استادیار گروه غدد و متابولسیم دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیماری دیابت شایع ترین بیماری غدد در کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ دکتر زهرا مظلوم خراسانی با اشاره به شیوع روزافزون چاقی در جامعه و خطر ابتلا به دیابت گفت: اضافه وزن که در پی بی تحرکی و رژیم غذایی نامناسب ایجاد می شود مهمترین عامل در ابتلا به بیماری دیابت است.

 وی اظهار داشت: فشار خون بالا، چربی و قند خون بالا، استرسهای روزمره، بی تحرکی و اضافه وزن از عواملی است که افراد را در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت قرار می دهد.

دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست خبری ابراز داشت: استفاده از غذاهای چرب و شیرین نقش مهمی در اضافه وزن و چاقی فرد دارند و فرد را در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار می دهند.

دکتر محسن نعمتی افزود: کاهش و کنترل وزن با رژیم غذایی مناسب، تحرک و ورزش نقش مهمی در پیشگیری از بیماری دیابت در افراد بالای 30 سال دارد.

وی با اشاره به نقش میوه و سبزیها در کنترل وزن و پیشگیری از دیابت ادامه داد: با مصرف روزانه میوه و سبزی فرد می تواند از گرسنگی کاذب خود را حفظ کرده و این محصولات می توانند جایگزین مناسب برای مصرف کیک و شیرینی در طول روز باشند.

دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سبزی ها حوزه وسیعی را شامل می شوند و فقط به سبزی هایی مانند ریحان و جعفری محدود نمی شوند بلکه خیار، هویج، فلفل، شلغم و گوجه فرنگی نیز از سبزی هایی هستند که می توانند در وعده های غذایی گنجانده شوند.

دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیماری دیابت به علت علائم پنهان، کم علامت و بی علامت بودن، به روباه بیماری ها معروف است ادامه داد: معمولا زمانی بیماری دیابت تشخیص داده می شود که قند خون بالا رفته و علائم پرادراری، پرنوشی و عطش زیاد مشاهده می شود.

وی اظهار داشت: عوارض بیماری دیابت شامل کلیوی،قلبی، چشمی و دستگاه عصبی و محیطی است که خطر نابینایی، نارسایی مزمن کلیه و قطع اندام ها را در بر دارد.

دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز داشت: هم اکنون بین هفت تا 10 درصد افراد بالای 30 سال در شهرها و روستاهای استان خراسان رضوی مبتلا به دیابت هستند.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.