی با اشاره به اینکه آثاری از پژوهشگران کشور عراق و ترکیه نیز به این همایش ارسال شده است، گفت: پژوهشگرانی از استان‌های سلیمانیه، دهوک، وان، دیاربکر و ماردین آثار خود را به دبیرخانه همایش ارسال کردند.

جباری با اعلام اینکه این همایش با هدف بازنشانی فرهنگ کُردی در هویت ایرانی - اسلامی برگزار می‌شود، افزود: این همایش در راستای آشنایی صدها ساله فرهنگ و ادبیات کُردی با فرهنگ و ادبیات ایرانی- اسلامی و در آمیختگی این دو فرهنگ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.