آیین سنتی «ناردُنگ» (رب گیری انار) در استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛«ناردُنگ» (رب گیری انار/ به معنای صدای انار) یکی از آیین های سنتی استان چهارمحال و بختیاری است.

از اواخر مهر تا اواخر آبان ماه هر سال و بر اساس سنت دیرینه ناردنگ، زنان بختیاری در روستای دورک اناری، دیگ های رب انار پزی خود را بار می گذارند.

در این آیین، زنان دورک اناری با تشکیل گروه های چند نفره، کار رب گیری از انار را آغاز می کنند.

فرایند رب گیری انار در بین زنان دورکی شامل دانه کردن انار، آب گیری دانه های انار و پخت آب انار و رب گیری است.

زنان دورکی با استفاده از چاشنی های گیاهی محلی، عطر و طعم خاصی به رب انار می دهند.

سالانه به طور متوسط بیش از 12 تن رب انار در استان چهارمحال و بختیاری تولید و روانه بازار می شود و بیش از 80 درصد از رب انار دورک اناری، در استان های همجوار به فروش می رسد.

روستای دورک اناری از توابع بخش ناغان شهرستان کیار با دارا بودن 120 هکتار باغ انار، مهمترین مرکز تولید انار در استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود.

حدود 80 درصد از خانواده های روستای 2 هزار نفری دورک اناری، از طریق باغات انار امرار معاش می کنند.

این روستای زیبا که در 120 کیلومتری شهرکرد قرار دارد به لحاظ کوچه باغ های اناری و آیین سنتی ناردنگ (رب گیری انار) همه ساله، میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور و بویژه استان های اصفهان و خوزستان است.

مدیرکل جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: این استان دارای185 هکتارباغ انار استکه 176 هکتار آن بارور و 9 هکتار آن به صورت نهال غیر بارور می باشد.

ذبیح اله غریب با اشاره به میانگین برداشت6 تن و 280 کیلوگرمانار در هکتار افزود: محصول این سطح به بیش از یک هزار و 100 تن می رسد.

وی اضافه کرد: رقم انار تولیدی چهارمحال و بختیاری، رقم محلی بوده و شهرستان کیار دارای بیشترین میزان تولید انار در این استان است.

به گفته غریب؛ محصول انار باغات استان چهارمحال و بختیاری، بیشتر به صورت فرآوری شده با تهیه رب انار و ترشی انار و بخشی به صورت تازه خوری مصرف می شود.

برداشت انار در چهارمحال و بختیاری از نیمه دوم شهریور آغاز و تا نیمه آبان ادامه دارد.

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.