تسویه‌حساب‌های شخصی، سیاسی، ادبی و هنری جایگزین شده به جای برخی از نقدها، فضای نقد را مشوش می‌کنند.

جواد محقق، نویسنده در خصوص وضعیت نقد حاکم بر ادبیات کشور به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: امروزه ما در کل در زمینه نقد ضعیف هستیم زیرا کسانی که نقد می‌شوند، از ظرفیت‌ بالایی در پذیرش آن برخوردار نیستند و افراد منتقد نیز آنچنان که باید و شاید به اصل قضیه نمی‌پردازند.

وی افزود: بخشی از نقدهای ما تسویه حساب‌های شخصی، سیاسی، ادبی و هنری هستند که فضای نقد را مشوش می‌کند. ولی در مجموع اگر خط و مرز و معیار نقد منصفانه و سازنده را مشخص شود به شکلی که منظور چیست، شاید نقدها راحت‌تر انجام بگیرند. البته امروز مجلات خوبی در حوزه نقد منتشر می‌شود اما هنوز هم در این زمینه نیاز به برداشتن گام‌های بلندتری داریم.

این نویسنده در بخش دیگری از سخنان خود در مورد نقش رسانه در بهبود وضعیت ادبیات اظهار داشت: رسانه از چند طریق و مسیر می‌تواند بر روی بهبود ادبیات کشور تأثیر بگذارد، یکی از آن‌ها فرصتی است که برای چاپ آثار ادبی به وجود می‌‌آورد. یعنی از دیرباز تقریباً همه مطبوعات ما صفحاتی داشتند که شعرها، داستان‌ها و نوشته‌های اهالی حوزه ادبیات را منتشر می‌کردند، علاوه بر آن در سال‌های اخیر فرصتی برای نقد و معرفی آثار ادبی به وجود آمده و مجموعه این‌ها می‌توانند به رشد ادبیات کمک کنند.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.