معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست لرستان گفت: در فصل پائیز و شروع سرما، زیستگاه‌های آبی استان پذیرای صدها گونه از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی هستند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، نبی‎الله قائد رحمتی اظهار کرد: در آستانه فصل پائیز و شروع سرما، زیستگاه‌های آبی استان پذیرای صدها گونه از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی لک لک، باکلان، چنگر، خوتکا، انواع اردک،‌ قو، غاز، بوتیمار، آبچیلک، پاشلک، خروس کولی، آنقوت، گاو چرانک، اگرت، حواصیل و ... است.

این پرندگان با طی هزاران کیلومتر از نواحی سردسیر شمالی به تالاب‌های استان مهاجرت کرده و مدتی از سال را در این زیستگاه‎های تالابی استان سپری می‎کنند. 


وی تصریح کرد: اغلب این پرندگان، در داخل ایران به استان مهاجرت و برخی نیز از مرز کشورهای دیگر عبور کرده و وارد استان می‎شوند.

این پرندگان اغلب از کشور روسیه(سیبری) وارد ایران می‎شوند و برخی نیز پرندگانی هستند که در تالاب‎های شمال چین زندگی می‎کنند. 


رحمتی ادامه داد: با توجه به این‌ که لرستان در مسیر این گونه پرندگان قرار گرفته وارد استان می‎شوند که برخی عبور موقتی دارند و برخی نیز به‌ منظور تغذیه، از زیستگاه‎های تالابی استان استفاده می‎کنند و همچنین گونه‎های اندکی مانند گاوچرانک، حواصیل، چنگر و چند گونه دیگر ممکن است در استان زادآوری داشته باشند. 


معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست لرستان افزود: سدهای استان که آبگیری شده‎اند نیز زیستگاه‎های جدید این گونه پرندگان مهاجر می‎توانند باشند در صورتی ‎که امنیت آنها تامین شود و احساس امنیت کنند و محیط را برای آنها امن کنیم سالانه تعداد بیشتری از آنها به‌علت قرار گرفتن در مسیر مهاجرت مهمان زیستگاه‎های آبی استان می‌شوند. 


وی با بیان این‌که انتظار داریم با توجه به ارزش‎های اکوسیستمی و اکولوژیکی این گونه‎ها رسم مهمان‌نوازی را بجا بیاوریم تا هر سال به تعداد این مهمانان افزوده شود، گفت: پرندگان مهاجر معمولا در شرایط اسارت آسیب‌پذیر بوده و چیزی نمی‎خورند و ممکن است تلف شوند.

 هم‌چنین چون برخی از کشورهای دیگر به ایران مهاجرت می‎کنند، ممکن است دارای بیماری باشند به همین خاطر انتظار داریم هموطنان که در محل‎های تجمع این پرندگان حضور یابند یا در سطح شهر با آنها مواجه می‎شوند موضوع را به ادارات حفاظت محیط‌زیست شهرستان محل سکونت خود یا با شماره تلفن 1540 به محیط زیست اطلاع دهند. 


قائدرحمتی یادآور شد: با توجه به اینکه اکثر محل‎های تجمع این گونه پرندگان(مهاجر) در مناطق تحت مدیریت و شکار و صید ممنوع و زیستگاه‎های حساس استان واقع شده‎اند شکار و صید آن‌ها در استان ممنوع است. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.