رییس کل بانک مرکزی گفت: نخستین برنامه بازگشت بانک مرکزی و بانک‌های جدا شده از شبکه جهانی سوئیفت به آن شبکه است.

بازگشت مجدد به شبکه سوئیفت/ بازرگانی خارجی تسهیل می شودبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ولی‌الله سیف در همایش و نمایشگاه بین‌‌المللی تراکنش 1394 اظهار داشت: با ظهور و توسعه و استفاده همگانی از اینترنت ارائه خدمات دولتی با استفاده از این امکانات برای شهروندان گسترش یافته و دستیابی به دولت الکترونیک حتی به این میزان توانسته سرعت کیفیت و کارایی خدمات عمومی را افزایش دهد و خوشبختانه کشور ما از این روند بین المللی دور نبوده و در گذشته با تدوین طرح تکفا (برنامه توسعه کاربردی فناوری اطلاعات و ارتباطات) و نقشه راه دولت خدمات الکترونیک، چشم‎انداز روشنی برای این مقوله مهم ترسیم شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه حرکت به سوی دولت الکترونیک و بهبود شاخصه‌های آن در کشو را از اولویت‌های جدی دولت تدبیر و امید بوده است، افزود: همایش بین‌المللی تراکنش فرصت مغتنمی است تا ضمن ارزیابی عملکرد گذشته بر اساس شاخص‎های سازمان ملل و شناسایی نقاط ضعف و موانع دستیابی به این هدف مهم راهکارهای مناسبی برای تکامل دولت الکترونیک در ایران ارائه گردد.

سیف با بیان اینکه بانکداری الکترونیک و خدمات تراکنش‎ها توسط سیستم بانکی پیش‌نیاز استقرار دولت الکترونیک در کشور است افزود: اکنون سهم ابزارهای پرداخت الکترونیک در مبادلات روز به روز بیشتر می‌شود و مشتریان بانکی در هر زمان و هر مکان به حساب‎های خود دسترسی دارند.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: سال گذشته حدود 20 میلیارد تراکنش الکترونیکی بین بانکی برای ارائه حدود 11 میلیارد خدمات بانکی در سامانه‎های ملی پرداخت با موفقیت پردازش شده است و از نظر کیفی بیش از 99 درصد این تراکنش‎ها موفق بوده‎اند با احتساب خدمات درون بانکی تعداد تراکنش‎های الکترونیک مالی کشور طی سال گذشته از 30 میلیارد تراکنش فراتر رفته است.

سیف افزود: در روز 28 اسفند 93 بیش از 150 میلیون تراکنش بین بانکی در سامانه‎های ملی پرداخت پردازش شده است که مبلغ این تراکنش‎ها در سال گذشته بیش از 10 برابر نقدینگی و تنها 5.7 برابر نقدینگی از طریق سامانه تسویه ناخالص آنی (سافتنا) پردازش شده است.

وی گفت: بانک مرکزی در راستای حمایت از تولید داخلی و رونق اقتصادی افزایش اعطای تسهیلات خود به مردم در قالب اعطای کارت‎های اعتباری بر پایه قراردادهای بدون ربا را در دستور کار قرار داده است.

سیف ادامه داد: برای تسهیل روند بازرگانی خارجی پسابرجام نیز دو برنامه را دنبال می‌کنیم که نخستین برنامه بازگشت بانک مرکزی و بانک‌های جدا شده از شبکه جهانی سوئیفت به آن شبکه است و سپس کمیته راهبردی در بانک مرکزی که شامل بخشهای ارزی، نظارتی و نظام‌های پرداخت برای تسهیل اتصال مجدد به سوئیفت تشکیل شده تا راهکارهای لازم ارائه شود و روند اتصال و تبادل اطلاعات نظارت کنند و برنامه دوم ما نیز اتصال شبکه‌های ملی پرداخت به شبکه‎های خرد و کلان بین‌المللی از جمله سوئیفت پرداخت کارتی کشورهای همسایه و شبکه‌های معتبر پرداخت کارتی در دنیا است که نقشه راه دستیابی به این هدف تدوین شده و به صورت جدی پیگیری می‎‌شود.

اجرای بسته اقتصادی از نیمه دوم آبان‌ماه

سیف همچنین در جمع خبرنگاران در خصوص اجرای بسته رونق اقتصادی گفت: دستگاه‎های مختلف در این زمینه مسئولیت و وظایف متفاوتی دارند که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز اقدامات جدی را در این زمینه آغاز کرده است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی اجرای بسته رونق اقتصادی از پایان نیمه اول آبان‌ماه آغاز خواهد شد.

وی همچنین در خصوص حضور بخش خصوصی در بازارهای بین‎المللی افزود: با وجود تحریم پیشرفت‎های خوبی در بخش فناوری اطلاعات سیستم بانکی داشته‌ایم که با توجه به شرایط جدیدی بین‎المللی بخش خصوصی می‎تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد و بانک مرکزی تمام تلاش خود را در جهت سهولت کار بخش خصوصی در این زمینه انجام می‎دهد.

وی در خصوص حجم تراکنش‎های بانکی اظهار داشت: سیستم سافتنا وظیفه جابجایی 5.7 برابر نقدینگی کشور را بر عهده دارد.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص پول های بلوکه شده به صورت نقدی نیز گفت: نیازی به ورودنقدی پول های بلوکه شده نیست و این پول‎ها می‎تواند به حساب‎های بانکی و همچنین حساب‎های کارگزاری‎ها منتقل می‎شود.


برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۳
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
طبق نص صریح برجام، سوئیفت حداقل هشت سال بعد برای ما باز خواهد شد؛
مردم ایران! اولولویت یعنی اولین کار؛ اولین کار مهمی که بانک مرکزی می خواهد انجام دهد برای هشت سال بعد است؛ پس ببین برنامه های بلند مدت و میان مدتشان چند صد سال طول می کشد!!
بی برنامگی یعنی اینکه ده ها معدن طلا کشو شود ولی پشتوانه پولی افزایش نیابد و همان پشتوانه 50 سال پیش باشد. بی برنامگی یعنی اینکه تعداد زیادی از مراکز استان ها، مثل بوشهر، به خط آهن وصل نباشند.
آخرین اخبار