معاون امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: نیمه نخست امسال دو هزار و 30 مورد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی در سطح این استان شناسایی شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ سعادت علی نیا گفت: این تعداد تغییر کاربری غیر مجاز در وسعتی به مساحت بیش از 232 هکتار انجام شده بود که به موقع از سوی بازرسان شناسایی و با آنان برخورد شد.

وی اظهار کرد: همچنین در این مدت تعداد 278 بنای ساخته شده غیر مجاز به مساحت بیش از 25 هکتار قلع و قمع شد.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون دو هزار و 267هکتار زمین در خراسان رضوی به منظور اجرای طرح های کشاورزی و غیر کشاورزی و طرح های وابسته به کشاورزی واگذار شده است.

معاون امور اراضی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت:در راستای نظارت بر حسن اجرای طرح های واگذاری بیش از سه هزار و 194 بازرسی از اراضی واگذار شده انجام شده است.

وی اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون تعداد 308فقره له و 276 فقره علیه آرای صادره از مراجع قضایی در زمینه پرونده های تغییرکاربری و تصرف اراضی ملی در استان صادر شده است.

وی با اشاره به چالش های این بخش اظهار کرد: کمبود نیروی انسانی در ادارات امور اراضی شهرستان ها با توجه به بازنشسته شدن پرسنل این بخش از مهمترین مشکلات موجود است.

علی نیا افزود: به رغم جذب نیرو در شهرستان ها به دلیل ممنوعیت بکارگیری نیروهای جدید در مراکز معضل کمبود نیرو کماکان باقی مانده است.

وی گفت: همچنین کمبود اعتبارات تملکی استانی و عدم تخصیص به موقع اعتبارات استانی از دیگر مشکلات موجود در این بخش است.

وی در ادامه با بیان اینکه راه اندازی 9 اکیپ گشت حفاظت از اراضی و باغها در شهرستان های مشهد، چنارن، طرقبه، نیشابور و سبزوار با اعتباری بالغ بر هفت هزار میلیون ریال از ابتدای امسال تاثیر زیادی در مطلوبیت حفاظت از اراضی داشته است اظهار کرد: راه اندازی سامانه ارتباطی فوریت های اراضی 131 برای ارتباط و دریافت گزارشات مردمی در زمینه حفاظت اراضی کشاورزی و استقرار مرکز فرماندهی و کنترل گشت ها نیز اقدامی موثر در تقویت حفاظت از اراضی ملی و کشاورزی است.

قانون حفظ کاربری اراضی متعلق به سال 1375 است و اصلاحیه آن در سال 1384 رقم خورده است که طبق این قانون هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی پس از شناسایی در مراجع قضایی مطرح و بر مبنای رای دادگاه برخورد می شود.

تاکنون 10هزار و 228 مورد ساخت و ساز غیر مجاز در این زمینه در استان خراسان رضوی شناسایی شده است.
یک میلیون و 200 هکتار از زمین های خراسان رضوی زیر کشت کشاورزی است.


انتهای پیام/ی

 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.