نشستی برای همدلی، همزبانی و همدردی هنرمندان با جانباختگان حادثه منا با حضور جمعی از هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا میرکریمی(مدیر عامل خانه سینما) ایرج راد (مدیر عامل خانه تئاتر)، علی رهبری(رهبر ارکستر سمفونیک تهران)، حمیدرضا نوربخش(مدیر خانه موسیقی)، غلامحسین امیرخانی(نماینده‌ای از هنرهای تجسمی) در نشست همدردی با جان‌باختگان حادثه منا در تالار وحدت حضور یافتند.

در ابتدای این مراسم حمیدرضا مدیر عامل خانه موسیقی در خصوص برنامه‌ای که به همت ارکستر سمفونیک تهران قرار است برگزار گردد توضیح داد و گفت: اهالی هنر در شب اجرای ارکستر قرار است جریانی را که به صورت خودجوش از سوی هنرمندان می‌باشد را برگزار کند و به نوعی فریادرسان مظلومیت افرادی که در حادثه منا از دست رفتند باشند.

سپس غلامحسین امیرخانی نماینده هنرهای تجسمی عنوان کرد: در این نشست قرار است که پیام مظلومیت افرادی که برای ادای فریضه دینی رفته بودند را بیان کنیم. همه می‌دانیم که موضوع حج به اوج رسیدن همدلی مهربانی و معرفت با یکدیگر است و برای 54 کشور مسلمان مناسک حج برنامه‌ آیینی آن‌ها و بخشی از فرهنگشان است، اما این مراسم پرفضلیت آن گونه که شایسته بود مدیریت نشد و همسن‌ و سال‌های من می‌دانند که در مناسک حج رخ داد چنین موضوعی برای اولین بار نیست و متاسفانه مسائل سیاسی وارد این ماجرا شده است و عامل اصلی کشورهای همسایه هستند که اهداف حج را کم رنگ کرده‌اند.

در ادامه رضا میر‌کریمی کارگردان و مدیرعامل خانه سینما اظهار کرد: مسئله امروز ما مسئله اخلاق است فارق از اینکه چه تعداد از هموطنان ما آسیب دیده‌اند باید بگویم که مراتب انسانی و اخلاق را مورد هدف قرار داده‌اند و هنرمندان هم در کنار مردم به وظیفه دفاع از این موضوع عمل خواهند کرد و این همگرایی را خوشبختانه بین هنرمندان می‌بینم. متأسفانه اتفاقات این چنینی به خاطر فضای سیاسی به جای همدردی با بازماندگان مردم به سراغ اهدافی که جزء مسائل حاشیه‌ای این موضوع هستند می‌روند و گاهاً در فضای مجازی مطرح می‌شود که چرا ما باید به حج برویم و مسائل این چنینی و تنها دولت را مسئول می‌دانیم اما این میزان مسئولیت در قبال انسان‌ها از سوی مسئولین این مراسم قابل توجیه نیست و در زمینه بین‌الملل شاهد یک موضع تبعیض َآمیز بودیم که البته ما عادت به چنین رفتار‌هایی داریم. رسانه‌های دنیا سعی در کم اهمیت جلوه دادن این موضوع داشتند و ما به عنوان نهاد‌های مدنی باید پا به ان عرصه بگذاریم و برای پاسداشت انسانیت اقدام کنیم.

وی ادامه داد: من افتخار می‌کنم که ارکستر سنفونیک تهران با این عیار بالا که به همت علی رهبری برپا شده برای این مسئله پیش قدم شده و باید بگویم که مسئله فاجعه منا تنها با عذرخواهی‌های مسئولین آن جبران نمی‌شود و ما با اعتراض خودمان این موضوع را به یک عبرت عمومی باید تبدیل کنیم که این مسائل دوباره تکرار نشود.

ایرج راد مدیر عامل خانه تئاتر در خصوص این فاجعه عنوان کرد: هنرمندان در خصوص از اتفاقات زندگی مردم کار می‌کنند و در این مسئله هم که مسئله‌ای وطنی و مردمی است، نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم متأسفانه خیلی از مسائل رنگ سیاسی به خود گرفتند و ما نسبت به این فاجعه علاوه بر همدردی می‌خواهیم، جهانیان بدانند در مسائلی که درون مایه آن انسان و اخلاق است حضور داریم و در رابطه با این موضوع حقوقی فکر نمی‌کنم کسی ساده از آن بگذرد.

علی رهبری در خصوص این فاجعه و واکنش هنرمندان خارج از کشور، گفت: امروز من به عنوان یکی از مدیران فرهنگی، رهبر ارکستر سمفونیک و یک ایرانی باید بگویم زمانی که در خارج از کشور حضور داشتم هنرمندان و کسانی که با من آشنا بودند در خصوص فاجعه انسانی منا اظهار تأسف می‌کردند و این بی انصافی است که آنها را خارجی بدانیم و بگوییم که این موضوع برای آنها اهمیتی نداشته است. 

در ادامه حمیدر‌ضا نوربخش برنامه های شب اجرا را معرفی کرد و گفت: علاوه بر اجرای ارکستر سمفونیک هنرمندان تجسمی ما آثاری را در حاشیه این مراسم به نمایش خواهند گذاشت. در پایان بیانیه‌ای از سوی هنرمندان قرائت خواهد شد.

در پایان علی رهبری با ذکر این نکته که در اجرای برنامه مهر تا مهر تغییری ایجاد نخواهد شد عنوان کرد: سعی داریم برنامه‌ای در کنار برنامه اصلی خودمان برای واکنش به این فاجعه داشته باشیم و بی‌تفاوت از آن نگذریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.