مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: آفت جدید بیش از 200 هکتار از باغات شهرستانهای مریوان و بانه را در گیر کرده است .

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،غفوری با اعلام این مطلب افزود:مبداء اصلی این آفت آفریقای شرقی است و از سال 1829میلادی بتدریج به سایر کشورها انتشار یافته است.

وی گفت: گسترش مگس میوه مدیترانه ای در باغات موجب میشود بیش از 50 درصد میوه های باغی از بین برود.

غفوری افزود: این آفت از طریق میوه های قاچاق وارد کشور شده و بیش ازهمه به هلو،زردآلو،گلابی،گوجه،سیب،گیلاس،انار،انجیرمرکبات حمله می کند.

وی افزود: مگس ماده در پوست میوه تخم ریزی می کند و لارو از گوشت میوه تغذیه نموده که در اثر تغذیه لارو وفعل وانفعالاتی که در میوه انجام می شود معمولا یک نوع لهیدگی و تغییر رنگ مخصوصی در میوه دیده می شود.

 مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کردستان مبارزه با افت جدید یعنی مگس میوه مدیترانه ای به دلیل شرایط آب و هوایی کار دشورای است و کشاورزان را متحمل هزینه های طولانی مدت می کند.

وی بیان کرد: رعایت بهداشت باغ و جمع آوری میوه های فاسد شده در کیسه های زباله مواردی است که باید کشاورزان در کنترل این آفت رعایت کنند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کردستان همچنین برداشت  به موقع میوه های رسیده و برداشت میوه های باقی مانده از سال قبل و یا خارج از فصل، جمع آوری میوه های ریخته شده زیر درختان و قرار دادن آنها در کیسه های پلاستیکی بدون منفذ و دفن در عمق 50 سانتی متری خاک، بیل زدن و زیر و رو نمودن خاک در بخش سایه انداز درخت با شروع فصل سرما، سم پاشی با سم دیپترکس قبل از تخم گذاری مگس ها در باغات با سم دیپترکس و تکرار آن به فاصله ی 15 روز راه¬های مبارزه با این آفت عنوان کرد.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: مگس ، افت ، باغ ، بهداشت ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.