دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی گفت: کشور در زمینه پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز پیشرفت قابل توجهی کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز چهارشنبه در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: شاید اگر 10 یا 15 سال پیش درباره کلمه سلول‌های بنیادی صحبت می‌شد افراد آشنایی به خصوصی در این زمینه نداشته‌اند ولی سلول‌های بنیادی سلول‌هایی هستند که قدرت تمایز و تبدیل به سلول‌های دیگر را دارند و زمانی که آنها سالم باشند بدن انسان نیز سالم است. در سطح بین‌المللی تاریخچه این سلول‌های بنیادی به 40 سال پیش باز می‌گردد و در کشور ما نیز به 25 سال پیش بر می‌گردد. 

روند توسعه و شتابی که این علم از سال 2010 میلادی گرفته بسیار زیاد بوده و به سمت عملیاتی شدن پیش می‌رود و محققین روز به روز با این علم آشناتر می‌شوند امروزه بازار جهانی که برای این علم پیش‌بینی می‌کنند در حال افزایش است‌. 

حمیدیه با اشاره به کاربردهای سلول‌درمانی تصریح کرد: سلول های بنیادی به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند سلولهای بنیادی خون‌ساز که با آن بیش از 60 بیماری صعب‌العلاج را درمان می‌کنیم نظیر بیماری‌های خونی بدخیم،‌ بیماری‌های خونی غیر بدخیم، بیماری‌های نقص ایمنی کشنده، بیماری‌هایی که اختلالات متابولیسم دارند و برخی از تومورها نمونه‌ای از این دسته موارد سلول های بنیادی خون‌ساز است. یک دسته دیگر سلول‌های بنیادی استرومایی هستند که این دسته در فاز مطالعات بالینی قرار دارند و قابلیت تبدیل به سلولهای دیگر مانند چربی ،‌ماهیچه و کبد را دارند.

وی در زمینه سلولهای بنیادی خون‌ساز خاطر نشان کرد: کشور ما خدمات قابل توجهی در زمینه پیشرفت سلول‌های بنیادی خون‌ساز انجام داده است که همه کشورها قابلیت انجام این کار ندارند همچنین حضور موفقیت‌ آمیز ایران در عرصه سلول‌های بنیادی بسیار چشمگیر است طوری که تمام کشورها دسترسی به این علوم را پیدا نکردند ولی کشور ما با همت مسئولین و توصیه مقام معظم رهبری و فعالیت اساتید و دانشجویان به تولید نمونه اولیه سلول‌های بنیادی دست پیدا کرده است.

وی در خصوص مراکزی که در زمینه سلول‌های بنیادی فعالیت می‌کند بیان کرد : این مراکز در حال توسعه است وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد به این امر وارد شده‌اند و توسعه کمی و کیفی را مورد توجه قرار داد‌ه است. حضور مقتدرانه ایران در سطح منطقه در حوزه علوم بنیادی چشمگیر است و روند رو به رشد و تولید و ترویج سلول‌های بنیادی قابل توجه است‌. مقالات بسیاری در این زمینه تولید شده امروزه محققین به کشورهای آمریکایی ،‌آسیا،‌اقیانوسیه به عنوان سخنران دعوت می‌شوند و صاحب این هستند و کشور ما در لیست کشورهایی که به این حوزه دست پیدا کرده‌اند قرار دارد.

وی عنوان کرد: علوم بنیادی امروزه در مرزهای دانش مورد توجه قرار گرفته و جزو برترین‌های کشور است اهمیت این علوم بنیادی در حوزه درمان ارجحیت علمی و تولید ثروت برای کشورها می‌باشد این سه مورد باعث اقتدار کشور و قدرت می‌شود.  

حمیدیه در خصوص برنامه‌ها و فعالیت‌های این ستاد جهت توسعه علوم بنیادی تاکید کرد: یک سند در شعبه انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و یک برنامه استراتژیک تا افق 1404 برنامه ریزی کرده‌ایم که این برنامه تصویب شده و در ستاد راهبردی معاونت مورد تصویب قرار گرفته و طبق این برنامه‌های راهبردی تمام نیروهای داخل کشور همسو با این برنامه حرکت کرده است. 

وی در خصوص برنامه بعدی این ستاد افزود: زیر ساخت‌های پژوهشی، درمانی و تجاری سازی محصولات انجام شده و در سه حوزه فعالیت گسترده انجام می‌شود. اقدام سوم تلاش برای کاربردی ساختن و ترجمان این حوزه است که بیش از 15 کارگروه در این ستاد با حضور محققین و پژوهشگران ایرانی تشکیل شده است. 

وی عنوان کرد: فرهنگسازی در این حوزه و ترویج آن بسیار مهم است آینده ایران به خصوص آینده جوانان در گرو این مسئله است‌. برنامه ریزی ما برای کسانی است که در دوران مدرسه و دانشگاه‌ هستند. 

دبیر ستاد توسعه سلولهای بنیادی در خصوص مراکزی که خدمات درمانی در حوزه سلولهای بنیادی انجام می‌دهند، اظهار کرد: در حوزه سلول‌های بنیادی خونساز 7 الی 8 مرکز در سطح کشور خدمات ارائه می‌دهند و 700 تا 750 بیمار از خدمات سلول‌های بنیادی خون‌ساز بهره‌مند می‌شوند.  این مراکز در حال افزایش است و باید رقم این مراکز دو برابر شود. در حوزه سلول‌های بنیادی استرومایی مراکزی که فعالیت می‌کنند یک الی دو مورد بیشتر نیستند نمونه مشهور آن پژوهشگاه رویان است ولی با این حال این مراکز باید بیشتر شود و توسعه یابد و در 10 قطب جهان، 10 مرکز در حوزه سلول‌های بنیادی استرومایی داشته باشیم‌. 

وی در زمینه آیین‌نامه‌های مربوط به سلول‌های بنیادی تصریح کرد: یک آیین نامه مربوط به تولید مواد سلولی می‌باشد که توسط سازمان غذا و دارو ابلاغ شده آیین نامه دیگر در زمینه مرکز اهدای سلول‌های بنیادی است که از جمله خدمات طرح تحول سلامت است سومین مرکز هم مراکز پذیره نویسی بند ناف است که دارای آیین نامه می‌باشند. 

حمیدیه عنوان کرد: تجاری سازی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت معاونت و فرهنگ سازی این ستاد انجام شده مقالات و پژوهشهای زیادی به چاپ رسیده به شرط اینکه این مقالات کاربردی شوند قرار است از تحقیقات ثروت بیرون بدهیم تحقیقات باید درآمد زایی داشته باشد همچنین باید توسعه منابع انسانی را مورد توجه قرار دهیم باید آموزش در سطوح دانشگاهی تا دکترا گسترش یابد. 

وی در خصوص نقش معاونت علمی در ایجاد مراکز سلولی تصریح کرد: کار معاونت علمی پوشش دادن خبرهای علمی و فناوری است و در خصوص ساخت و ایجاد مراکز سلولی دخالتی ندارد بودجه‌ای که برای این کار تامین می‌شود بسیار فراتر از ستاد است هر چند معاونت علمی آنها را ترغیب و رایزنی می‌کند ولی در زمینه ساخت و ساز این مراکز اقداماتی انجام نمی‌دهد.

حمیدیه در زمینه بازار فعالیت غیر مجاز سلول درمانی تصریح کرد: باید با این مسئله برخورد شود و ساخت‌ و سازهایی انجام شود تا به این امر کمک کنیم متاسفانه این کار در آزمایشگاه‌ها نیز انجام می‌شود و باید جلوی آن گرفته شود.

دبیر ستاد سلول‌های بنیادی در پاسخ به این سوال که بازار سلول درمانی در کشور به چه صورت است، پاسخ داد: در کشور ما پیشرفت بسیاری در زمینه پیوند سلولهای خون‌ساز انجام می‌شود که اگر به این دانش دسترسی پیدا نکرده بودیم مجبور بودیم بیمارانمان را به خارج از کشور بفرستیم و آنها را برای درمان باید بین 500 تا 1 میلیون دلار هزینه پرداخت می‌کردند. در طرح تحول سلامت هزینه پیوند سلول های خون‌ساز زیر هزار میلیارد دلار است ولی این هزینه برای خارجیان 60 تا 90 هزار میلیارد دلار می‌باشد.

وی در پایان در خصوص حوزه ناباروری و اقداماتی که انجام شده اظهار کرد: در حوزه ناباروری پیشرفت بسیار زیادی داشته‌ایم این اقدامات در شهرستان ها نیز گسترش یافته و امیدواریم اقدامات بسیار پیشرفته تری در این خصوص انجام دهیم. 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار