فیلمساز مشهدی با بیان اینکه سینمای ترکیه متاثر از سینمای ایران و روسیه است، باد شمال را الگوبرداری عقیم از سینمای تارکوفسکی توصیف کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، برداشت کوتاه این هفته با اکران و نقد دو فیلم کوتاه باد شمال ساخته بلما باس و سایه های سنگی اثر راضیه سراجی در پردیس سینمایی هویزه برگزار شد.

فیلم کوتاه باد شمال محصول 2006 ترکیه است که در جشنواره کن اکران شده و جایزه ویژه هیات داوران جشنواره پرتقال طلایی آنتالیا را از آن خود کرده است.

این فیلم به روایت برشی از زندگی از نگاه کودک خردسالی که بهمراه پدر، مادر و مادربزرگ در یک کلبه قدیمی در کوهستان زندگی می کند، می پردازد.

علی صداقت کریمی، فیلمساز و منتقد سینما در جلسه نقد باد شمال در پاسخ به اینکه آیا سینمای ضد قصه همچون سینمای بلند مخاطب دارد یا خیر، گفت: سینمای ضد قصه که فیلم کوتاه هم جزئی از آن بشمار می رود، سینمایی مستقل از سینمای بلند است.

وی با بیان اینکه سینمای بلند وامدار و متاثر از ادبیات و تئاتر است، افزود: فیلم کوتاه به لحاظ فضای مینیمالیستی که دارد، به تدریج مخاطب خودش را تربیت می کند و به علت عدم وابستگی اقتصادی فیلمهای کوتاه همچون فیلمهای بلند، تجربه گرایی جزو اصول موضوعی آن محسوب می شود.

این فیلمساز مشهدی سینمای کوتاه را سینمای آوانگاردتر و تجربه گراتر توصیف کرد و گفت: سینمای بلند برخی از فرمولها را به سینما دیکته می کند و نیز برخی قواعد از سوی بازار به سینما تحمیل می شود؛ در حالیکه سینمای کوتاه زنده تر است و فیلم کوتاه می تواند قصه دار یا بدون قصه روایتگری کند یا بر اساس موقعیت ساخته شده و جسارتهای فیلمساز را در هر فضایی محقق کند.

صداقت کریمی با بیان اینکه سینمای ترکیه به شدت تحت تاثیر سینمای روسیه و ایران است، افزود: در باد شمال هم همچون سایر آثار ساخته ترکیه از نمادها و نشانه ها به شدت استفاده شده اما کارگردان نتوانسته به عناصر قصه انسجام ببخشد.

وی باد شمال را الگوبرداری عقیم از تارکوفسکی و سینمای روسیه دانست و گفت: این در حالی است که اسلاف باس همچون بیلگه جیلان به تناسب و کفایت از نمادها و نشانه ها استفاده می کنند.

این فیلمساز مشهدی جسارت کارگردان در به تصویر کشیدن دیدگاه خودش و ترغیب مخاطب به دنبال کردن گامهایش و نگاه از دریچه چشم فیلمساز را از نقاط قوت فیلم دانست و تاکید کرد: آثاری ازین دست در سینمای کوتاه ایران در دهه 60 به فراوانی یافت می شود.

صداقت کریمی باد شمال را تلفیقی از نگاه شعرگونه فیلمساز و روایت متفاوت او از زندگی توصیف و تصریح کرد: سینمای هنری ساکت است و فیلمساز تلاش می کند سینمای پرگو را به تصویر تبدیل کرده و معنای کلمات را از طریق تصویر به مخاطب برساند.

وی فیلم خوب را فیلمی دانست که عناصر شکل دهنده آن نظیر صدا، تصویر، تدوین و نور بصورت منفرد و مجزا برجسته نبوده و در کلیت فیلم حل شده باشند.

در دومین برداشت از سری جدید برداشت کوتاه همچنین فیلم کوتاه سایه های سنگی اثر راضیه سراجی محصول 84 اکران و با حضور کارگردان به نقد کشیده شد.

سایه های سنگی برگزیده جشنواره حسنات اصفهان است.

داستان این فیلم زندگی زوج کهنسالی را روایت می کند که با داشتن بیش از 90 سال سن، قریب به 20 سال است اختلاف دارند و صحنه هایی از اختلافات و مناقشات کلامی آنها در فیلم به تصویر کشیده است.

انتهای پیامس/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.