معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان پر حاشیه، بینال ونیز و ... گفت.

علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص علت برقراری ارتباط با کشورهای دیگر و تفاهم‌های هنری گفت: ما در حوزه بین‌المللی مأموریت‌ها و موضوعات فراوانی داریم که از بین آن‌ها یکی دو مورد را مورد بررسی قرار دادیم و یکی همین موضوعی است که سفارت ایران در کشور آلمان پیگیری کرده که با مذاکرات زیادی از جانب طرفین همراه بوده است.

وی افزود: در حوزه هنر خیلی از کارها جنبه فرامرزی دارند؛ آثار بسیاری از هنرمندان در موزه هنرهای معاصر  وجود دارد که ایرانی هم نیستند و این افراد بسیار خواستار این موضوع هستند که بتوانند چنین آثاری را در موزه خودشان به نمایش بگذارند؛ البته این امر بدیع و برای نخستین بار نیست که اتفاق می‌افتد، چرا که در سالهای گذشته هم شاهد چنین اتفاقی بوده‌ایم.
 
مبادله فرهنگی پول آفرین
مرادخانی ادامه داد: اما این بار با توجه به حوزه دیپلماتیک فرهنگی، از سویی وارد مذاکره شدیم که بتوانیم از این امکان برای موقعیت‌هایی که داریم استفاده کنیم؛ مثلا در این گونه فعالیت‌‎ها مسیر ما دیگر به سمتی که بخواهیم همه آثار را رایگان مبادله کنیم نیست، بلکه تلاش می‌کنیم تا از امکاناتی که می‌شود؛ برای موزه و گنجینه آن کاری انجام دهیم و با انجام فعالیت‌های اینچنینی به عنوان یک موقعیت از این وقایع بهره ببریم.  

مرادخانی اظهار داشت: در همین راستا به طور مثال ایندفعه کشور آلمان و بنیاد فرهنگی پروس آلمان آمادگی داشته است که بتواند آثار ما را در کشور خودشان نمایش دهد و علاوه بر یک فضا در موزه برلین در شهرهای دیگری چون مونیخ و ... نیز چنین کاری را انجام دهد.

وی بیان کرد: همچنین ایتالیا نیز یکی دیگر از کشورهایی است که با ما در این زمینه ارتباطات زیادی داشته است.  در سال‌های گذشته ما گروه‌های زیادی را در عرصه‌های مختلف به این کشور فرستادیم، از جمله نمایشگاه آثار موسیقی ایران در موزه رم. ما سعی داریم که موزه‌ها و حوزه‌های حرفه‌ای‌تری را به این موضوع نزدیک کنیم، چرا که خیلی از اوقات یکسری اثر به آنجا رفته و برگشته اما ما قصد داریم تا این فعالیت‌ها در شرایط متفاوت‌تری در موزه‌های اصلی برگزار شود و به نمایش در بیاید و اگر قرار این است که در حوزه حرفه‌ای مطرح شود پس باید مناسباتش هم حرفه‌ای باشد؛ به همین جهت فکر می‌کنم که این اتفاق مهمی است که ما هرجا خواستیم شرکت کنیم جایگاهمان جای مشخصی باشد، فضایی که شایسته آثار درجه یک است.
 
نفوذ فرهنگی خوب است یا نه؟
معاون وزیر ارشاد در خصوص نفوذ برخی از فرهنگ‌ها از کشورهایی چون ایتالیا به کشور ما و مزایا و معایب آن گفت: کارهایی که بین کشور‌ها در عرصه‌های مختلف سینما،تئاتر ،تجسمی و ...مبادله می شود با مراقبت های ویژه همراه هستند و به نوعی مراتب لازم برای این که بتوانیم هویت،فرهنگ و مناسبات خود را حفظ و صیانت کنیم نیز در نظر گرفته می‌شود و این صیانت در بخشی می‌تواند از طریق نمایش آثارمان صورت بگیرد چرا که وقتی ما کارها را در کشوری دیگر نمایش می‌دهیم در واقع بخشی از هویتمان را معرفی می‌کنیم و من معتقدم که این تبادلی است که باید در یک تعادل درست قرار بگیرد.

وی اذعان داشت: البته وقتی ما آثاری را می‌بریم یا می‌پذیریم قطعأ همه بررسی‌ها که با شرایطمان نزدیکی داشته باشند را انجام می‌دهیم و این طبیعی است که یکسری کار در دنیا وجود داشته باشد که با ذوق، سلیقه و حتی نگاه‌های ما جور نباشد که آن‌ها را انتخاب نمی‌کنیم.

حاشیه‌های بی‌جواب
در ادامه این گفتگو بحث به بینال ونیز و ملاک های انتخاب هنرمندان رسید که مرادخانی این طور پاسخ داد: سیاست کلی ما براساس این است که هنرمندان حرفه‌ای که می‌توانند نمایشگاهی که ما برگزار می‌کنیم را از یک قابلیتی برخوردار کنند و آن را بالا ببرند را در چنین برنامه‌هایی شرکت دهیم و هر موردی که در این زمینه باشد را بررسی و پالایش می‌کنیم و شرایطی را ایجاد خواهیم کرد که بتوانیم در آینده از افرادی که بهترین معرفی کننده ما باشند استفاده کنیم.

وی راجع به پیشینه و یا به قولی سوء سابقه برخی از هنرمندان فرستاده شده به بینال ونیز از جمله نیوشا توکلیان،شادی قدیریان و ... بیان کرد: بحث سوءسابقه باید بررسی شود و اگر مبادیانی که مرجع ما هستند این موضوع را تایید کنند ما آن را مورد نظر قرار می‌دهیم و اگر هم نظرشان بر این باشد که بشود کار کرد آن را هم اعمال می‌کنیم چون در بعضی موارد مراجع مختلفی در کشور برای اِعمال یک موضوع مطرح می‌شود.

وی افزود: موضع ما هم در این خصوص معلوم است و امیدواریم همه این‌ها به نحوی برای کشور مفید باشند و بیشتر از آن‌ها استفاده شود، همچنیین اگر هم لازم است که اصلاح بشوند به هر حال به نفع کشور است که بایستند و کار کنند.
 
و اما حالِ هنرمندان پیشکسوت کشور چه طور است؟!  

مرادخانی همچنین در خصوص توجه وزارت ارشاد به صورت خاص به هنرمندان عرصه تجسمی عنوان کرد:وقتی یک موسسه برای هنرمندان پیشکسوت درست می کنیم و امکانی را ایجاد می کنیم تا فرد با فراق بال بتواند کارهایش را انجام دهد و از طرفی هم حمایتشان می کنیم، همچنین اگر مشکلی برای خانواده یا خودشان پیش بیاید بلافاصله پیگیری می کنیم؛ دیگر چه چیزی می ماند؟!

وی ادامه داد: در کدام کشوربلافاصله بعد از اینکه یک هنرمند مریض می شود یک نفر از عرصه فرهنگ و هنر بالای سرش می رود و پیگیری می کند؟ما این کارهارا انجام می دهیم و طبیعتأ ما هم بضاعتی داریم که بیش تر از آن نمیتوانیم کمک کنیم ولی ارشاد به طورکلی تلاش خودش را کرده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار