هم‌اکنون کمیت‌گرایی در عرصه چاپ و نشر حاکم شده است.

رضا اسماعیلی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به تأثیر وضعیت تلخ و ناگوار حوزه چاپ کتاب بر کار شاعران گفت: وضعیت تلخ و ناگوار چاپ کتاب، انگیزه انتشار اثر را از شاعران گرفته‌اند. شاعران نیز به دنبال انتشار آثار خود با تیراژهای 1000 و 2000 نمی‌روند.

وی افزود: چاپ کتاب نیز کیفیت مناسبی ندارد و اکثر شاعران از این مسئله گلایه‌مند هستند. به عنوان مثال کتاب‌های شعر حاوی تعداد زیادی غلط‌های چاپی هست یا آنکه کتاب های شاعران را به صورت شتاب‌زده چاپ و منتشر می‌کنند و کمیت‌گرایی به طور صرف در این زمینه حاکم شده است.

این شاعر با اشاره به آنکه انتشاراتی‌ها به دنبال دریافت پول از مؤلف هستند اظهار داشت: در صورتی که شاعری بخواهد اولین اثر خود را منتشر کند. آن را در 500 تا 200 تیراژ چاپ خواهند کرد و وظیفه توزیع آن را بر عهده شاعر می‌گذارند. اینگونه حرمت اهل قلم حفظ نمی‌شود از طرف دیگر این مسئله سبب ارتقاء میزان کتاب و کتاب‌خوانی نخواهد شد.

اسماعیلی ادامه داد: خواننده مجموعه شعر نیز با کیفیت مناسب کتاب روبه‌رو نمی‌شود این مسئله انگیزه کتابخوانی را در فرد از بین می‌برد. وضعیت کنونی چاپ کتاب زنگ خطری محسوب می‌شود که هم‌اکنون به صدا درآمده است. قبل از این میزان تیراژ کتاب بر 5 هزار جلد می‌رسید اما هم‌اکنون این میزان به 200 تا 500 جلد کاهش یافته و این میزان با توجه به جمعیت ایران نامناسب است.

وی تصریح کرد: وضعیت چاپ کتاب و کتابخوانی زنگ خطر بزرگی در عرصه فرهنگی کشور محسوب می‌شود. برخی مسئولان متوجه نیستند که وضعیت کنونی باید کالبدشکافی شود. این مسئولان فضای مجازی و روی آوردن شاعران به راه‌اندازی وبلاگ و وب‌سایت را دلیل این امر می‌دانند. تمام این‌ها در جای خود به عنوان دلیل پذیرفته می‌شود اما به دلیل آنکه هنوز جامعه ما به صورت سنتی با کتابخوانی مأنوس بوده است و هنوز هم اهل تفکر و اندیشه لذت‌بخش‌ترین لحظاتشان را با کتاب می‌گذرانند باید سعی کنیم بحث کتابخوانی را در جامعه تقویت کنیم.

این شاعر با اشاره به آنکه حرمت اهل قلم حفظ شود، بیان کرد: حقوق مؤلف و نویسنده حفظ شود و چاپ کتاب با کیفیت خوب و تیراژ مناسب داشته باشیم. تیراژ کتاب با توجه به جمعیت کشورمان باید بیش از یک میلیون باشد در صورتی که این میزان هم‌اکنون به 200 تا 500 جلد می‌رسد.

اسماعیلی افزود: ناشران گاهی به ریستوگرافی کتاب با تیراژ 100 جلد اقدام می‌کنند. گاهی نیز از دستگاه‌های جدید در این زمینه بهره می‌برند. نویسنده‌ای که با چاپ کتاب آشنایی نداشته باشد، متوجه چاپ یا شبیه چاپ بودن آن نخواهد شد.

وی با اشاره به فرهنگی بودن جامعه ما و پیگیری‌های مقام معظم رهبری در این خصوص بیان کرد: مقام معظم رهبری، لزوم پیوست فرهنگی در تمام کارها را براساس تمام ادارات ابلاغ می‌کنند و به فرهنگ بها می‌دهند. با این وجود باید به دنبال دلیل در حاشیه قرار گرفتن مسئله کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه بود. اهل قلم تا زمانی که وضعیت کنونی چاپ ادامه دارد و این شرایط بر چاپ کتاب حاکم است حاضر به انتشار کتاب خود نیستند. برخی نویسندگان آثار زیادی دارند که در دست چاپ است و تا کنون آن را منتشر نکرده‌اند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار