همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، مراسم آیینی طشت گذاری در شهرستان آبیک برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: آیین طشت گذاری یکی از قدیمی‌ترین سنت‌ها و مناسک مذهبی است که بسیاری از مردم ایران با اجرای این آئین به پیشواز عزاداری‌های ماه محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر می‌روند .

این آیین که یادآور وسعت فرات، آب، لب تشنه‌ی امام حسین (ع ) و یاران با وفایش است با آه و اشک در روزهای پایانی ماه ذی الحجه برگزار می‌گردد که نشانگر آماده شدن حسینیان برای مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان است .

مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین افزود: این مراسم آئینی- مذهبی در حسینیه‌ها و مساجد شهرستان آبیک و نیز برخی از روستاهای آذری زبان این شهرستان هرساله به منظور اعلان عزا در این شهرستان برگزار می‌شود که سمبل حادثه تاریخی کربلا بوده و عزاداران حسینی با سینه زنی و مرثیه سرایی در وصف سید و سالار شهیدان با آن امام و یاران با وفایش تجدید بیعت می‌کنند .

وی اضافه کرد: در این آئین سمبولیک که به آن طشت گردانی نیز می‌گویند طشت نماد مشک سقای کربلا، نماد رود، نماد آب و نماد رود فرات است که به روی امام حسین (ع) و یارانش بسته شد.

 مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: این مراسم سنتی در سال 91 در فهرست میراث ملی نا ملموس به ثبت رسید.


انتهای پیام/ی


برچسب ها: طشت گذاری ، آبیک ، محرم ، آذری ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.