رئیس اورژانس کشور گفت: باید پرسنل ما برای برخورد عاقلانه نسبت به حوادث غیر متعارف و متعارف آماده باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در گردهمایی پدافند غیر عامل در نظام سلامت در دانشگاه شهید بهشتی دکتر امین صابری نیا رئیس اورژانس کشور در خصوص آمادگی برخورد با حوادث غیر مترقبه گفت:سال گذشته همایشی برگزار شد و موضوع مدیریت حوادث غیر مترقبه و پدافند غیر عامل مطرح گردید که این موضوع با اقدامات درمانی و بهداشتی کاملا عجین است و نمی‌توان این دو را از هم تفکیک کنیم حوادث متفاوتی در کشور ، شیوع بیماری وبا در اصفهان و حادثه شیمیایی در زاهدان به ما فهماند که هر حادثه‌ای باید فکری را در پی داشته باشد ما چرخه‌ای به نام پیش‌بینی ، پیشگیری ، آمادگی ، برخورد و بازبینی داریم که پدافند به پیش بینی و پیشگیری فکر می‌کند و نقاط ضعف و قوت را می‌یابد. 

وی افزود: اگر از هر نوع خطری که قابل تصور است پیش‌بینی و پیشگیری داشته باشیم میزان خسارات کاهش می‌یابد در موضوع آمادگی هم باید در هر شرایط برای مقابله با حوادث غیر مترقبه آمادگی داشته باشیم. باید پرسنل ما برای برخورد عاقلانه نسبت به حوادث غیر متعارف و متعارف آماده باشند. دنیا به سمت آمادگی اجتماعی در برخورد با حوادث پیش می‌رود یعنی مردم یاد بگیرند با حوادث چگونه برخورد کنند. سطح آمادگی مردم ایران نسبت به ادبیات مدیریت بحران 9 درصد است یعنی فقط 9 درصد از مردم نحوه برخورد با حوادث را می‌دانند حال باید بدانیم که مردم در مقابل حوادث غیر مترقبه چقدر آمادگی دارند. برنامه‌ای را برای سنجش سطح آمادگی بیمارستان‌ها در پیش داریم که تا سال آینده آماری برای تعیین آمادگی بیمارستان‌ها در برابر حوادث غیر مترقبه به دست خواهیم آورد. 

وی در ادامه گفت: اگر در شهری بیمارستانی آسیب ببیند تمام مدیریت بحران در آن منطقه برهم می‌خورد. تمام اقدامات به سمت علمی شدن پیش می‌رود و امیدواریم EOP سال آینده نگاه پدافندی قوی تری داشته باشد. مردم می‌خوابند چون فکر می‌کنند که ما بیداریم پس ان‌شاءالله بتوانیم سال آینده اقدامات پر بارتری داشته باشیم. 

بخش زیادی از پدافند غیر عامل در وزارت بهداشت و درمان می‌گنجد 
سردار جلالی ریاست سازمان پدافند غیر عامل در خصوص تهدیدات زیستی و بیولوژیک گفت: هدف از پدافند غیر عامل مصون کردن جامعه در مقابل حوادث غیر مترقبه اعم از طبیعی و غیر طبیعی است. از مشهورترین استراتژی نظامی آمریکا مقایسه کشور با بدن انسان و نقش سیستماتیک بخش‌های مختلف بدن با یکدیگر است و از آن مدل برای حمله به کشورها استفاده می‌کند در این مدل استراتژیک اعضای بدن به عنوان حلقه راهبردی استفاده شده است.  محوریت نقش مغز در بدن انسان با ساختار فرماندهی کشور تطبیق داده شده است . بدن انسان می تواند در نگاه استراتژیک و سیستماتیک به ما کمک کند. 

مقام معظم رهبری این نوع نگاه را موجب مصونیت کشور دانستند مصونیت به معنای بی اثر سازی اثر تهدید در کشور است که این مصون سازی برای کل پیکر جامعه باید اجرا شود یعنی همه زیر ساختها و مجموعه‌ها اعم از فیزیکی و غیر فیزیکی را شامل می‌شود.

پدافند غیر عامل مجموعه‌ای از اقدامات زیر ساختی ،‌مهندسی، سیاستی ، طرح و برنامه و تجهیزات را در بر می‌گیرد و صرفا متمرکز بر روی یک نوع اقدام نیست که به کارگیری آنها کاهش خسارات و تلفات انسانی را در پی خواهد داشت. اصلی‌ترین سرمایه ،‌سرمایه انسانی است با توجه به اینکه ارزش سرمایه‌های فیزیکی به خدماتی است که به انسان ها می‌دهند پس خدمات غیر عامل انسان محور است بخش زیادی از پدافند غیر عامل در حوزه وزارت بهداشت و درمان می‌گنجد.

