میزان محصول پسته امسال استان سمنان در قیاس با سال گذشته، افزایش داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ منصور عباسیان دبیر انجمن پسته استان سمنان گفت : تولید پسته خشک استان سمنان  نیز سالانه حدود 12 تا 13 هزار تن می‌شود که 3 درصد کل پسته تولیدی در ایران می‌شود. 

وی بیان اینکه، بیشتر پسته تولیدی  استان سمنان به صورت تر به فروش می‌رسد، افزود: متاسفانه با وجود ظرفیت بالای استان سمنان و خصوصا دامغان در تولید پسته، هنوز امکان صادرات این محصول با ارزش در استان سمنان فراهم نشده و عمده پسته صادراتی استان سمنان از طریق گمرک سایر استان‌ها به خارج کشور صادر می‌شود. 

عباسیان با اشاره به برخی فعالیت‌های انجمن پسته در استان سمنان ،از برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد برای پسته‌کاران استان سمنان خبر داد و اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری تا کنون 10 کارگاه و دوره آموزشی با حضور شمار زیادی از پسته‌کاران استان سمنان برگزار شده است. ضمن اینکه دوره‌های آموزشی منطقه‌ای نیز در دامن‌کوه، فرات، حومه دامغان و... نیز برگزار شده است.

 این پسته کار دامغانی در پاسخ به پرسشی در خصوص آفات پسته و تاثیر آن در محصول نهایی باغداران، اضافه کرد: مهمترین آفت باغ‌های پسته در استان سمنان، آفت"پسیل" است که خوشبختانه با همکاری ادارات جهادکشاورزی اقدامات خوبی در راستای مبارزه بیولوژیک با این آفات انجام شده است. ضمن اینکه پسته‌کاران از طریق سم‌پاشی نیز در زمینه مبارزه شیمیایی با این آفات هر ساله اقداماتی انجام می‌دهند. 

دبیر انجمن پسته استان سمنان با اشاره به اینکه در حال حاضر 10 درصد باغ‌های استان مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری هستند، گفت: متاسفانه بخش عمده آبیاری در باغ‌های استان همچنان به صورت سنتی است و در این روش بخش زیادی از آب به هدر می‌رود در حالی که با مدیریت این منابع آبی و جلوگیری از هدررفت آن ، می‌توان منابع موجود را به سمت توسعه کشت این محصول با ارزش و ارزآور در استان سوق داد.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.