یکی از اصل‌های اساسی در بیماری سرطان حمایت تسکینی از بیماران است که در ایران به دست فراموشی سپرده شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر اسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان در نشست خبری کنگره بین المللی ثبت سرطان و زیر ساختهای برنامه جامع کنترل سرطان که امروز در بیمارستان شهدای تجریش برگزار شد، بیان کرد: در بیماری سرطان مراقبت‌ و تشخیص دو اصل اساسی به شمار می‌آید که در این دو امر پا به پای دنیا پیش رفته‌ایم و چیزی از دنیا کم نداریم اما بحث دیگر در مورد سرطان بازسازی و حمایت تسکینی است که در کشور ما تقریبا صد در صد فراموش شده است. 

وی ادامه داد: در حال حاضر بیمارانی هستند که چند روز به مرگ آنها بیشتر نمانده اما در اتاق‌های Icu با هزینه‌های گزاف نگهداری می‌شوند درحالی که بیماران سرطانی نیازمند مراقبت و تسکین بیشتری هستند. ما برای اجرایی شدن این اصل زحمات بسیاری کشیده‌ایم اما حمایت تسکینی ابتدا باید به عنوان یک مهم شناخته شود سپس به عنوان قانون اجرا شود که با آن فاصله زیادی داریم متاسفانه در کشور هیچ بخشی برای حمایت تسکینی نداریم. 

اکبری اظهار کرد: پرستاران محور اصلی بحث حمایت تسکینی هستند و در این بخش پزشکان تنها نقش مشاوره‌ای را به عهده دارند. حمایت تسکینی خود به دو بخش دوران نقاهت و مراقبت‌های خانگی تقسیم می‌شوند.

وی با تاکید بر لزوم وجود بخش‌های مرتبط با حمایت تسکینی مطرح کرد: باید هر جایی که به درمان سرطان می‌پردازد بخش حمایت تسکینی را هم به عهده گیرد. 

رئیس مرکز تحقیقات سرطان در خصوص عملکرد NGO  ها و خیریه‌ها اذعان کرد: به طور کلی عملکرد این مراکز راضی کننده است اما باید سازمان‌های مدیریتی استانداردهای لازم را ایجاد کنند.  درحال حاضر 80 درصد از بار هزینه‌ها به دوش خیریه‌هاست‌.

وی افزود: انجمن‌های علمی ایران و NGO ها گاهی به صورت مثبت و گاهی به صورت منفی عمل می کنند که این بیانگر مشکلات مدیریتی است. 

معاون اسبق وزیر بهداشت در خصوص کودکان سرطانی بیان کرد: 2.8 درصد بیماران سرطانی کودک هستند که این آمار با آمارهای جهانی فاصله زیادی ندارد در گذشته مراقبت از کودکان سرطانی بسیار نقص داشت که خوشبختانه امروزه وضعیت بهتر شده است. 

وی در خصوص عدم وجود غربالگری ملی برای سرطان‌های شایع در ایران عنوان کرد: غربالگری فاکتورهایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد به طور مثال نخست باید برای یک جمعیت تعریف شده انجام شود و حاکمیتی باشد به این معنا که نباید فردی از جیب خود برای غربالگری پول بپردازد. علاوه براین داشتن هدف کلی‌، به ثبت رساندن آمار و ارقام ،‌اجرای غربالگری بر اساس پروتکل نه سلیقه، نیزحائز اهمیت است. 

اکبری اضافه کرد: در ایران سرطان دهانه رحم،‌ پستان و روده بزرگ این فاکتورها را دارند اما به دلیل عدم محیا بودن شرایط قابل اجرا نیستند. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار