از سال 2001 دهم نوامبر به عنوان روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» نامگذاری شده است که از مهم‌ترین اهداف یونسکو از نامگذاری روز علم، بهره‌مندی جامعه و ایجاد بستر و فضای مناسب گفتمان و کیفیت عمومی زندگی است.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» با هدف بهره‌مندی مردم از ثمرات علم، فناوری و نوآوری و ایجاد فضای مناسب برای گفتگو در این زمینه در کنفرانس عمومی یونسکو در سال 2001 به تصویب رسید.

مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران در تشریح فعالیت‌های کمیسیون به مناسبت روز جهانی و هفته علم در خدمت صلح و توسعه گفت: هدف اصلی علم باید صلح و توسعه باشد، اما توسعه علمی و اقتصادی صرفاً بدون در نظر گرفتن اخلاق به این نتیجه منجر نخواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از کهن‌ترین برنامه‌های یونسکو برنامه‌های ترویج علم است ترویج علم از نظر یونسکو یعنی آموزش علوم مختلف به مردم عادی و تقویت این باور که گرایش به علم می‌تواند زندگی آنها را بهتر کند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، سیاستگذاری‌های علمی را در جهت‌دهی علوم به سوی کاستن از مشکلات بشر حائز اهمیت دانست و گفت: به عنوان مثال رشته‌های دانشگاهی باید مطابق با مسائل جامعه تدوین شود اگر علم در ارتباط با ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جامعه نباشد دردی از مردم دوا نخواهد کرد.

سرسنگی اظهار داشت: مردم باید بدانند که جایگاه علم در زندگی آنها کجاست برای رسیدن به همین مقصود است که یونسکو سال‌های میلادی مختلف را به علوم گوناگون نامگذاری می‌کند تا مردم متوجه نقش هر کدام از آنها در زندگی خود شوند.

در ایران نیز طی سال‌های اخیر به مناسبت این روز برنامه‌های پراکنده و غیرمسجمی از سوی سازمان یونسکو انجمن ترویج علم را در ایران برگزار می‌کند.

این معاون فرهنگی اظهار داشت: خوشبختانه دانشگاه تهران بیش از یکصد و هشتاد انجمن علمی دارد و همواره در توسعه تکریم علم پیش‌قدم بوده است که این موضوع 5 هدف را بدنبال دارد:

1- ترویج تفکر علمی و فراهم کردن زمینه‌های ورود‌آن به سطح جامعه.

2- ایجاد فضای علمی مناسب برای ارتباط و گفتمام بین بدنه دانشجویی دانشگاه اساتید و مسئولین برای پیش‌برد هدف مشترک.

3- ایجاد شبکه ارتباطی علمی بین دانشجویان دانشگاهیان کشور است.

4- ایجاد بستر مناسب برای فعالیت دانشجویان.

5- پرداخت علمی چندجانبه به یکی از بحران‌های جاری کشور و اصلاح‌رسانی به سطح عمومی.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/ 


برچسب ها: صلح ، علم ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار