رضا مقصودی به فیلم‌نامه‌نویسان امید داد

در نشست خبری کانون فیلم‌نامه‌نویسان ایران به برخی از مشکلات و فعالیت‌های این کانون در نشست خبری این کانون پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست مطبوعاتی و رسانه‌ای باشگاه فیلم‌نامه‌نویسان سینمایی ایران در خانه سینما برگزار شد که هدف اصلی آن اعلام شکل‌گیری جدی باشگاه فرهنگی آموزشی فیلم‌نامه‌نویسان است.

در ابتدا سید سعید رحمانی عضو شورای مرکزی کانون فیلم‌نامه نویسان و رئیس هیئت امنای باشگاه فرهنگی آموزشی کانون فیلم‌نامه‌نویسان گفت: سال 92، 6 نفر با انتخاب مجمع برای کانون فیلم‌نامه‌نویسان انتخاب شدیم همان طور که اساس‌نامه کانون به ما اجازه داد به این نتیجه رسیدیم به یک باشگاه نیاز داریم باشگاهی که اهداف و کارکرد آن تحت نظارت خانه سینما و بر اساس سابقه حرفه‌ای آنها تشکیل شد، بر این باشگاه کسانی که یک فیلم‌نامه نوشته بودند عضو موقت و کسانی که دو فیلم‌نامه نوشته بودند عضو پیوسته کانون می‌شدند بسیاری از فیلم‌نامه‌نویسان به خاطر این شب نمی‌توانستند در کانون شرکت کنند بعد احساس کردیم باشگاه جای مناسبی برای آنها است.

وی افزود: هدف اصلی باشگاه فیلم‌نامه‌نویسان ایجاد کریدور فرهنگی برای کسانی است که علاقه به فیلم‌نامه‌نویسی و جذب بدنه اصلی سینمای حرفه‌ای دارند.

وی ادامه داد: در کمیته فرهنگی باشگاه فیلم‌نامه‌نویسان از مهرماه 93 تا خرداد 94، 9 نشست برگزار کردیم که بحث اصلی ما انتقال تجربه‌های فیلم‌نامه‌نویسان معتبر است که خوشبختانه به نتایج مطلوبی دست پیدا کرد.

وی ادامه داد: از دیگر کارهای باشگاه فیلم‌نامه‌نویسان پخش فیلم‌هایی چون قصه‌ها و خانه پدری بود که با حضور اساتید و شرکت‌کنندگان به تحلیل آنها می‌پرداختیم، شایان ذکر است بعد از دور اول به خروجی‌های خوبی رسیدیم یعنی به فیلم‌نامه‌نویسان حرفه‌ای دست پیدا کردیم.

رحمانی بیان کرد: قدم بعدی باشگاه نگارش آیین‌نامه برای فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران بود و در ادامه هیات امنایی که شامل 5نفر است در جهت سیاست‌گذاری باشگاه انتخاب شدند این افراد شامل کامران ملکی، رضا مقصودی، فرید مصطفوی، خودم و دکتر روح‌الله حسینی است که دوره دوم با این هیات امنا رسمیت پیدا کرد.

رحمانی عنوان کرد: عنوان برگزاری دوره دوم باشگاه فیلم‌نامه‌نویسان ایران دنیای فیلم‌نامه، روایت و ساختار نام گرفت که این دوره برای شش نشست طراحی شده و با همکاری مدرسه ملی سینمای ایران اداره و اجرا می‌شود و همان‌طور که گفتم ماهیت نشست‌ها انتقال تجربه است و هدف ما آموزش و رقیب شدن با آموزشگاه‌ها نیست.

رحمانی بیان کرد: تصور ما این است که در کوتاه مدت نباید انتظار بازدهی مثبت و فراوانی داشته باشیم بلکه در میان‌مدت یعنی حدود 5 سال نتایج خوبی به دست خواهد آمد.

وی در خصوص گرفتن شهریه و دادن مدرک و اعضای شرکت کننده در باشگاه فیلم‌نامه‌نویسان گفت: هزینه حداقلی از شرکت کننده‌ها گرفته می‌شود اما معادل آن کتاب‌های مرتبط سینمای و فیلم‌نامه‌نویسی به آنها می‌دهیم در این دوره نیز شش عنوان کتاب به شرکت‌کننده‌ها اهدا خواهد شد.

وی ادامه داد: مدرکی نیز به اعضای باشگاه فیلم‌نامه نویسان داده نمی‌شود چون قرار نیست که آموزش دهیم فقط کارت عضویت به انها داده می‌شود.

رحمانی در خصوص نحوه عضویت شرکت‌کنندگان در باشگاه فیلم‌نامه‌نویسان گفت: در ابتدا باید بگویم نشست اول دور دوم پنج‌شنبه 28 آبان ماه برگزار می‌شود ثبت‌نام نیز آنلاین در سایت کانون فیلم‌نامه‌نویسان انجام می‌شود و حتی حضور فیزیکی افراد لازم نیست بعد از ارائه مدارک و بررسی و تایید صلاحیت ما اسامی اعلام خواهد شد.

در ادامه رضا مقصودی تصریح کرد: هدف تاسیس باشگاه فیلم‌نامه‌نویسان ایران بالا بردن سطح کیفی کار فیلم‌نامه‌نویسی و انتقال تجربه‌های افراد با تجربه به کسانی است که به قصد حضور در این حرفه را دارند.

وی افزود: یکی از کارهای کانون فیلم‌نامه‌نویسان بررسی اختلافات بین فیلم‌نامه‌نویس و تهیه کننده است که سعی داریم با داوری و انصاف این کار را به بهترین شکل انجام دهیم تا توانسته باشیم به لحاظ قانونی و ساختاری حق را به حق‌دار برسانیم.

وی در خصوص موضوع بیمه و مشکلات پیش آمده برای فیلم‌نامه‌نویسان در این زمینه گفت: بحث بیمه موضوعیتی است که در کل صنوف سینمایی وجود دارد و فقط در مورد فیلم‌نامه‌نویسان نیست که خود خانه سینما به شدت پیگیر قضیه است.

مقصودی اظهار داشت: مدتی است که در بخش بیمه اختلافاتی بین تامین اجتماعی و سینما وجود دارد که صنوف مختلف سینما امکان بیمه شدن را ندارند اما ما موقعیت مناسبی هستیم که به این جریان سر و سامان دهیم.

مقصودی تصریح کرد: بحث بعدی این است که همواره رفتارهای گذشته از حدود 80 فیلم ساخته شده در بهترین شرایط فقط ده نفر از فیلم‌نامه‌نویسان حرفه‌ای ما انها را نوشتند که با کار بخشنامه‌ای نمی‌توان این مشکل را حل کرد ما به دنبال این هستیم راه اساسی برای این موضوع نیز پیدا کنیم.

مقصودی اظهار داشت: موضوع دستمزد از دیگر مشکلات و بحث‌های فیلم‌نامه‌نویسان ما است از انجایی برخی قراردادها در شرایط بد نوشته می‌شود. فیلم‌نامه‌نویس بیشتر مواقع به خاطر برخی مشکلات شخصی اقتصادی و موقعیتی سینما زیربار این قراردادهای غیرواقعی و ناصحیح می‌رود از یکی دیگر از کارهای ما تهیه قراردادی به نام قرارداد تیپ است که در حال نگارش آن هستیم و نسخه اول آن در اختیار کانون سینما و کانون فیلم‌نامه‌نویسان قرار گرفته تا مشکل این بخش حل شود.

وی عنوان کرد: البته به این موضوع نیز اشاره کنم برخی از فیلم‌نامه‌نویسان برای گذراندن امورات و حل مشکل اقتصادی خود تن به همکاری با تهیه کننده فیلم می‌دهند و خودشان باعث به وجود آمدن برخی مشکلات عدیده می‌شوند به نحوی در برخی از قراردادها اجازه شکایت هم ندارند.
 
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار