به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا اظهار داشت: به منظور پایش کیفیت سوخت توزیعی شهر تهران در بهار و تابستان امسال 10 نمونه سوخت بنزین و پنج نمونه سوخت دیزل توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران جمع آوری شد و محتوای بنزن، گوگرد و عدد اکتان در نمونههای بنزین و نیز محتوای گوگرد و عدد ستان در نمونههای دیزل بررسی شد.
وی با اشاره به نتایج بررسی گفت: بررسیها نشان میدهد که محتوای بنزن موجود در نمونههای بهار و تابستان بنزین با حد استانداردهای یورو 4 یعنی یک درصد حجمی مطابقت داشته است.
حسینی افزود: در صورتی که محتوای گوگرد بنزین سوپر فصل تابستان در چهار نمونه از پنج نمونه در حد استاندارد قرار داشت و آن یک مورد نیز تا حد زیادی به استاندارد یورو 4، یعنی50 میلیگرم در لیتر نزدیک بوده؛ این در حالی است که مقدار گوگرد نمونههای بنزین یورو 4 تابستان و نمونههای بنزین بهار (سوپر و یورو 4) فراتر از حد استاندارد و در جاهایی حتی به دو برابر حد مجاز رسیده است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان این که نتایج آنالیز نشان داد که در هر دو فصل عدد اکتان تحقیقی نمونههای بنزین سوپر با حداقل حد مجاز آن یعنی 91 مطابقت داشتهاند، در صورتی که نمونههای یورو 4 هنوز به این حد نرسیدهاند، افزود: این در حالی است که هر چه عدد اکتان یک بنزین بالاتر باشد، احتراق مناسبتری اتفاق میافتد و به موتور ضربه کمتری وارد میشود.
حسینی گفت: در واقع بنزین پاک، بنزینی است که عدد اکتان آن حداقل 91 باشد، که رعایت این حد از استاندارد باعث مصرف سوخت کمتر، توان موتور بالاتر و در نتیجه تولید آلودگی کمتر خواهد شد.
وی درخصوص نتایج آنالیز محتوای گوگرد و عدد ستان در نمونههای دیزل گفت: مقدار گوگرد در تمام نمونههای بهار از حد مجاز 50 میلیگرم در لیتر فراتر رفته، حتی در دو مورد این مقدار به شش هزار و 750 و هزار و 310 میلیگرم در لیتر نیز رسیده در حالی که در تابستان تنها محتوای گوگرد یک نمونه فراتر از مقدار استاندارد بود عدد ستان در اکثر نمونههای بهار و تابستان (به جز یک مورد) در حد مجاز 51 بود.
حسینی با تاکید بر این که بررسی کیفیت سوخت به صورت دورهای و منظم انجام میشود، افزود: شاهد نوسان کیفیت سوخت هستیم و برخی پارامترهای سوخت یورو 4 منطبق بر استاندارد یورو 4 نیست؛ از جمله این که عدد اکتان یورو 4 پایین است در واقع موتورهای احتراق داخلی برای یک عدد اکتان خاص طراحی میشوند وقتی از بنزینی با عدد اکتان کمتر استفاده میشود، میتواند منجر به افزایش انواع آلایندهها، افزایش مصرف سوخت و کاهش عمر مفید موتور شود.
وی گفت: محتوای گوگرد دیزل هم نوسان دارد که موجب نگرانی است زیرا افزایش گوگرد موجود در سوخت میتواند به دو طریق نشر آلایندگی خودرو را تحت تاثیر قرار دهد، نخست این که افزایش گوگرد در سوخت میتواند به طور مستقیم سبب افزایش هر دو آلاینده گوگرد دی اکسید و ذرات معلق سولفیده از تمامی خودروها شود و دومین مساله این که گوگرد باعث کاهش تاثیر سیستم کنترل نشر خودروهای میشود و در نهایت انتشار آلایندههایی مانند کربن منو اکسید، هیدروکربنها، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق میشود.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/