علی رهبری: اپرای عاشورا اولین بار است که به صورت زنده و چهره به چهره اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست اپرای عاشورا با حضور بهزاد عبدی (آهنگ‌ساز)، علی رهبری (رهبر ارکستر سمفونیک تهران) و نصیر حیدریان (رهبر مهمان ارکستر سمفونیک) برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی رهبری در گفتگو با خبرنگاران عنوان کرد: نصیر حیدریان اولین رهبر مهمان ارکستر سمفونیک است که من وی را از کودکی می‌شناسم و با کارش آشنا هستم و خوشبختم این موسیقی ملی را در اختیارش گذاشتم که البته نشان داده انتخابم درست بوده است. حیدریان در اتریش زندگی می‌کند و 18 سال است که کسی از ایشان برای کار دعوت نکرده بود.

بهزاد عبدی در ادامه افزود: اپرای عاشورا اولین قدم در اپرای ملی است و موسیقی ملی ایران در قالب ارکسترال اجرا می‌شود این موسیقی را که در ده پرده سال 87 نوشتم داستانی است که محتشم در سال 61 هجری نقد کرده و در انتها وی روضه و غم‌نامه آن را می‌خواند.

در ادامه رهبری اظهار کرد: کلمه اپرا در ایران اشتباه جا افتاده و به عقیده من به جای آن باید از کلمه تئاتر استفاده شود تا مردم متوجه شوند. وقتی می‌گوییم تعزیه به یک باره متوجه می‌شویم که ایرانی است و من با توجه به منطقه زندگی‌ام با آن آشنا هستم و ما زمانی که آن را ترجمه می‌کنیم، می‌گوییم اپرای مذهبی که در واقع همان تعزیه‌ای است که نقاشی و طراحی شده است. این اپرا برای اولین بار است که به صورت زنده و چهره به چهره اجرا می‌شود.

نصیر حیدریان (رهبر مهمان) بیان کرد: به علت بسیاری از مسائل فعلا کیفیت لازم را نداریم که البته با سرعت می‌توانیم به بالاترین کیفیت دست یابیم اما در حال حاضر مهمترین مشکل ما سازها هستند که باید هر چه سریع‌تر راه حلی برای آن فراهم گردد که این مشکل با رهبری تا دو سال دیگر حل و به کیفیت لازم دست خواهد یافت که اگر این مشکل برطرف گردد به خودی خود مسائل دیگر هم حل خواهند شد.

وی ادامه داد: بسیار خوشحالم که در ایران ارکستر سمفونیک داریم که نشان دهنده پیشرفت فرهنگ ماست و در بسیاری از کشورهای اسلامی این اتفاق هنوز نیافتاده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار