رد تشخیص هویت مفاخر بر اساس محل تدفین، به معنای پذیرش هویت غیرایرانی برخی از مفاخر دفن‌شده در ایران است.

جواد محقق، پژوهشگر و نویسنده درخصوص چگونگی تشخیص هویت مفاخر به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: ثبت مشترک نام و آثار مفاخر علمی و ادبی ایرادی ندارد و محل تدفین این‌گونه‌ افراد شاخصه‌ای است که اگر ما آن را فاکتوری برای تشخیص هویتشان ندانیم، باید غیرایرانی بودن برخی از مفاخر دفن شده درایران را نیز بپذیریم.

وی افزود: مرزهای کنونی موجود میان کشورها در زمان مفاخر ما وجود نداشته‌اند و تمامی مرزها درطول زمان دستخوش کش و قوس‌های سیاسی شده‌اند.

این نویسنده اظهار داشت: خیلی نمی‌توان مباحث مرتبط با هویت ملی مفاخر را به صورت ناسیونالیستی‌ مطرح کرد. من از اینکه این شخصیت‌ها به گونه‌ای باشند که کشورهای مختلف مدعی مالکیت آن‌ها باشند، خوشحال می‌شوم؛ البته این خوشحالی‌ به شرط انحصارگرا‌ نبودن کشورهای مدعی تعریف پیدا می‌کند.

محقق خاطر نشان کرد: ما باید مفاخر علمی و ادبی همچون ابوعلی سینا و سید جمال الدین اسدآبادی را شخصیت‌های فرهنگی جهان اسلام بدانیم.

گفتنی است که هر چند ما سید جمال‌الدین اسدآبادی را به عنوان یکی از مفاخر ایرانی می‌شناسیم اما افغانی‌ها وی را به نام سید جمال‌الدین‌ افغانی شناخته‌اند و این نام را روی سنگ قبرش حک کرده‌اند.

 لازم به ذکر است که بر اساس گفته‌ها و شنیده‌های موجود افغانی‌ها سید جمال‌الدین اسدآبادی را از اهالی اسعد‌آبادی افغانستان می‌دانند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.