رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: 50 درصد معلولیت‌ها ناشی از عوامل ژنتیکی است که زندگی فردی و اجتماعی فرد را دچار مختل می‌کند.

نقش موثر مشاورهای ژنتیک در کاهش معلولیت‌هابه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در سمینار کشوری مشاوره و ژنتیک و پیشگیری از معلولیت‌ها که امروز (چهارشنبه) در مجموع فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد، در خصوص رویکرد سازمان بهزیستی در خصوص مشاوره ژنتیک اظهار کرد: سلامتی نعمتی است خدادادی که بشر از زمانی که به اهمیت آن پی برده است تمام تلاش خود را برای حفظ ارتقای آن به کار برده است.

وی در ادامه افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تلاش و همت همه نهادها و سازمان‌های مختلف برای پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقای امید به زندگی در بین اقشار مختلف جامعه و با رعایت بهداشت عمومی و فردی شاهد کاهش بیماری‌ها و نزدیک شدن به استانداردهای جهانی شدیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: علی رغم همه دستاوردهای ارزشمند در زمینه بهداشت و سلامت جامعه هنوز شاهد ابتلای عده‌ای از مردم به برخی بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های ژنتیکی در جامعه هستیم.

محسنی بندپی در ادامه تصریح کرد: از جمله عوامل بر هم زننده سلامتی جامعه بیماری‌های ژنتیکی است که در حال حاضر 20 هزار بیمار ژنتیکی داریم که عوامل ژنتیکی آن ها موجب معلولیت، محدودیت و عوارض مشکلاتی برای این افراد شده که تبعات حاصل از آن قابل جبران نیست.

وی افزود: یکی از این بیماری‌ها بیماری دیابت است که اگر رسیدگی لازم به آن نشود منجر به بروز انواع مختلفی از معلولیت ها مثل نابینایی و قطع عضوی از بدن می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: ایران جزء کشورهای رتبه دار در زمینه سوانح رانندگی است و عواملی چون استاندارد نبودن وسایل نقلیه، جاده‌ها و عدم رعایت قوانین در جامعه موجب این امر می‌شود.

محسنی بندپی تصریح کرد: 50 درصد معلولیت‌ها ناشی از عوامل ژنتیکی است که منجر به بر هم خوردن روند طبیعی زندگی فرد و بروز ناتوانی در روابط اجتماعی می‌شود.

وی افزود: در سال 30 تا 1000 مورد زاد و ولد معلول داریم که خانواده آن ها را دچار مشکلات روحی روانی بسیاری کرده و باعث صرف هزینه‌های هنگفت برای این گونه بیماری‌ها می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: ایران نیز باید مثل کشورهای غربی که محدوده و دایره مشخص و حتی با استفاده از ابزارها و راه‌های مناسب پیشگیری از بروز این قبیل از بیماری‌ها اتخاذ کرده است تدابیری را برای کاهش و جلوگیری از بیماری‌های ژنتیکی به کار برد.

محسنی بندپی در ادامه تصریح کرد: امروزه خوشبختانه با کمک متخصصان امر ژنتیک زمینه تشخیص این قبیل بیماری‌ها را در کشور به خوبی فراهم کرده‌ایم و تنها از لحاظ راهبردی و استراتژی دچار ضعف ساختاری هستیم.

وی افزود: سازمان بهزیستی کشور وظیفه جلوگیری و پیشگیری از معلولیت در جامعه را بر عهده داشته است و از استراتژی اصلی و راهبردی کلیدی سازمان توجه همه جانبه و رویکرد علمی و سیستماتیک به مسئله پیشگیری از معلولیت با در نظر گرفتن جنبه‌های علمی و اجتماعی آن است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: باید در این زمینه با همه سازمان‌ها و مراکز خصوصی همکاری کرده و بستر ورود و ارائه خدمت آن ها را فراهم کنیم.

محسنی بندپی تصریح کرد: توسعه مراکز ژنتیکی و حمایت همه جانبه از این سازمان ها که کمتر از 10 درصد آن ها خصوصی هستند موجب تسریع روند پیشگیری از وقوع این قبیل بیماری‌ها است.

وی افزود: هدف این سازمان تغییر نگرش جامعه، آگاه سازی و ارتقاء دانش در رابطه با علم ژنتیک است که با استفاده از ابزارهای نوشتاری، بروشورها و فیلم می‌تواند موجب تغییر رفتار مردم جامعه شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: باید آزمایشات قبل از ازدواج نیز به عنوان عاملی مهم در روند پیشگیری از وقوع بیماری‌های ژنتیکی تحت پوشش بیمه قرار گرفته و تعرفه‌های مناسبی را برای آن ها در نظر گرفت.

محسنی بندپی در ادامه تصریح کرد: ارتقای کمیت و کیفیت علم ژنتیک راه موثر در تشخیص به موقع این گونه بیماری‌ها در کشور است و دسترسی آسان خدمات را برای مردم فراهم می‌کند.

وی گفت: باید تلاش شود تا مراکز مشاوره علاوه بر شهرهای بزرگ در اغلب شهرستان‌ها و استان‌های کشور احداث و با ارائه خدمات و تشخیص به موقع عوامل معلولیت زا و همچنین با به کار بردن نیروهای متخصص نقش موثری را در بروز بیماری‌ها ژنتیک ایفا کند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار