کری برای همکاری با ازبکستان شرط تعیین کرد

وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به ازبکستان اعلام کرد تقویت همکاری دو کشور نیازمند قبول شرایطی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی نیوز؛ "جان کری،"وزیر امور خارجه آمریکا، در دیدار با " اسلام کریم‌اف،" رئیس جمهور ازبکستان، بر احتمال همکاری تجاری، امنیتی و محیط زیستی دو کشور به شرط ارتقای وضعیت حقوق بشر در ازبکستان تاکید کرد.
 
جان کری و اسلام کریم‌اف روز گذشته دیداری رسمی داشتند و پس از آن کری به مذاکرات جداگانه‌ای با وزرای خارجه از پنج کشور آسیای میانه پیوست. وضعیت حقوق بشر ازبکستان به دلیل تحت پیگرد قرار دادن منتقدان دولت همواره مورد انتقاد قرار می‌گیرد.  
 
ازبکستان دومین مقصد از تور پنج کشوری جان کری به جمهوری‌های سابق اتحاد جماهیر شوروی در آسیای میانه بود؛ سفرهایی که اهدافشان گسترش و تعمیق روابط است. کری اولین وزیر امور خارجه آمریکاست که به این پنج کشور سفر می‌کند و اولین سفر وی به ازبکستان از زمان سفر "هیلاری کلینتون،" وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، در سال 2011 (1389) محسوب می‌شود. تحریم‌های سال 2004 (1382) کاخ سفید بر سر نقض‌های حقوق بشری ازبکستان در همان سال لغو شد که ازبکستان در جنگ افغانستان نقش حمایتی از آمریکا نشان داد. این اقدام به واشینگتن اجازه داد تا فروش نظامی به ازبکستان را از سر بگیرد و تحریم‌ها از آن زمان سالانه لغو می‌شود.
 
وضعیت حقوق بشر ازبکستان به گونه‌ای است که دیده‌بان حقوق بشر از آن با عنوان "سفاک" نام برده است. گزارش امسال وزارت امور خارجه آمریکا به موارد بسیاری از جمله شکنجه، بازداشت صدها و یا هزاران زندانی سیاسی، فساد مزمن و کار اجباری در فصل برداشت پنبه اشاره کرده است.
 
پس از دیدار دو ساعته کریم‌اف و کری، زمانی که خبرنگار واشینگتن پست سوالی را درباره حقوق بشر ازبکستان مطرح کرد، یک مقام ازبک و یک آمریکایی با نشان "امنیت دیپلماتیک" وی را به خارج از سالن هدایت کردند.
 
مقامات آمریکایی دقایقی بعد گفتند ازبک‌ها این خبرنگار را از پوشش بیانیه‌های افتتاحیه در نشست شش کشور منع کرده بود؛ اما ظاهرا تصمیم عوض شد و به خبرنگار اجازه حضور دادند. یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا به دلیل ایفای نقش مامور دیپلماتیک آمریکایی در هدایت خبرنگار واشینگتن پست به بیرون از اتاق عذرخواهی کرد.
 
 
به گفته مقام‌های آمریکا، جان کری در رایزنی خود با کریم‌اف بر لزوم کار بیشتر ازبکستان بر حوزه‌هایی از جمله آزادی مذهب اشاره کرد و رهبر ازبکستان هم گفت تغییراتی را در نظر دارد. همچنین کری گفته است که اگر نقض حقوق بشری ازبکستان محدود نشود، جذب میزان سرمایه گذاری خارجی مشخص امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار