خیلی از ریزه کاری نقش هایی که داشتم را از درون این کتاب ها یاد می گیرم و میتوانم بگویم بازیگری که کتاب نمیخواند از کارش دور است.

حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هنرمندان و بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون معمولا در بین جوامع مختلف از محبوبیت مردمی برخوردارند و اکثریت آن‌ها به عنوان الگوی نوجوانان و جوانان انتخاب می‌شوند. مسلماً کتابخوانی عادت پسندیده‌ای است که یک حرکت فرهنگی محسوب خواهد شد و سطح دانش‌ تخصصی افراد را ارتقا می‌دهد.

اگر اشخاصی که بین مردم محبوب و الگوی جوانان و خانواده‌ها هستند اقدامات فرهنگی انجام دهند، مسلما این عادت مثبت فرهنگی در بین مردم رایج می‌شود و جوانان به آن راغب خواهند شد.

با توجه به این امر تصمیم گرفتیم با هنرمندان و بازیگران که در عرصه فرهنگ و هنر کشور فعالیت دارند، در خصوص مسأله مهم کتاب و کتابخوانی گپ و گفت داشته باشیم که مدتی است هر هفته به عنوان «کتابخوان» در سایت باشگاه خبرنگاران جوان منتشر می‌شود که برای این هفته به سراغ مریم بوبانی رفته‌ایم.

خانم بوبانی اگر نویسنده می شدید اولین کتابتون رو با چه موضوعی می نوشتید؟
بی شک به سراغ قشر هم نوع خودم زن ها میرفتم و موضوع کتابم رو به زن ها اختصاص می دادم.

با توجه به این موضوع چه اسمی برای شخصیت اصلی کتابتون  انتخاب می کردید؟
خیلی سخت است اما اسم سارا را می گذاشتم.

محبوب ترین شخصیت داستانی شما در دوران کودکی؟
در دوران کودکی بیشتر به سراغ کتاب هایی که پدرم میخواند، می رفتم و پدرم هم به کتاب های پلیسی جنایی علاقه داشت. شخصیت ها همه ترسناک بودن و من نمیتوانستم انتخاب خاصی داشته باشم. اما در دوره دبیرستان کتابی را خواندم به نام شکست که شخصیت اصلی آن اسمش واریا بود من اون شخصیت رو خیلی دوست داشتم حتی در حال حاضر هم خیلی ازش استفاده می کنم.

خانوم بوبانی اتفاق افتاده که تا به حال هنگام اجرای نقشی یاد کتاب خاصی بیوفتید یا برایتان یادآور شود که این نقش قبلا در آن کتاب هم بوده است؟
خیلی خاطرم نیست اما برام پیش آمده و برای همه شاید اتفاق افتاده باشد. چون ما یه روایتی داریم که میگه همه قصه ها گفته شده اند. 

بهترین نویسندگان از دید شما؟
همه در جایگاه خودشون بی نظیر هستند. من به شخصه برای تمامی کسانی که در کشورم قلم به دست میگیرند احترام قایلم. خیلی از ریزه کاری نقش هایی که داشتم را از درون این کتاب ها یاد می گیرم و میتوانم بگویم بازیگری که کتاب نمیخواند از کارش دور است.

اولین کتاب رو چه کسی به شما هدیه داد؟
کلاس ششم دبستان بودم و خانواده وقتی تمایل من را به ادبیات دیدند برایم یک کتاب شعر هدیه گرفتند.

چقدر به سرانه مطالعه کمک کردید؟
همیشه سعی میکنم کتاب کادو بدهم. کتاب خیلی دوست دارم و هنگامی که با جوانان در جمعی هستم سعی میکنم صحبت را به مبحث کتاب و کتابخوانی بکشانم. 

آخرین کتابی که هدیه دادید؟
یک مجموعه قصه از نویسنده ای که امسال جایزه نوبل را برد به یکی از دوستانم هدیه دادم.

تصورتون از دنیای بدون کتاب ؟
تصور دنیای بدون کتابم برایم مشکل است. واقعا اگر کتاب نبود چجوری میتوانستیم این همه زیبایی و تجربه رو به نسل بعد منتقل کنیم؟

یک کلمه میگم نظرتون رو در خصوص این کلمه بیان کنید؟
خیابان انقلاب: دانشگاه، شلوغی دانشجویان برای درس و کتاب. 

نظرتون درخصوص کتاب الکترونیک؟
هیچ وقت دلم نمیخواهد لمس کتاب رو از دست بدهم چون لذت خاصی برایم دارد.

یک جمله یادگاری به ما بگید.
آرزو دارم جهان پر از آرامش و صلح باشد.

صحبت پایانی شما در خصوص کتاب و کتابخوانی؟
امیدوارم شرایط طوری پیش بره که کتاب جزو سبد خرید خانواده ها قرار بگیرد.


گفتگو از سعیده سادات احمدی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.  


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار