ابتدای این نشست علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در رابطه با شروع چنین پروژهای گفت: حدود چند ماه است که تصمیم گرفتیم از آثار آهنگسازان ایرانی با تمام قدرت حمایت کنیم و تا به امروز که کار را به جلو برده ایم اصلا باورم نمی شد که تا این حد آهنگساز خوب در کشورمان داریم که می توانیم با آثار آنها قطعاتی را همراه با ارکستر سمفونیک تهران ضبط کنیم و این روند همچنان نیز ادامه پیدا کند، البته در این میان وجود استاد بزرگی چون مصطفی کمال پورتراب برای من به قدری ارزشمند بود که نمی دانم چه توصیفی درباره آن داشته باشم.
وی ضمن ارائه گزارشی مشروح از روند ضبط آثار آهنگسازان ایرانی در ناکسوس بیان کرد: تا به امروز ۱۶۴ نفر آهنگساز برای ضبط آثارشان شناسایی و با آنها رایزنی شده است. این در حالی است که تعدادی از این نوازندگان که مخاطبان ایرانی کمتر با نام آنها آشنا هستند در خارج از ایران تمهای ایرانی عالی نوشتند که می تواند اتفاق جدیدی در ارائه موسیقی ملی ما باشد. البته لازم است در اینجا از باربد بیات و بردیا کیارس به عنوان دستیاران ارکستر سمفونیک تهران تقدیر ویژه ای کنم که طی این مدت کمک های بسیار زیادی برای تحقق هدف ما انجام دادند
رهبری اظهار کرد: نکته ای که واقعا حیرت من را برانگیخت کم بودن قطعات نامناسب برای ضبط آثار بود که انگشت شمار بودند. به طوری که من می توانم اعلام کنم این روزها بهترین روزهای زندگی من هستند که باعث شده کاری را انجام دهیم که ماندگار می ماند. ما در این مدت به گونه ای کارها را ثبت و ضبط کرده ایم که می تواند با سبک ضبط آثار موسیقایی در کشورهای پیشرفته در یک سطح قرار بگیرد. به هر ترتیب امروز بخش اول قطعات ما در دوره جدید به پایان میرسد و ما به زودی تاریخ ضبط بعدی را اعلام خواهیم کرد.
وی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر پاسخ نامه ای که به رئیس جمهور طی روزهای گذشته ارسال کرده بود، توضیح داد: خوشبختانه رئیس جمهور محترم جواب نامه را به شکل دیگری داد چراکه بعد از انتشار این نامه بود که آقای مرادخانی من را خواست و در یک جلسه ۲ ساعته به شدت پیگیر مشکلات ارکستر سمفونیک تهران شد. خوشبختانه با اقداماتی که انجام گرفته آقای فرزین پیروزپی به عنوان نماینده معاون هنری وزیر ارشاد برای رسیدگی به مشکلات ارکستر انتخاب شده و من تصور می کنم اگر ماجرا به همین شکل ادامه پیدا کند ما تا ۲۰ روز آینده مشکلات ارکستر سمفونیک تهران را برطرف شده خواهیم دید.
مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران تصریح کرد: من برای ارکستر سمفونیک تهران دو شرط را قائل شدم؛ شرط اول اینکه اگر قرار است مشکلات به این شکل ادامه پیدا کند پس ارکستر نیز باید به طور کامل تعطیل شود. شرط دوم من هم این بود که اگر خواهان بقای ارکستر سمفونیک تهران هستیم باید حرفه ای حرفه ای حرفه ای کار کنیم تا بتوانیم به شرایط ایده آل برسیم.
رهبری در پایان صحبت های خود به آغاز لیگ جهانی کشتی به میزبانی کشورمان اشاره کرد و گفت: تا چند روز دیگر لیگ جهانی کشتی در کشورمان آغاز خواهد شد که طی آن از ما دعوت شده است که همراه با ارکستر سمفونیک تهران و گروه کر سرود جمهوری اسلامی ایران قطعه «ای ایران» و قطعه «علمدار» در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی را اجرا کنیم. این در حالی است که یک آهنگساز جوان به نام پوریا خادم که فرزند آقای رسول خادم از کشتی گیران پیشکسوت و برجسته کشورمان است قطعه «علمدار» را آهنگسازی کرده که پیش از این نیز توسط یک ارکستر خارجی در کشور آذربایجان اجرا شد. ما بلافاصله بعد از برگزاری این برنامه این قطعه و تعدادی دیگر از آثارمان را طی روزهای پنجم و ششم آذرم در تالار وحدت اجرا خواهیم کرد.
مصطفی کمال پورتراب مدرس، پژوهشگر و آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان نیز که در این نشست حضور پیدا کرده بود با تقدیر از فعالیت های علی رهبری در مجموعه ارکستر سمفونیک تهران توضیح داد: با گذشت چند ماه از فعالیت های ارکستر سمفونیک تهران هنوز قدر علی رهبری را ندانستیم اما امیدوارم مسئولان قدر او را بدانند. کاری که علی رهبری در ضبط آثار آهنگسازان ایرانی انجام داد بالاترین کاری است که تا به امروز در موسیقی ایران انجام گرفته و به نظر من کار او در تاریخ باقی خواهد ماند.
وی بیان کرد: داشتن استعداد موسیقایی لازمه آهنگسازی در موسیقی است. یک آهنگساز باید دارای نبوغ زیادی باشد متاسفانه تا به امروز به جریان آهنگسازی آن طور که باید و شاید توجه نشده و آهنگسازان ما به جای آهنگسازی فقط تدریس می کنند و این نکته بسیار مهمی است که باید بیشتر به آن بپردازیم. به هر حال من از علی رهبری و مجموعه ارکستر سمفونیک تهران قدردانی می کنم که دست به چینن کار بزرگی زده و آثار آهنگسازان خلاق ایرانی را برای ثبت آماده کرده است.
امیر پورخلجی یکی از آهنگسازان ایرانی که آثارش توسط ارکستر سمفونیک تهران ضبط شده است گفت: وقتی یکی از آثار من توسط ارکستر سمفونیک تهران ضبط شد قدرت و نظم موجود در بدنه ارکستر برای من متحیر کننده و باورنکردنی بود. کاری که ارکستر سمفونیک تهران و علی رهبری در این برهه از فعالیت های موسیقایی کشورمان انجام دادند کار بزرگی است که نیازمند حمایت همه جانبه است.
علی اکبر قربانی آهنگساز و مدرس دانشگاه هم گفت: شاید تا به امروز به آهنگسازان ما بها داده نشده بود. ما در ایران کسانی را در عرصه آکادمیک موسیقی داریم که هنوز کارشان شنیده نشده است اما ضبط آثار آهنگسازان ایرانی توسط ارکستر سمفونیک تهران یک اتفاق خوب در موسیقی کشورمان است که باعث ایجاد اعتماد و همدلی میان موزیسین های ایران می شود.
باربد بیات دستیار ارکستر سمفونیک و یکی دیگر از آهنگسازانی که آثارشان توسط ارکستر سمفونیک تهران ضبط شده هم در این نشست گفت: خوشبختانه من در قرعه کشی انجام گرفته جزو نفرات اول بودم اما بعد از اینکه وارد فعالیت های ارکسترها شدم آقای رهبری پذیرفتند که من به عنوان دستیار نیز افتخار حضور در ارکستر سمفونیک تهران را داشته باشم. بنده به خاطر این افتخاری که نصیبم شد نقل مکان از خارج به ایران را به حضور در خارج از کشور ترجیح دادم و حالا حس می کنم که کار درستی انجام دادم.
وی ادامه داد: حضور در کنار علی رهبری برای من مانند یک کلاس درس است و با وجود ارکستر به جایی رسیده که موزیسین ها مثل یک نوازنده های حرفه ای و جهانی کار می کنند. ما برای ضبط این آثار حتی یک روز هم نمی توانستیم دستمزد آقای رهبری را بابت این کار پرداخت کنیم اما در ایران او کاری کرد که ما می توانیم به صورت مجانی از حضورش استفاده کنیم که به اعتقاد من نباید این فرصت را از دست داد.
آرش عباسی هنرمند آهنگساز نیز در ادامه گفت: ما در موقعیت بسیار خوبی قرار گرفته ایم. من شانس این را داشتم که یک هفته همراه کار حرفه ای ارکستر سمفونیک تهران باشم و بر این باورم فضایی که در حال حاضر وجود دارد قطعا تحت تاثیر حضور علی رهبری به عنوان یک هنرمند درجه یک بین المللی است. علی رهبری در طول ضبط آثار هنرمندان ایرانی طوری رهبری می کرد که گویی همه این آثار متعلق به اوست. او در این مدت به ما تجربه های بسیار ارزشمندی آموخت که هیچگاه فراموششان نخواهم کرد.
مسعود پیروی آهنگساز و مدرس دانشگاه نیز بیان کرد: به نظر من این جریان به وجود آمده در بین دوستان آهنگساز پویایی به وجود آورده است که دوست دارند از این پس برای ارکستر سمفونیک قطعه بنویسند. به نظر من این پویا شدن و زنده شدن بر جریان موسیقی کشور بزرگترین اتفاقی است که در ضبط آثار آهنگسازان ایرانی انجام گرفته است.
شهاب شرفی آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی هم در تایید صحبت های پیروی گفت: در کارهایی که تاکنون نوشتم دغدغه داشتم همواره مایه ای از موسیقی ایرانی و شرقی در کارهایم وجود داشته باشد و حالا که می بینم یک ارکستر ایرانی با هدایت و یک رهبر ارکستر باتجربه که هم موسیقی ایرانی و هم موسیقی جهانی می داند کاری از من ضبط کرده، بسیار خوشحالم.
پژمان خلیلی دیگر آهنگساز شرکت کننده در جریان ضبط آثار آهنگسازان ایرانی توسط ارکستر سمفونیک تهران توضیح داد: مهمترین نکته ای که برای من در جریان این فعالیت ها توجهم را جلب کرد، جدیت و نظم حاکم در بدنه ارکستر سمفونیک تهران بود که تا به امروز در کشورمان وجود نداشت. این ارکستر در بهترین روزهای خود قرار دارد. ما باید قدر حضور استاد را بدانیم و به این موضوع واقف باشیم که هیچ روزی ارکستر سمفونیک تهران تا این حد نظم نداشت و من هیچ رهبر و ارکستری را سراغ ندارم که دغدغه ضبط آثار آهنگسازان ایرانی را داشته باشد.
مهران روحانی کهنسال ترین آهنگساز شرکت کننده در این نشست خبری با تقدیر از اقدامات انجام گرفته در مجموعه ارکستر سمفونیک تهران تاکید کرد: بالاخره بعد از ۵۰ سال انتظار ارکستر سمفونیک تهران کار من را ضبط کرد و اعلام میکنم در این مدت که همراه نوازندگان این مجموعه بودم شاید خاطرهانگیز ترین روزهای زندگی خود را سپری کردم زیرا در ایران هیچ وقت اینچنین کار نکرده بودم و این برای من خیلی جالب بود که نوازندگان ما با چه قدرتی در سن جوانی این چنین جذاب ساز میزنند و این موضوع با مدیریت سالم و درست علی رهبری میسر نبود.
امین هنرمند آهنگساز و مدرس دانشگاه گفت: چیزی که در این مدت کوتاه همکاری من با ارکستر سمفونیک خودنمایی میکرد نظم موجود در آن بود که مشابه آن را در جامعه موسیقی کمتر دیدم و به حق این نظم مدیون زحمات علی رهبری است.
کارن کیهانی آخرین آهنگسازی که در این نشست خبری پیرامون فعالیت های خود توضیحاتی را ارائه داد، با بیان اینکه آنتولوژی موسیقایی شاه کلید فعالیتهای موسیقایی هر کشوری است تصریح کرد: وقتی به من پیشنهاد ضبط یکی از آثارم توسط ارکستر سمفونیک تهران داده شده بود بنده همزمان موفق به دریافت جایزه بین المللی انجمن آهنگسازان آمریکا شدم اما باید بگویم همکاری با نوازندگان ایرانی ارکستر سمفونیک تهران برای من جذابیت بسیار ویژه ای داشت که ترجیح دادم در ایران حضور پیدا کنم.
وی افزود: توجه به آثار برگزیده آهنگسازان هر کشور که در دنیا به نام آنتولوژی نام برده می شود شاه کلید موسیقی هر کشوری است، به همین جهت است که کار انجام گرفته شده از سوی مدیران ارکستر واقعا ارزشمند است و می تواند هویت ما را به عنوان یک آهنگساز ایرانی به معنا و مفهوم واقعی کلمه معرفی کند. من امیدوارم از این پس عناوین مدرس دانشگاه از عنوان آهنگسازان حذف شده و آنها با افتخار از خود به عنوان یک آهنگساز اشاره کند.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. انتهای پیام/