رییس سازمان حفاظت محیط زیست:

دایر شدن صندوق ملی محیط زیست / تدوین و تصویب چهار سند برای ارتقای کیفیت زندگی در دولت یازدهم

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: صندوق ملی محیط زیست که حدود 8 تا 10 سال دچار رکود بود دوباره دایر شد و از ظرفیت خوبی برای جذب کمک های ملی و بین المللی برخوردار است.

دایر شدن صندوق ملی محیط زیست / تدوین و تصویب چهار سند برای ارتقای کیفیت زندگی در دولت یازدهم به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ معصومه ابتکار در نشست خبری در جمع خبرنگاران استان افزود: این صندوق می تواند کمک هایی برای رفع نیازهای بخش های صنعت، تولید و تجارت باشد و به تصفیه خانه، فیلتراسیون و کاهندگی آلودگی کمک کند

وی یوزپلنگ را یکی از نمادهای ملی و از گونه های در معرض تهدید دانست و یادآورشد: برنامه گسترده ای با همکاری کارشناسان داخلی و سازمان ملل برای حفاظت از این گونه اجرا خواهد شد و حفاظت از این حیوان به عنوان طرحی ملی با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تمام مناطقی که در آنها تردد یوزپلنگ گزارش شده باشد در طرح های حمایتی سازمان قرار گرفته و یوز ایرانی و دام هایی که در خطر حمله این حیوان هستند توسط برخی بانک ها بیمه شده اند.

ابتکار با اشاره به احیای کشف رود با همکاری مناسب سازمان ها و ارگان های مرتبط افزود: در این راستا اقداماتی نظیر آزادسازی بخش عمده رودخانه از تصرفات در محدوده 16 کیلومتری حومه شهر مشهد است.

وی گفت: گام مهمتر این است که با یک برنامه مطالعاتی برای شناسایی و کنترل آلایندگی، رفع تصرفات و آلودگی های ناشی از پسماندهای خانگی و صنعتی اعتبار اختصاص دهیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امار مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی نشان میدهد علیرغم افزایش جمعیت و وسایل نقلیه و زائر، از سال 1392 تا 1394 با فعالیت های انجام شده، گرد و غبار و آلودگی روند رو به بهبودی را طی کرده است که البته هنوز با نکته مطلوب فاصله دارد.

ابتکارافزود: برنامه مدونی برای استانهایی نظیر خوزستان در دست اجرا است که در آن آغاز عملیات مبارزه با گرد و غبار تدوین و فصل مناسب برای کشت گونه های مقاوم در این استان تعیین شده است.

وی گفت: در چند ماه اینده این طرح آغاز خواهد شد اما شرایط اقلیمی خوزستان وخیم تر شده و کاهش بارندگی و رطوبت زمین، کانون های گرد و غبار را افزایش داده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اب دریاچه بزنگان مشهد از چشمه های کف دریاچه و نیز سیلاب ها تغذیه می شد که به دلیل خشکسالی از میزان هر دو منبع کاسته شده اما با پیگیری های انجام شده کشاورزان مازاد آب مصرفی خود را به سمت دریاچه هدایت کرده اند.

ابتکار افزود:با تمهیدات دولت قسمتی از آب روستای بزنگان نیز از طریق خط لوله به این دریاچه انتقال یافته که تاثیر بسزایی در احیاء این دریاچه داشته است.

وی گفت: به علت سنگین بودن پروژه های محیط زیست، تصمیم گیری در مورد انها در سطوح مختلف استانی و ملی صورت می گیرد ولی در عین حال، در جلسه مشترک با استانداران تصمیم گیری درباره 23 مورد از 53 سرفصل های مرتبط با محیط زیست، به استانداری تفویض شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آتش سوزی جنگل ها افزود: مساحت جنگل های آسیب دیده از اتش سوزی نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد کاهش داشته که علت آن برخورد منسجم، هماهنگی و مدیریت بین بخشی است.

ابتکار گفت: با همکاری استانداران در استان های مختلف ستادهای مبارزه با اتش شکل گرفت و در 14 استان مانور آتش سوزی برگزار شد تا آمادگی لازم برای پیشگیری حاصل شود که کاهش خسارات آتش سوزی جنگل گلستان از نتایج این مانورهاست.


تدوین و تصویب شدن چهار سند برای ارتقای کیفیت زندگی در دولت یازدهم
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین در مراسم افتتاح طرح های زیست محیطی شهر مشهد ، گفت: چهار سند برای ارتقای کیفیت زندگی در دولت یازدهم تدوین و تصویب شد.

ابتکار افزود: این سندها در چهار موضوع برنامه های توسعه فضای سبز، حمل و نقل، پسماند و کاهش بقایای سم و کود در فرآورده های غذایی تدوین شده است.

وی گفت: ارتقای شاخص های کیفیت زندگی باید در دستور کار تمام مسئولان باشد تا سلامت، نشاط، پویایی و شکوفایی در شهرها ملموس شود.

معاون رئیس جمهوری افزود: مشهد باید در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش تولید گازهای گلخانه ای گام های اساسی بردارد.

ابتکار با بیان اینکه کیفیت هوای شهر مشهد از سال 1392 رو به بهبود است اظهار کرد: گرچه کاهش آلودگی هوا امری تدریجی است ولی تغییرات مثبتی در شاخص های آلودگی هوای مشهد وجود دارد که حاصل کار جدی و پویای دستگاه های مرتبط است .

وی با اشاره به گذشت یکسال از فعالیت مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی مشهد افزود: این مرکز الگوی مشارکت دولت و شهرداری ها برای ارتقای شاخص کیفی زندگی در کلانشهر ها است که در کلانشهرهای دیگر نیز باید پیاده شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه داشتن شهرهای شکوفا یکی از محور های 17 گانه اهداف توسعه پایدار کلانشهرهای دنیاست گفت: شوراهای اسلامی شهر و شهرداریها باید برای ارتقای کیفیت زندگی در شهرها برنامه ریزی کنند.


بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر مشهد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درجلسه مشترک کارگروه های آلودگی هوا و گرد و غبار استان گفت:مشهد باید با استفاده از ظرفیتهای بخشهای مختلف به الگوی شهر سبز و سالم اسلامی تبدیل شود.

ابتکار افزود: باید با برگزاری منظم جلسه های این کارگروه برای کاهش آلودگی هوا در این شهر برنامه ریزی منسجم انجام شود.

وی اظهار کرد: شاخص آلودگی هوای مشهد از سال 1392 تا سال جاری سیر نزولی و بهبود نسبی طی کرده که برای استمرار این کاهش باید با همکاری وزارت نفت، صنایع، بخش خصوصی و تشکل های بخش خصوصی تدابیر لازم اندیشیده شود.

ابتکار گفت: دولت و وزارت کشور با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی به صورت جدی به یکپارچه سازی معاینه فنی خودروها توجه دارند که این امر علاوه بر کاهش آلودگی های هوا و صوتی در کاهش تصادفات نیز بسیار موثر است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: این سازمان به صورت منظم از همه خطوط تولید خودرو های کشور بازرسی و از نظر انطباق با استانداردها به تمام آنها نظارت می کند.

ابتکار با اشاره به تشکیل ستاد و کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا در وزارت کشور گفت: باید منشاء کانونهای گرد و غبار و آلودگی هوا در کشورهای همسایه شناسایی شوند و سازمان محیط زیست این مساله را در سطح بین المللی پیگیری می کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: دولت یازدهم عنایت خاصی به احیای رودخانه های کشور و مدیریت صحیح منابع آب دارد و این قابل قبول نیست که پسابهای صنعتی به رودخانه های کشور مانند کشف رود وارد شود و سازمان حفاظت محیط زیست اجازه این اقدام را نمی دهد.

معاون رئیس جمهوری اظهار کرد: دولت به ساماندهی رودخانه کشف رود مشهد توجه می کند و باید با تصفیه فاضلابها و جلوگیری از ورود فاضلابهای صنعتی به این رودخانه برای احیای کشف رود تلاش کرد.

ابتکار با بیان اینکه مردم در سالهای گذشته هزینه یک سری بی برنامگی ها را داده اند گفت: باید با همراهی بخشهای مختلف وعده های دولت یازدهم و رئیس جمهوری محقق شود.

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.