وی افزود: رابطه پدافند غیر عامل و تهدیدات به گونه‌ای است که پدافند غیر عامل نقش کاهنده تهدیدات را دارد. امروز توانستیم تا حدودی امکان تهدیدات نظامی را کاهش دهیم اما این به معنای تغییر اولویت‌ها نیست بلکه موضوع پیش بینی یک اصل همیشگی است. پدافند غیر عامل در حوزه بهداشتی شامل سه بخش تروما‌، تهدیدات و جنگ زیستی و بیولوژیک و پدافند کاربردی در موضوع زیر ساختها است.

وی در خصوص پزشک اورژانس عنوان کرد: باید امکان امداد رسانی هوایی با فراهم کردن هواپیمای مجهز مثل مسکو،‌ فراهم شود. 
باید به موضوع پزشک اورژانس به عنوان افزایش متفاوت که می‌تواند بیشترین کارایی در بخش حوادث داشته باشد توجه گردد. که هنوز اصلاحاتی نیاز دارد چرا که در همایش ها و مانورها اشکالاتی در این زمینه شاهد هستیم. آمار آمبولانس‌های عسلویه بررسی کردیم تعداد آنها حتی یک سوم ظرفیت مورد نیاز نبوده است بنابراین نیاز به یک بازنگری اساسی است. بخش اورژانس نیاز به ارتقاء سطح کیفی و کمی دارد تا بتواند سناریوی تهدیدات را پاسخگو باشد باید وزارت بهداشت از مراحل طراحی زودتر عبور کند و برنامه‌ها را عملیاتی کند. ما باید آمادگی به صورت جاری داشته باشیم که هنوز در بخش تروما به سطح آمادگی مطلوب نرسیده‌ایم و نیاز به ظرفیت‌سازی بیشتر داریم. ظرفیت پذیرش اورژانس ها در ایران بسیار پایین است و با توجه به مشکلاتی که در حوزه جابجایی بیماران و آسیب‌دیدگان وجود دارد می‌تواند موجب افزایش تلفات و آسیب‌ها گردد‌.

وی در ادامه گفت: حوادث خاص در حوزه شیمیایی، هسته‌ای، بیولوژیک و زیستی است که باید زیر ساختها آموزش‌، تمرین‌، آمادگی‌های لازم فراهم شود. آمادگی درمانی برای مصدومان شیمیایی بسیار کم است‌. با آزمایشی که در شیراز داشتیم مشخص شده است که نشت شیمیایی آمونیاک به علت سطح آمادگی پایین تلفات زیادی را به همراه داشته است. در سال گذشته در عسلویه چند منطقه دیگر حوادث شیمیایی داشتیم که متاسفانه منجر به فوت افراد زیادی شده است.که علت اصلی آن عدم آمادگی لازم بوده است. در حوزه پدافند زیستی (انسان ، دام، غذا، نباتات، آب آشامیدنی و محیط ) تهدیدات جدی وجود دارد معمولا از همه بخش‌های آن اثرات سوء به انسان بر می‌گردد این تهدیدات شامل تهدیدات طبیعی که دخالت انسان وجود ندارد و محصول آن یک بیمار است و تهدیدات تروریزم که از عوامل زیستی برای تهدید انسان استفاده می شود و تهدید آشکار با مداخلات انسان است که بخش زیادی توسط دولت و ارتش‌ها صورت می‌گیرد که تهدید جدی در قالب جنگ زیستی ارزیابی می‌کنیم.  دستکاری‌های ژنتیکی و تولید سلاح‌های زیستی باید توسط بانک اطلاعاتی کامل تشخیص داده شود. ما در حوزه دفاع این را به شبکه راداری شبیه می‌کنیم‌.

وی در خصوص نقش دانشگاه‌ها در مدیریت بحران تاکید کرد: دانشگاه‌ها دو نقش آموزشی و بهداشتی درمانی دارند وقتی بحرانی در منطقه‌ای ایجاد می‌شود مدیر دانشگاه پزشکی آن منطقه به عنوان فرمانده بیولوژیک باید آمادگی لازم را داشته باشد امروز آمریکا تهدیدات زیستی متعددی را در منطقه ایجاد کرده است آزمایشات بیولوژیک آمریکا در قزاقستان یک تهدید است ما باید زیر ساختهای لازم اعم از آموزشی‌، آزمایش و تشخیص درمان را تامین کنیم. 

ظرفیت بهداشتی در حوزه درمان پاسخگو نیست 
سردار جلالی افزود: ظرفیت بهداشتی در حوزه درمان پاسخگو نیست ما مخالف استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی سایر کشورها نیستیم اما منتظر ماندن در این حوزه کار منطقی نیست.  ما مشکلات جاری در حوزه سلامت، درمان و بهداشت داریم که نباید به مشکلات اساسی برای نپرداختن به اصلاح زیر‌ساختها تبدیل شود. کشورهای بسیاری از جمله عربستان در حوزه تحقیقات بیولوژیک و زیر ساختها بسیار پیشرفت کرده است‌. ساخت‌ بیمارستان و فضای امن باید بر اساس نیازهای پایه و اساسی پیش بینی شود. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار