تعداد افرادی که به بیماری مزمن نارسائی کلیوی در گلستان مبتلا می شوند،هر سال ۱۵ درصد در این استان افزایش می یابد.

  به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، مدیرعامل انجمن کلیوی گلستان گفت: مهمترین علت ابتلا به بیماری دلیل بیماری های کلیوی، فشار خون بالاست، علاوه براین، بیماری های کلیوی در بیماران دیابتی و افرادی که به صورت مادرزادی دارای اختلال در عملکرد کلیه هستند،شایع است.
 حسین بزی با اشاره به استفاده مردم از فست فودها و نمک و روغن بیشتر در غذاها، افزود: همچنین بیشتر بیمارانی که دچار نارسائی مزمن کلیه می شوند، به دلیل نوع تغذیه آنهاست. 

وی با بیان اینکه تنها راه قطعی درمان نارسائی کلیوی، پیوند است، خاطرنشان کرد: اگر مردم می خواهند که به این بیماری دچار نشوند، بهتر است اصول تغذیه را رعایت کنند از طرفی همواره فشارخون و آزمایشات مربوط به دیابت انجام دهند.

گفتنی است در این موارد ممکن است در بزرگسالی برخی از افراد دچار بیماری های کلیوی شوند، اما در حال حاضر متوسط سن افراد دیالیزی به کمتر از 25 سال هم در استان رسیده است. 

بزی با اشاره به ضرورت حل مشکلات بیماران کلیوی،و بر افزایش بخش های دیالیز به ویژه در مرکز استان تأکید کرد و گفت: در همه شهرها بخش های دیالیز وجود دارد اما به دلیل تعداد زیادی این بیماران، فضای کنونی پاسخگوی این نیازها نیست.

 وی افزود: در حال حاضر بخش دیالیز شهرهای بندرترکمن و آق قلا، علی آباد کتول، کردکوی و بندرگز در استان ظرفیت ندارد و در مرکز استان هم با کمبود شدید فضا مواجهیم و بسیاری از بیماران هفته ای سه بار برای انجام دیالیز باید به گنبدکاووس بروند.

انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.