سرمازدگی، تگرگ، بی آبی کابوس کشاورزان شهریار/ هزاران جوان شاغل در معرض خطر قرار دارند

یکی از ظرفیت‌های بالقوه و ویژه شهرستان شهریار، مشمول حوزه کشاورزی می‌شود، عرصه‌ای که با وجود توانمندی‌های بسیار، با چالش‌های متعددی مواجه بوده و هزاران جوان شاغل را در معرض خطر قرار داده است.

سرماخوردگی، تگرگ، بی آبی کابوس کشاورزان شهریار/ هزاران جوان شاغل در معرض خطر قرار دارندبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، کشاورزی در کشورهای توسعه یافته، یکی از مؤلفه‌های شاخص و برجسته به شمار می‌رود که جوامع پیشرفته با تکیه برآن، روند شکوفایی را با سرعت و شتاب هر چه بیشتر طی طریق می‌کنند.

حوزه‌ای که علاوه بر اشتغالزایی، درهم تنیدگی تنگاتنگی با بخش‌های اقتصادی نیز دارد و به واقع از معیارها و شاخصه های خودکفایی و استقلال دولت‌ها و ملت ها به شمار می‌رود.

از سوی دیگر با توجه به خروجی فعالیت‌های زراعی و کشاورزی در بخش فرآورده‌های غذایی، توانمندی در این عرصه لازمه امنیت غذایی نیز خواهد بود.

امروزه سنجش پویایی و بالندگی اقتصاد پایدار جوامع بیش از آنکه به صادرات منابع زیرزمینی تکیه کند بر صادرات فرآورده‌های غیر نفتی استوار است، حوزه‌ای که بخش قابل توجهی از آن با عرصه کشاورزی گره خورده است و به تعبیری می‌توان گفت: تحرک و چابکی در فعالیت‌های این بخش، روند توسعه اقتصادی و به تبع اجتماعی را نیز تشریح می‌کند.

در جای جای ایران پرگوهر و این خاک زرین، فعالیت‌های کشاورزی با وجود مشکلات پیش‌رو، همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد.

سخن از زراعت است که از قدیمی‌ترین و کهن‌ترین فعالیت‌های بشری برای معیشت و بقاء محسوب می‌شود و در تاریخ این مرز و بوم نیز بخشی از تحولات اجتماعی و اقتصادی پیش از اسلام و پس از اسلام با این عرصه، عجین شده است.

یکی از نقاط توانمند در حوزه کشاورزی کشور معطوف به پهنه جغرافیایی شهرستان شهریار می‌شود.منطقه‌ای با بیش از 350کیلومتر مربع وسعت، در خطه‌ غربی استان تهران که از باغات و اراضی زراعی انبوه بسیاری برخوردار است و موجب اشتغالزایی بیش از هزاران نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم شده است.

اگرچه تغییر کاربری‌ها و رشد و گسترش شهرنشینی بخش وسیعی از این اراضی را به زیر بلند مرتبه‌سازی‌ها برده و به تأسیساتی ساختمانی مبدل کرده، اما هنوز نیز، کشاورزی توانمند‌ترین استعداد این شهرستان محسوب می‌شود و همین ظرفیت و پتانسیل است که این منطقه را به نگین سبز استان تهران شهره کرده است.

با همه این اوصاف، فعالیت کشاورزی در این منطقه با چالش‌ها ‌و آسیب‌های بسیاری مواجه است.سرمازدگی و تگرگ یکی از این موارد به شمار می‌رود که در طول سالیان گذشته بارها و بارها گریبان‌گیر فعالان زراعی این منطقه شده است.

اگرچه با استعانت از الطاف الهی در سال گذشته، کشاورزان این منطقه، رضایتمندی بیشتری در مقایسه با سنوات پیشین داشتند اما هنوز نیز دغدغه‌های بسیاری را درلابه لای امیدها، آرزوها و گلایه‌های آنها، می‌توان احساس کرد.

سرمازدگی و تگرگ آفتی طبیعی بود که امیدهای کشاورزان این شهرستان را در سال‌های 89 تا 92 کور کرد.

تخریب بخش وسیعی از محصولات سردرختی این منطقه، غم بسیاری در دل زارعان این شهرستان و دیگر شهرهای غرب استان تهران کاشت و به دلیل شرایط خاص اقتصادی و محدودیت‌های موجود، پشتیبانی و کمک‌های چندانی به کشاورزان و باغداران این محدوده تعلق نگرفت.

خوشبختانه کشاورزان شهریار سال گذشته را با آرامش بیشتری سپری کردند اما باید با اتخاذ تدابیر هوشمندانه، تمهیدات و الزامات لازم برای پیشگیری و افزایش مصونیت باغات در این شهرستان پیش‌بینی شود، زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که بحران‌های تجربه شده در حوزه کشاورزی نگین سبز استان تهران، مجددا تکرار نشود.

**بحران کم‌آبی، جدی‌ترین تهدید در شهرستان شهریار

در کنار دشواری‌های برودت نابهنگام هوا برای کشاورزان بحران کم آبی نیز بر بار مشکلات این عرصه افزوده است.

معضلی که منحصر به این شهرستان نمی‌شود و در سطح کلان و در کلیت کشور یک تهدید بالقوه و جدی به شمار می‌رود.

بهزاد درخشان، عضو شورای اسلامی شهر شهریار در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح دامنه این معضل اظهار کرد: کمبود آب باعث حفر قنوات و چاه‌های بسیاری در این منطقه شده و در حال حاضر عمق حفر چاه برای دستیابی به آب به 250متر رسیده که بسیار مخاطره‌آمیز است.

وی افزود: این عمق مؤید نزدیک شدن به سطح شوری آب است و استمرار وضعیت موجود، بهره گیری ازسفره‌های زیرزمینی آب را برای کشاورزان با معضلات جدیدی همراه می‌کند.

درخشان گفت: پیش از این آب مورد نیاز این شهر از رودخانه کرج تامین می‌شد، اما با هدایت این آب به تهران و محروم شدن شهریار از این منابع، کشاورزان شهریاری ترغیب به حفاری‌های هرچه بیشتری شدند.

وی افزود: با وجود املاح موجود در آب کرج، ضریب مصونیت اراضی زراعی و باغات در مقابل آفات، مطلوب بود اما با جایگزینی آب قنوات برای کشاورزی، سطح آسیب‌پذیری درختان و اراضی زراعی افزایش یافته و به تبع میزان سم‌پاشی‌ها و استفاده از کودهای شیمیایی نیز به نحو فزاینده‌ای گسترش یافته که کیفیت میوه‌ها و فرآورده‌های کشاورزی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

**توسعه آبیاری قطره‌ای راهکار برون رفت از معضل کم‌آبی

بهره‌گیری از شیوه های نوین آبیاری یکی از راهکارهای موثر دربرون رفت از وضعیت موجود به شمار می‌رود.

حسین گروسی، نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به هدر رفتن بالای آب در عرصه زراعی و باغی شهرستان های غرب استان تهران، اظهار کرد: پیرو ارزیابی‌های انجام شده 93درصد منابع آبی، مصروف عرصه کشاورزی می‌شود.

وی افزود: در چنین شرایطی، بهره‌گیری از شیوه های نوین آبیاری ضرورتی اجتناب ناپذیر است که می‌تواند تا حدود بسیاری معضل مورد اشاره را مدیریت کند.

گروسی گفت: مدیریت بهینه مصرف آب، در بخش‌های کشاورزی صنعتی و شرب، اصلی حائز اهمیت است که با تکیه بر آن می‌توان بحران پیش رو را با حداقل آسیب پشت سر گذاشت.

**توسعه آبیاری قطره‌ای در دستور کار جهاد کشاورزی

سید حامد امیر آبادی، رئیس جهاد کشاورزی شهریار با اشاره به لزوم بهره‌گیری از الگوهای کشت، متناسب با شرایط اقلیمی و آب و هوایی این شهرستان، اظهار کرد: تقویت و توسعه آبیاری قطره‌ای یکی از جدی‌ترین دستور کار‌های مجموعه مذکور در عرصه کشاورزی شهریار محسوب می‌شود.

وی افزود: با عنایت به تسهیلات قابل توجه و بلاعوضی که دولت به گروه های فعال کشاورزی که متقاضی تجهیز اراضی خود به چنین سیستم هایی در آبیاری هستند، امیدواریم اقبال و رغبت فعالان زراعی به تعبیه چنین طرح‌هایی بیش ار پیش افزایش باید.

فعالان زراعی نیازمند رفع محدودیت حصار کشی در باغات و اراضی شهریار یکی از مشکلات فعالان حوزه کشاورزی در این شهرستان مشمول ناامنی است که به دلیل دسترسی آسان به محصولات زراعی و تجهیزات باغی، این گروه  از فعالان زراعی همراه با خطر سرقت روبرو هستند.

احمد مهریزی، یکی از باغداران شهرستان شهریار در این ارتباط گفت: به دفعات شاهد سرقت محصولات کشاورزی و باغات خود بوده‌ایم که برای جلوگیری از آن باید دیوارکشی و حصارکشی لازم در محدوده زراعی و باغی عملیاتی شود.

وی افزود: به دلیل محدودیت‌ها و پروسه پیچیده اداری اخذ مجوز دیوارکشی، برخی از کشاورزان با چنین مشکلی مواجه هستند و به کرات مشاهده شده که در طول یک شب، تمامی محصولات یک باغ به سرقت رفته است.

مهریزی گفت: امیدواریم زمینه‌ای فراهم شود تا شرایط صدور مجوز حصارکشی در محدوده‌های زراعی و باغی این شهرستان تسهیل شود.

**لزوم بازنگری درقوانین عرصه کشاورزی

توجیه جهاد کشاورزی برای جلوگیری از حصارکشی باغات، فراهم بودن سرکشی‌های مستمر از این اراضی است تا ساخت‌ و سازهای غیر مجاز، قطع احتمالی اشجار، و ..... به نحو مطلوب‌تری در این حوزه رصد شود، اما نباید از نظر دور داشت که ارتقاء ضریب امنیت محصولات باغی در مقابل سرقت‌ها و دستبردهایی که کم و بیش دراین شهرستان رخ می‌دهد نیز ضروریتی حائز اهمیت است که در صورت عدم اتخاذ تدابیری اصولی و منطقی، انگیزه لازم برای حفظ این اراضی و استمرار فعالیت های کشاورزی را از بین می‌برد.

امید آن می‌رود دستگاه‌های فرادستی و قانون‌گذاری در سطوح کلان و کشوری با بازبینی در قوانین عرصه زراعی و کشاورزی، محدودیت‌های این چنینی در حصار کشی باغات را تسهیل کنند.

آموزش‌های مستمر با باغداران برای بهره‌گیری از الگوهای کشت مناسب، آگاه‌سازی فعالان این عرصه به ثمرات تعبیه آبیاری قطره‌ای و ساماندهی حوزه عرضه و تقاضا و صادرات و واردات از مؤلفه هایی است که می‌تواند در حراست حفاظت و ادامه حیات این ظرفیت برجسته و شایان توجه موثر واقع شود و همواره ظرفیت نگین سبز استان تهران را در بخش زراعی و کشاورزی حفظ کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار