روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد همکاری‌های ایران با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی افزایش یافته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: دیپلمات‌های آشنا با تحقیقات سازمان ملل در مورد برنامه هسته‌ای ایران اعلام کردند این کشور همکاری‌های خود با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را در زمینه تحقیق فعالیتهای هسته‌ای گذشته خود افزایش داده است. ایران در لحظه آخر به فشارهای غرب پاسخ داد. مشخص نیست که آیا پاسخ ایران به برخی از سئوال‌های آژانس در مورد پیگیری برنامه تسلیحات هسته‌ای که همیشه آن را رد کرده است، کافی خواهد بود یا خیر. این تحقیقات که قرار است این هفته با جلساتی میان مقامات بلندپایه ایرانی و آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه یابد احتمالا پنج شنبه آینده به پایان خواهد رسید.

در دو هفته گذشته، پس از آن که ایران سوالات جدی درخصوص فعالیت های هسته ای گذشته خود را پاسخ نداده بود، آژانس بین المللی انرژی اتمی و برخی از دولت های غربی به طور مستقیم به تهران هشدار دادند که اگر می خواهد اعضای هیئت مدیره آژانس به این نتیجه برسند که ایران نگرانی های آنها را به اندازه کافی کاهش داده است، باید همکاری خود را با آژانس افزایش دهد. 
 
آژانس بین المللی انرژی اتمی باید تا اواسط دسامبر (روزهای پایانی آذر) بر اساس گزارش "یوکیا آمانو،" مدیر کل آژانس، تصمیم بگیرد که آیا تهران به اندازه کافی در چارچوب توافق هسته ای که در ماه ژوئیه با شش قدرت جهانی امضا کرده، حرکت کرده است یا خیر.
 
در همین حال یک دیپلمات اعلام کرد : جلسات متعددی در سطح کارشناسی میان ایران و آژانس برگزار شده و همچنان در حال برگزاری است اما هنوز زود است که بتوان در مورد آن قضاوت کرد اما این فرایند طبق برنامه در حال اجرا است. با این حال، بسیاری از دیپلمات های غربی بدبین هستند.
 
شورای نگهبان قدرتمند ایران روز چهارشنبه، توافق هسته ای را تصویب کرد و این توافق اکنون منتظر تایید نهایی از سوی آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران است. انتظار می رود توافق هسته ای هفته آینده از سوی ایران و گروه پنج به علاوه یک متشکل از انگلیس، آمریکا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان به طور رسمی تصویب شود. پس از آن، چند ماه طول می کشد تا ایران بخش های اصلی زیرساخت های هسته ای خود را پیاده کند. تحریم ها تا زمان انجام این کار که احتمالا تا اوایل سال 2016 به طول خواهد انجامید، لغو نخواهند شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار