اصفهان؛

فقط از طریق تولید دانش و فروش تکنولوژی می توان ثروت کسب کرد

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان گفت: در حال حاضر فقط از طریق تولید دانش و فروش فناوری می توان ثروت کسب کرد.

فقط از طریق تولید دانش و فروش تکنولوژی می توان ثروت کسب کردبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان محمد جواد بگی در پنجمين نشست سراسری فن بازارهای منطقه ای كشور که به میزبانی شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان برگزار شد افزود: متاسفانه ما در مسیری گام برداشته ایم که کشورهای توسعه یافته همچون آمریکای شمالی و اروپا حدود 5 دهه قبل این مسیر را طی کرده اند و در حال حاضر این کشورها به این نتیجه رسیده اند که صرفا از طریق سخت افزاری نمی توان ثروت تحصیل کرد.

وی با بیان اینکه در کشورمان هنوز تمهیداتی در قالب سیاست های حمایتی ویژه صاحبان ایده و سرمایه گذاران دیده نشده است گفت: در خصوص عقد قرار دادهای مشارکت و فروش فن آوری هنوز مشکلاتی وجود دارد و در کشور نهاد یا موسسه ای که سرمایه گذاری علاقمندان به سرمایه گذاری برای طرح های ریسک پذیر را تضمن کند، وجود ندارد.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان با اشاره به اینکه کشورمان نخستین دارنده ذخایر نفت و گاز در دنیا بوده و یکی از 7 کشور مطرح دارای ظرفیت های معدنی و عناصر راهبردی است گفت: با این وجود هنوز نتوانسته ایم از منابع طبیعی و ذخایر ملی استفاده لازم را در تولید ثروت ببریم.

بگی، بر گردآوری و چاپ تجارب موفق این همایش ها به عنوان یک نمود از فعالیت های فن بازار منطقه ای تاکید و اظهار امیدواری کرد: فن بازارها که در سازمان صنایع کوچک و شرکت های صنعتی ایران و به تبع آن در شرکت های شهرک های صنعتی استان ها ایجاد شده است بتواند ایده ها را به مرحله تجاری برساند و تامین نیاز به فن آوری و تجاری سازی و انتقال فن آوری در کشور را به دست بگیرد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در قالب سیاست های ابلاغی کلی اقتصاد مقاومتی به توسعه صنایع دانش بنیان تاکید دارند گفت: با این حال به موضوع تولید فن آوری و تجاری سازی آیده ها به صورت فعال پرداخته نشده است. مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان با اشاره به اینکه تمامی مقالات علمی، طرح های پژوهشی در دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور در نهایت پس از دریافت مدرک تحصیلی دانش آموختگان به فراموشی سپرده و در قفسه کتابخانه های دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی نگهداری می شود افزود: نخبگانی که در مراکز علمی و پژوهشی فعالیت دارند هیچگاه ارتباط مستقیمی با صنعتگران، سرمایه گذاران، حوزه بازار و تجارت نداشته اند و این موضوع در کشورمان مغفول واقع شده است و در خصوص نیاز سنجی صنایع کوچک و متوسط کشور به فناوری، بهینه سازی، بهره وری و سایر شاخص های تولید رقابت پذیر کار خاصی نیز انجام نشده است.

بگی ادامه داد: اگرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی، شهرک علمی و تحقیقاتی، بسیج مهندسین و سازمان ملی جوانان حرکت هایی در خصوص ارتباط مستقیم با مراکز علمی و پژوهشی، صنعتگران، سرمایه گذاران، حوزه بازار و تجارت اقداماتی انجام داده اند اما هر کدام از بخش ها به صورت جزیره ای عمل می کنند و هیچگاه این فعالیت ها در یک مرکز مشخص که بتواند خدماتی را برای صاحبان ایده انجام دهد دیده، نشده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به 76 مصوبه ایجاد شهرک صنعتی و اجرای 68 مصوبه آن در استان اصفهان گفت: استان اصفهان با وجود حدود 11 هزار و 500 هکتار شهرک های صنعتی و 4600 واحد صنعتی فعال در شهرک های صنعتی و حدود 4000 طرح در دست اجرا، از نظر وسعت و تعداد شهرک های صنعتی رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است. مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان افزود: استان اصفهان با 9600 واحد صنعتی فعال، 720 واحد صنعتی معدنی فعال و حدود 135 هزار واحد صنفی به عنوان برترین استان صنعتی، معدنی و تجاری در کشور مطرح است.

پنجمين نشست سراسری فن بازارهای منطقه ای كشور تا چهارم آذرماه به همت مركز فن‌بازار ملی ايران، سازمان صنايع كوچک و شهرک های صنعتی ايران و همچنين 13 فن‌بازار منطقه‌ای استان‌های آذربايجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، فارس، قم، كرمان، مركزی، هرمزگان ، همدان، لرستان و يزد به ميزبانی شركت شهرک های صنعتی استان اصفهان برگزار می شود.

‌در اين نشست دو روزه، آخرين وضعيت فن‌بازارهای كشور، عملكرد آنها، چالش‌ها و مشكلات پيش روی بازار فناوری كشور، ارتباط فن بازارها با بازار دارایی فكری و نحوه درآمد زايی فن بازارها، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

تسهيل تجاری سازی طرح ها و محصولات فناورانه، بازاريابی و فروش محصولات فناورانه با استفاده از طرح ليزينگ محصولات دانش بنيان، برگزاری تورهای فناوری و نشست‌های تبادل فناوری با هدف انتقال فناوری، تسهيل ورود اختراعات به بازار دارايی فكری و تکمیل بانک اطلاعات فناورانه استان را از محورهای برگزاری این نشست است.

شناسايی و تامين نيازهای فناوری استان،‌ارائه خدمات مشاوره انتقال فناوری، راهنمايی و هدايت صاحبان ايده و سرمايه گذاران در حوزه های مختلف مرتبط با سرمايه گذاری و فناوری، تسهيل صادرات محصولات فناورانه، برگزاری دوره‌های آموزشی پيرامون مباحث مختلف فناوری و نیز مشاركت در نمايشگاه‌ها و جشنواره‌های ملی و منطقه‌ای از دیگر محورهای این نشست سراسری است که مورد بررسی قرار می گیرد.  

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.